Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gårdagens lamm som är dålig. Hjälp!  (läst 3290 gånger)

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
gårdagens lamm som är dålig. Hjälp!
« skrivet: 21 mar-08 kl 18:14 »
 ??? :'( HJÄLP!!!
Jag behöver hälp igår kväll fick vi vara först lamm i år, tvillingar. De var pigga och fick dia. Det är tredje gånge tackan lammade och hon är en bra mamma.
I morse när vi var istallet var allt bara bra men sen när vi gick nu vid kl. fyra lag ena lammen lväldig konstig i boxen, syskonen var pigg och ät och var på benen.
Jag kollade och lillen kunde inte stå och var tydligen för svag att dia. Jag försökte ger lammnäring med nappflaska, fick in liten ca 50 ml, lammen svalde knappt och kan inte står!

Har någon en idée vad det är med lammen och med vad eller hur jag kan få den att dricka och upp på ben igen?
Är väldigt tacksam för all hjälp.

fungilla

SV: gårdagens lamm som är dålig. Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 21 mar-08 kl 18:40 »
Försök att pumpa ur lite fårmjölk för att ge till den lilla och håll den varm. Så klarade jag av mitt lamm. Lycka till
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Ulla Krull

« Svar #2 skrivet: 21 mar-08 kl 19:01 »
Det bästa är att sondmata ett svagt lamm för när de börjar bli svaga så sväljer de sämre och det är stor risk att de får mjölken i lungorna - inte bra.
Ofta får de i sig för lite mjölk. De ska ha 50 ml råmjölk per kg kroppsvikt minst 3 gånger per dygn. Dvs ett lamm på 3 kg ska ha 150 ml minst tre gånger utspridet på dygnet = 450 ml. Det bästa är om man sprider ut det lite mer i alla fall på dagen. Det är sällan man får i ett svagt lamm en halvliter mjölk med flaska på ett dygn men sondmatar man så vet man exakt hur mycket de får i sig.
Det bästa är råmjölk och sedan tackmjölk. Man kan också ha i lite druvsocker för att ge snabb energi.
Se också till att hålla lammet varmt.
Är magen tom eller blir den bara rundare? Om den blir rundare kolla om den har förstoppning eller i värsta fall ihopväxt analöppning. I båda dessa fall blir de också slöare efter ett tag.
Lycka till!

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #3 skrivet: 21 mar-08 kl 19:08 »
Tack för era snabba svar!
Har varit i stallet och fick in lite mjölk. lammet verkade var lite mer rosa kring näsan.
Snälla Ulla hur gör man när man sondmata, vad använda jag till det? Känns lite dummt att fråga, men jag har alldrig gort det förut.
Tack so hemskt mycket . :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 21 mar-08 kl 19:35 »
Tack för era snabba svar!
Har varit i stallet och fick in lite mjölk. lammet verkade var lite mer rosa kring näsan.
Snälla Ulla hur gör man när man sondmata, vad använda jag till det? Känns lite dummt att fråga, men jag har alldrig gort det förut.
Tack so hemskt mycket . :)

Du behöver en sondspruta med slang. Finns där de säljer fårtillbehör bl a. Slangen för man försiktigt ner i matstrupen, mät på utsidan först så ser du hur långt den ska ner. Sen mäter man upp mjölk i sprutan och sätter på slangen och sprutar sakta. Så har jag gjort i alla fall.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ulla Krull

« Svar #5 skrivet: 21 mar-08 kl 22:07 »
Alla är nybörjare någon gång  ;)
Så här skrev jag om sondmatning i en tidigare tråd:
"Om du inte har gett upp att ha fler lamningar så skaffa dig en sond och använd den! Risken att man hamnar i fel strupe är mycket liten och det är det bästa sättet att rädda små svaga lamm; ta risken för de dör med stor sannolikhet i alla fall om de inte dricker från flaska. Jag häller i vätskan i sondbehållaren och låter det rinna ner av sig själv i magen. Vissa sondar har en spruta som man trycker ner men jag tycker det är svårt - både att göra rent praktiskt och att veta hur fort det ska i. När det får rinna ner själv så går det ganska fort.
När det gäller flasklamm så kan lamm dricka lammnäring direkt men de har störst förutsättningar för att växa upp friska om de får råmjölk. Så i med råmjölk, gärna ett dygn om man har så mycket, och sedan lammnäring om inte annat finns. Ibland lånar jag lite råmjölk här och där för att få ihop till en unge.
Jag brukar aldrig mata flasklammen på natten. De har värmelampa och får sista målet vid ca 23.00 och första vid ca 5.30. Men då får de alltid dricka sig mätta vid alla mål. Då blir de fina och inte så stressade. Sen vänjer jag ofta på dem direkt på hinken, ibland är de bara några dagar gamla. Då kan de gå och dricka när de vill och det gör inget att näringen är kall för då dricker de mindre mängder än när man kommer med flaskan."

Det verkar bra att den är mer rosa  :) Jag brukar stoppa in ett finger i munnen på svaga lamm för att kolla två saker; dels om de har någon sugreflex och framför allt om de är varma eller kalla i munhålan. Är de kalla i munhålan då är de illa ute och man måste ta till alla knep i boken. Då är de inte långt från döden och man har inte mycket att förlora. Detta kan vara bra att komma ihåg om man tycker det känns läskigt med sondmatning. Håll lammets huvud lite rakt uppåt när du för ner slangen, ofta kan man känna hur den passerar ner genom matstrupen om man håller lite lätt om halsen. I början är det lättast om man är två. Ibland sprattlar lammet lite när vätskan kommer ner i magen men så länge det inte hostar så är det ingen fara.
Sondslangar och behållare har de på lantbruksbutiker och på nätet som t ex LG-produkter.

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #6 skrivet: 21 mar-08 kl 23:44 »
 :) tack för så mycket goda råd.
Eftersom det är så kalt i natt har vi före tre timmer bestämmt att tar lammen med oss in i huset, den lillen var så svag och verkade ganska nerkyld. Sen har vi försökt ge mer mjölk och den drack  allt i allt nästan 200 ml !!! Och för en kvart började en tydlig förbättring, "Lillen" titta vacken omkring, suger på fingret och är allmänt bättre - nu har vi hopp igen.
Men jag ska i alla fall i morgon köper hem allt till sondmatning, det är ju fler lamm som snart ska kommer.

Nu ser jag emot en natt med "babywatching". Jag ska berätta hur det gick.

Kram till alla som stöder oss.

Henning

« Svar #7 skrivet: 22 mar-08 kl 11:02 »
Man bör inte nöja sig med att lammen kommer på benen och ser ut att dia Ett svagt lamm kan suga på spenen utan att få i sig mjölk. Ofta har tackan lite koagulerad mjölk i spenkanalen (kallas vaxtappar) som kan sitta ganska hårt ibland. Att dra ur en stråle ur varje spene är en god sak.

Tänk också på att lamm som bräker när de är hos mamman oftast gör det för att de är hungriga.

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #8 skrivet: 22 mar-08 kl 15:15 »
Tack Henning för tipsen, jag kollade spenar, det var inga propp där, mjölken rinner nästan direkt när man bara ta i lite.

Lillen har kommit bra igång, han stå roch går runt, ser fint och livlig ut. Vid lunchtiden fick han kommer ut till sin mamma och sökte sig direkt till "mjölkbaren". Tackan är lite iriterad ser ut så som att hon inte vet om det är rätt eller fel lamm, men han få i alla fall dia.

Syskonet tog vi med in nu vid lunchtiden, för det låg sen tiotiden och hann inte reser sig, värka också nerkyld. Nu försöker vi samma som med brorsan.
Kan det vara för kalt i stallet? Det är varan fjärd lammsaison och vi har haft mycket kallare ute och i stallet, och inte haft något sådan problem.
Man blir ju fundersam vad det är för fel.

hustran

« Svar #9 skrivet: 22 mar-08 kl 15:57 »
Kanske behöver lite sele'n ?

fungilla

« Svar #10 skrivet: 22 mar-08 kl 17:46 »
Tack från mig också för alla goda råd ni ger. Tyckte att ett lamm var svagt förut och gav flaska men i morse när jag kom ut i stallet låg det ett livlöst och iskallt lamm i ett hörn. Fick bända upp munnen och han hade inga sugreflexer och var iskall i gommen. Efter att ha läst era goda råd sondmatade jag och stoppade in honom i en ull tröja. Masserad ganska hårt. La honom så att solen fick lysa på honom. Åkte till apoteket och köpte tokesel när jag  kom hem efter en timme var jag säker på att han skulle vara död. Men han stod upp och bräkte och diar nu mamman. Men han vill gärna krypa in på kalla trånga utrymmen ??? Tror inte att faran är över helt, men det verkar som att han återhämtar sig... :D
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #11 skrivet: 22 mar-08 kl 20:41 »
 ;D Nu ska det blir en glad påsk!
Båda Lamm är pigg och ute i stallet hos tackan, hon är också lugn igen, bara lite snurrig för hon kolla hela tiden sina unga. 
Vi har minskat utrymen i lammningsboxen, så att tackan inte kan går så mycket, och lammen få lite mer värme av henne och desutom klara de bättre att dia. Har funderat att tackan kanske hade för stort utlopp, för när vi kollade mer nogrann nu, sa vi att hon rör sig mycket och då har lammen kanske helt enkelt inte hunnit få i sig tillräklig och blivit utmattat.

I alla fall en gång till tack så hemskt mycket till er alla, det känns skönt att veta att man inte är själv utan att det finns folk som dela med sig och  ger en stöd. ;D

GLAD PÅSK till alla!

Dela detta:

* Inloggade just nu

41 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser