Hej.Får jag fråga vad det är ni GÖR med alla får egentligen?Jag tänker frita alla får inom en snar framtid.Bra va?
En tacka hos oss, som vart sjuk innan lamning och lammade för tidigt har nu börjat att tappa sin päls. Inte bara fällning, utan hon blir helt kal på sidorna Hade det varit under magen, kunde man gissa att det beror på bädden men på sidorna ? Hon är pigg och äter som hon ska nu. Kan det bero på hormoner eller någon brist? Funderade på ohyra men kan inte märka att hon har några besvär.Mvh IngelaBättre fårlös, än hårlös..
Hur lång tid emellan lammning och hårtappning? Var det många/stora lamm? Det kan vara proteinbrist, antingen för att fodret har lägre protein värde eller på grund utav många/stora lamm som har tagit mycket av tackan. Jag har två dräktiga jätte-tunnor nu som har ett par kala fläckar.När blev dom klippta sist? Blev det väldigt kallt kort därefter? Har hört att ibland kan det bli köldchock eller dyl.
Visst är det en brist Foderleda som du kallar det får dom ju för att utfodringen varit felaktig dvs för dålig.Så att hon tappade/tappar ull beror ju ganska så säkert på samma proteinbrist som orsakade foderledan.Utfodra efter hur många lamm ni tror hon har nästa Vinter (3 el 4) så är ju problemet löst.Glad Påsk !Mvh Rosa
Foderleda som du kallar det får dom ju för att utfodringen varit felaktig dvs för dålig.Så att hon tappade/tappar ull beror ju ganska så säkert på samma proteinbrist som orsakade foderledan.
Intressant.Att foderleda kan leda till proteinbrist förstår jag men tvärtom?Jag trodde det hade med fodrets smaklighet och eventuellt ensidig foderstat som orsakade foderleda?
Det klassiska är att energibrist leder till att tackans eget fett bryts ner för snabbt. Det leder vidare till att nedbrytningsprodukter (ketonkroppar) ansamlas i blodet. Det påverkar tackan och aptiten går ner. Nu accelereras processen och det kan leda till både grav energibrist och proteinbrist.Ett sätt för tackan att klara sig ur situationen är att lamma i förtid.Det vanligaste är att det är tackor med många foster som råkar illa ut. Förr i tiden i England kallades sjukdomen för "twin lamb disease" eftersom utfodringen var anpassad efter ett foster och knappt det.