Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Näringsurlakning ur jord?  (läst 2123 gånger)

Tapio

• Västergötland
Näringsurlakning ur jord?
« skrivet: 21 mar-08 kl 19:20 »
Halaj!

Idag var jag och handlade 10 st. 50-liters påsar med brunnen koskit.

Så då ploppade en fråga upp som jag grubblat på tidigare:
Om skiten får ligga i rabatten länge, lakas den ur på näring då?
Om man odlar något man skördar blir ju jorden fattigare, men bortsett från det?
Och vart tar det isåfall vägen?
Diffunderar det bundna kvävet ut i atmosfären?
Rinner det andra bort med regnvattnet?
Eller är det lika näringsrikt som det var från början år ut och år in såvida man inte tar ut något via grönsaker t.ex.?

//T

tonebender

• Västergötland
SV: Näringsurlakning ur jord?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-08 kl 19:38 »
Så här tror jag...
sök: kvävets kretslopp, nitrifikation, denitrifikation...

Jäpp!

Jajjamen, kvävet avgår i form av ammoniak och kvävgas!

Ja, tyvärr   :-(

??? skar

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 22 mar-08 kl 23:14 »
Halaj!

Idag var jag och handlade 10 st. 50-liters påsar med brunnen koskit.

Så då ploppade en fråga upp som jag grubblat på tidigare:
Om man odlar något man skördar blir ju jorden fattigare, men bortsett från det?
Och vart tar det isåfall vägen?
Eller är det lika näringsrikt som det var från början år ut och år in såvida man inte tar ut något via grönsaker t.ex.?

//T

Näringen är ganska stabil i brunnen gödsel. Men det kan avgå en del kväve till luften. Det kan också lakas ur näring om det regnar mycket eller om platsen är våt. Annars bör näringsämnena tas upp av växter, jord och jordlevande organismer. Även kvävet till stor del. Du bevarar näringen bättre om du:
* odlar växter som täcker marken, särskilt såna som är mer närande än tärande
* och/eller har marken täckt med täckmaterial
* bearbetar jorden minimalt
* gödslar när grödan växer eller ska börja växa, dvs på våren (det finns dock andra fördelar med att gödsla på hösten)

Anders

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 23 mar-08 kl 08:26 »
* gödslar när grödan växer eller ska börja växa, dvs på våren (det finns dock andra fördelar med att gödsla på hösten)

Halaj!

Tack för ditt svar!

Men, kan du berätta mer om detta med höstgödsling?
Det är en sak som jag har undrat över.

Det finns en tillämpning jag kan förstå.
Det är när man har stallgödsel och en åker man odlar på varje år.
Då kan jag tänka mig att man lägger ut gödseln på hösten så får den ett halvår på sig att lösa sig i jorden innan man sår nästa vår. Dessutom är det kanske inte så smakligt att lägga sin sättpotatis bland alla synliga koblajor.

Men det finns väl P-K-konstgödsel avsett att läggas ut på hösten?
Om jag har förstått rätt så är kvävet (N) borta för att perenna växter inte skall få ”vårvibbar” för att sedan dö när kylan kommer.

Men...de växter som är perenna går väl ner i aktivitet (eller vad man skall kalla det) på hösten för att förbereda sig för kylan? Inte tar de väl åt sig näring då?

Och annueller dör ju ändå på hösten så dem är ju ingen ide att gödsla.

Inte heller förbättrar konstgödsel jordens struktur.
Så vad är tanken?

//T

Bo

Lukten från gödsel
« Svar #4 skrivet: 23 mar-08 kl 11:17 »
består av kväveföreningar som läcker ut i atmosfären. För att få det luktfritt, myllar man ner gödseln omgående, då stannar kvävet kvar. Stinkande gödselhögar dammas över med torr jord eller stenmjöl.

Höstgödslar man på blöt jord, är nog kvävet borta innan våren.
« Senast ändrad: 23 mar-08 kl 11:19 av Bo »

naturodlaren

« Svar #5 skrivet: 04 apr-08 kl 21:42 »
Hej, med risk för omedelbar avrättning, avsaknad av näring går att rätta till (ekologiskt eller kemiskt).
Det som har försvunnit eller minskat är mineralinnehållet, mineraler ger smak och karaktär desutom tas det upp av våra kroppar på ett naturligt sätt. Tillsätt mineraler på ett naturligt sätt via stenmjöl, finns som borrkax? eller på stenbrott.

Lotta22

« Svar #6 skrivet: 04 apr-08 kl 21:51 »
Ett mycket effektivt sätt att tillföra alla mineraler och mikroämnen i rätt proportioner är att täcka med gräsklipp/grönmassa, d v s hackade vilda örter ev blandat med gräsklipp. Ju fler örter desto bättre sammansättning. :D

Mycket bra information om gödsling med grönmassa finns här:
http://www.naturochtradgard.se/artiklar.html

Sommartorparn

« Svar #7 skrivet: 04 apr-08 kl 22:08 »
Det som har försvunnit eller minskat är mineralinnehållet, mineraler ger smak och karaktär desutom tas det upp av våra kroppar på ett naturligt sätt. Tillsätt mineraler på ett naturligt sätt via stenmjöl, finns som borrkax? eller på stenbrott.

Alltså jag hade inte fattat att stenar avger mineraler förrän jag hade en liten döende Edelweiss i balkonglådan (trodde den skulle trivas någorlunda i o m att alperna finns inom synhåll när det är fön). Så kom grannen förbi och sa att jag skulle samla stenar och lägga runt växten. Nu klarade sig inte Edelweissen ändå, men i alla fall har jag fattat vitsen med att ha vissa växter på stenig mark, d v s såna som behöver mineraler.

naturodlaren

« Svar #8 skrivet: 04 apr-08 kl 22:27 »
 ;D ;D Alla växter behöver mineraler, dock som näring i finmalen form, ej i form av sällskapsstenar. Sällskap är dock alltid trevligt

Dela detta:

* Inloggade just nu

125 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser