Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hårlös!  (läst 1775 gånger)

I.A

Hårlös!
« skrivet: 21 mar-08 kl 07:50 »
En tacka hos oss, som vart sjuk innan lamning och lammade för tidigt har nu börjat att tappa sin päls. Inte bara fällning, utan hon blir helt kal på sidorna  ??? Hade det varit under magen, kunde man gissa att det beror på bädden men på sidorna ? Hon är pigg och äter som hon ska nu. Kan det bero på hormoner eller någon brist? Funderade på ohyra men kan inte märka att hon har några besvär.
Mvh Ingela

Bättre fårlös, än hårlös..  ;)

Henning

SV: Hårlös!
« Svar #1 skrivet: 21 mar-08 kl 10:18 »
Det kan vara sviter efter att hon var sjuk och inte åt tillräckligt. Ullen kommer snart att växa ut igen.

I.A

« Svar #2 skrivet: 21 mar-08 kl 11:02 »
Okey...Tack! Mina tankar var åt det hållet. Då hoppas jag att hon får päls igen innan betet, annars tror folk att vi fått en ny ras....Nakenfår!

Mvh Ingela

Befrielsefront

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 mar-08 kl 11:07 »
Hej.
Får jag fråga vad det är ni GÖR med alla får egentligen?

Jag tänker frita alla får inom en snar framtid.

Bra va?

Jannec

« Svar #4 skrivet: 21 mar-08 kl 11:15 »
Hej.

Bra va?

Du kan ju komma till min gård och försöka. På tal om befriad så verkar du rätt befriad från sans och vett.Skaffa dej ett liv och Ge F..n i oss som har ett.

I.A

« Svar #5 skrivet: 21 mar-08 kl 16:19 »
Hej.

Bra va?
Hej!
Jag kan berätta för dig vad jag gör med mina får. Jag har dom för att dom är utomordentligt bra naturvårdare, samtidigt som det är bra att ha växelbete mellan olika djurslag för att minska masktrycket på beten. Naturligtvis pussar vi på dom emellanåt  :)  Som du säkert vet, mår människan väldigt bra av att umgås med djur och vi lär otroligt mycket utav dom. Skulle önska att det vore lättare att sälja ullen för kläd-tillverkning....Ull är ju ett otroligt fint naturmaterial. Får en känsla av att du är lite nyfiken på får-avel!? Jag har tre dräktiga tackor till salu om du har lust att prova på  :)
Mvh Ingela

Fritjoff

« Svar #6 skrivet: 21 mar-08 kl 21:23 »
En tacka hos oss, som vart sjuk innan lamning och lammade för tidigt har nu börjat att tappa sin päls. Inte bara fällning, utan hon blir helt kal på sidorna  ??? Hade det varit under magen, kunde man gissa att det beror på bädden men på sidorna ? Hon är pigg och äter som hon ska nu. Kan det bero på hormoner eller någon brist? Funderade på ohyra men kan inte märka att hon har några besvär.
Mvh Ingela

Bättre fårlös, än hårlös..  ;)

Hur lång tid emellan lammning och hårtappning? Var det många/stora lamm? Det kan vara proteinbrist, antingen för att fodret har lägre protein värde eller på grund utav många/stora lamm som har tagit mycket av tackan. Jag har två dräktiga jätte-tunnor nu som har ett par kala fläckar.

När blev dom klippta sist? Blev det väldigt kallt kort därefter? Har hört att ibland kan det bli köldchock eller dyl.

I.A

« Svar #7 skrivet: 22 mar-08 kl 09:13 »
Hur lång tid emellan lammning och hårtappning? Var det många/stora lamm? Det kan vara proteinbrist, antingen för att fodret har lägre protein värde eller på grund utav många/stora lamm som har tagit mycket av tackan. Jag har två dräktiga jätte-tunnor nu som har ett par kala fläckar.

När blev dom klippta sist? Blev det väldigt kallt kort därefter? Har hört att ibland kan det bli köldchock eller dyl.
Vi har bra värden i fodret men tackan fick foderleda och lammförlamning innan hon lammade. Vi klippte henne en månad innan beräknat men eftersom hon var dålig lammade hon 1-2 veckor för tidigt. Dom bor i isolerat hus, så hon borde inte frysa. Däremot hörde jag att det går åt mycket energi då man klippt dom? Hon fick fyra mycket små lamm, varav en dog. De andra tre har vi stödutfodrat o dom växer o är pigga. Tackan blev behandlad med kalk i blodet+B-vitamin. Efter lammningen var hon fortfarande slö och blev behandlad med antibiotika. Efter det har hon kommit igång att äta och är pigg. Hon började tappa pälsen ca en vecka efter lammning. Nu är hon kal på båda sidor.....jag har funderat på någon brist eller reaktion på antibiotika?
Finullsfår ska ju ha mycket koppar? Hur verkar det om dom får för lite koppar?

Mvh Ingela

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 22 mar-08 kl 09:21 »
Visst är det en brist ;D
Foderleda som du kallar det får dom ju för att utfodringen varit felaktig dvs för dålig.
Så att hon tappade/tappar ull beror ju ganska så säkert på samma proteinbrist som orsakade foderledan.

Utfodra efter hur många lamm ni tror hon har nästa Vinter (3 el 4) så är ju problemet löst.

Glad Påsk !

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

I.A

« Svar #9 skrivet: 22 mar-08 kl 12:47 »
Visst är det en brist ;D
Foderleda som du kallar det får dom ju för att utfodringen varit felaktig dvs för dålig.
Så att hon tappade/tappar ull beror ju ganska så säkert på samma proteinbrist som orsakade foderledan.

Utfodra efter hur många lamm ni tror hon har nästa Vinter (3 el 4) så är ju problemet löst.

Glad Påsk !

Mvh Rosa
Tack Rosa!  det är nog som du säger, en brist. Konstigt bara med proteinbrist, då dom har haft fri tillgång på välbärgat, tidigt skördat hö och hösilage  ??? Kanske började jag fodra kraftfoder lite väl sent....har ju märkt på våra mjölk-kor att dom lätt får foderleda då vi ökar kraftfodergivan. Klart är väl att hon inte orkat stoppa i sig den mängd som krävdes med fyra lamm i magen. Hon hade även lite feber då vet. var ute o behandlade med kalk. Det viktiga är dock att hon får "på pälsen" igen  :D och om vi släpper ny bagge så får det lov att bli av någon ras som inte ger så många lamm!
Mvh Ingela

Byracka

• -
« Svar #10 skrivet: 22 mar-08 kl 13:02 »

Intressant.
Att foderleda kan leda till proteinbrist förstår jag men tvärtom?
Jag trodde det hade med fodrets smaklighet och eventuellt ensidig foderstat som orsakade foderleda?

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 22 mar-08 kl 13:04 »
 Skönt att tackan repar till sig!
Men det är på mamman det beror hur många ägg som släpps, spermier blir det alltid nog av oavsett baggens ras ;)
                                                  Mvh
                                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Henning

« Svar #12 skrivet: 22 mar-08 kl 13:30 »
Intressant.
Att foderleda kan leda till proteinbrist förstår jag men tvärtom?
Jag trodde det hade med fodrets smaklighet och eventuellt ensidig foderstat som orsakade foderleda?

Det klassiska är att energibrist leder till att tackans eget fett bryts ner för snabbt. Det leder vidare till att nedbrytningsprodukter (ketonkroppar) ansamlas i blodet. Det påverkar tackan och aptiten går ner. Nu accelereras processen och det kan leda till både grav energibrist och proteinbrist.
Ett sätt för tackan att klara sig ur situationen är att lamma i förtid.
Det vanligaste är att det är tackor med många foster som råkar illa ut. Förr i tiden i England kallades sjukdomen för "twin lamb disease" eftersom utfodringen var anpassad efter ett foster och knappt det.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 22 mar-08 kl 18:43 »
Tack för förklaringen på foderleda. Jag trodde att det betydde att djuret fått för mycket mat och därför inte ville ha mer. Typ som om hon förätit sig.  ::) Tur ni finns här och rätar ut alla frågetecken!  :-*
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

I.A

« Svar #14 skrivet: 22 mar-08 kl 19:27 »
Det klassiska är att energibrist leder till att tackans eget fett bryts ner för snabbt. Det leder vidare till att nedbrytningsprodukter (ketonkroppar) ansamlas i blodet. Det påverkar tackan och aptiten går ner. Nu accelereras processen och det kan leda till både grav energibrist och proteinbrist.
Ett sätt för tackan att klara sig ur situationen är att lamma i förtid.
Det vanligaste är att det är tackor med många foster som råkar illa ut. Förr i tiden i England kallades sjukdomen för "twin lamb disease" eftersom utfodringen var anpassad efter ett foster och knappt det.
Tack för denna förklaring! Då handlar det helt enkelt om att jag inte tillfört energi ( kraftfoder) i tid. Samtidigt som det tog energi ifrån tackan då vi klippte henne. Inte räknar man med att dom har 4 lamm i sig.....dom har ju bara två spenar men som Charlotte skrev så är det gott att tackan mår bra nu, trots att hon numer får heta Kala  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

85 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser