Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjölkstockning  (läst 6827 gånger)

fungilla

mjölkstockning
« skrivet: 24 mar-08 kl 17:52 »
På lördagkväll fick min sista tacka som skulle lamma tvillingar ett tacklamm och ett bagglamm tjejen kom först och tackan slickade och tvättade..Kollade så att det kom mjölk ur bägge spenar och att de två små diade. Gick bra hela gårddagen men idag på eftermiddagen låg den lilla tjejen nedkyld och lealös. Hade inga sugreflexer. Har sondmatat henne men hon vill inte vakna :'(  Verkar som tckan har fått mjölkstockning, men kan det komma så här efter att lammen diat.Funderar på om hon bara släppt till och låtit dem dia när det behagat henne. Hon är en ömsint moder i övrigt. Gav bagglammet råmjölk i nappflaska för att inte riskera att han svälter. Har försökt att mjölka henne, men det kommer inte någonting. Juvret är hårt men inte överdrivet hårt. Någon som har några goda råd hur man får igång mjölken.
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: mjölkstockning
« Svar #1 skrivet: 24 mar-08 kl 17:59 »
Temp på tackan?
Går det verkligen inte att mjölk henne?

Har hon feber och juvret är för hårt att få något ur får du ringa veterinären!

Du får inte sondmata nerkylda lamm...
dom ska värmas till normaltemp innan man ger dem något, och då ska man börja med att ge pyttepytte lite ljummet vatten och druvsocker.

Hur kallt är lammet? (kanske dött redan?)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

fungilla

« Svar #2 skrivet: 24 mar-08 kl 18:09 »
Jag gnuggade lammet först men fick ingen som helst reaktion gav druvsocker och hade lite råmjölk på fingret för att försöka få igång sugreflexen. Såg det som enda möjligheten att få in henne näring så snabbt spm möjligt. hon öppnar ögonen pyttelite och piper till men vill inte vakna riktigt. Har inte tagit tempen på tackan ska gå ut och göra det direkt. Brukar det bli penecilinbehandling?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 24 mar-08 kl 18:26 »
Piper gör lammet för att det håller på att dö! Inte av näringsbrist utan av nerkylning!

Du måste värma lammet till normal temperatur om du vill försöka klara henne.
Det gör du genom att värma henne med värmelampa eller värmefläkt.

Vid 37 grader kan man ge druvsocker+råmjölk.

Och jag skämtade inte.... man får inte ge nerkylda lamm mjölk!
Det dödar dom effektivt...

Om tackan har juverinflamation så blir det behandlig om man vill ha henne frisk.

mvh Rosa
« Senast ändrad: 24 mar-08 kl 18:40 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ulla Krull

« Svar #4 skrivet: 24 mar-08 kl 19:46 »
Vad man gör med nedkylda lamm beror på hur gamla de är.
Är de över fem timmar (som dina är), har temp under 37 grader och medvetslösa så ska man ge dem glukoslösning in i buken för då behöver de energi snabbt (och sedan värma upp dem). Detta gör man med kanyl och kanske inte det första man börjar med men egentligen något som alla borde lära sig. Inte svårare än sond och ofta det enda sättet att rädda dessa lamm. Man kanske kan försöka med druvsockerlösning med lite råmjölk i sond, man har ju inte så mycket att förlora.
Är de äldre än fem timmar, med temp under 37 grader men kan hålla upp huvudet så ska man sondmata dem (50 ml/kg kroppsvikt) helst med råmjölk och sedan värma upp dem.
Är lammet däremot under fem timmar och under 37 grader så ska man först värma det till 37-39 grader och sedan sondmata eller ge flaska. När lammet föds har det en energireserv som räcker ca 5 timmar om det är ett normalstort lamm och om man försöker mata det om det är nedkylt och yngre än 5 timmar så händer en massa saker i kroppen och det är precis som Rosa säger att man ofta dödar det.

Veterinärerna säger att man ska kunna massera igång en mjölkstockning genom att sitta och massera i kanske 10-30 min. Ibland kan de liksom ha som vaxklumpar i mjölken som gör att det korkar igen spenkanalen men det brukar man kunna känna som klumpar i spenarna. Dem är det bara att klämma ut och mjölka rent.

Vurre

« Svar #5 skrivet: 24 mar-08 kl 20:34 »
När det är katastrof är det bra att ha frusen råmjölk att ta till. Vi brukar spara råmjölk i småbyttor i frysen.

och gör i övrigt som andra säger; massera juvret tills det kommer något.

Om det inte kommer något så kan man välja att ta till den sparade råmjölken, eller inte. Och lammet ska vara varmt.
snus? vad är priset på en pris?

fungilla

« Svar #6 skrivet: 25 mar-08 kl 12:12 »
Det lilla lammet lever och mår bra men när jag tog ut henne till tackan blev hon bortputtad. Tydligen bara det lilla bagglammet som får tillgång till spenen. tror inte att han heller får i sig något. Ett gammalt råd jag fått. Ge äppelcidervinäger någon annan som vet något om det.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 25 mar-08 kl 16:59 »
Mjölka ur tackan, värm och ge med nappflaska. Så vet du ju att dom får i sig mjölk.

Mvh Rosa

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 25 mar-08 kl 19:32 »
Jag provade äppelcidervinäger på en ko som hade dåligt med mjölk tidigare i vintras, men tyckte inte det gav någon märkbar effekt.
I någon av mina fårböcker har jag läst att en bröstpump (sån som man köper på apoteket) är bra att mjölka ur med.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 25 mar-08 kl 19:53 »
I någon av mina fårböcker har jag läst att en bröstpump (sån som man köper på apoteket) är bra att mjölka ur med.

Ett tips är att kolla efter bröstpumpar på loppisar. Brukar bli betydligt billigare än att köpa ny på apoteket.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 26 mar-08 kl 00:25 »
Men snälla nån det enklaste och bästa är väl att handmjölka ur de där ynka decilitrarna.

:)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #11 skrivet: 26 mar-08 kl 07:50 »
Men snälla nån det enklaste och bästa är väl att handmjölka ur de där ynka decilitrarna.

Jag är ju helt nybörjare med får fast jag är gammal. Jag skäms att säga det: Jag har försökt ett par gånger hos en väninna, som har får, att handmjölka men inte fått ut en droppe. Jag hade hoppats att det kanske skulle lyckas med en bröstpump men det kanske är lika illa. Just detta oroar mig när nu mina får skall till och lamma. Hur ska det gå när jag inte kan mjölka? Vad gör jag för fel?
Åsenfår, hundar och katter

Falin

• -
« Svar #12 skrivet: 26 mar-08 kl 10:07 »
Jag har också provat att handmjölka ett par gånger, utan att få ut en enda droppe...
Det är betydligt lättare med korna!  ;)

Henning

« Svar #13 skrivet: 26 mar-08 kl 10:14 »
Jag är ju helt nybörjare med får fast jag är gammal. Jag skäms att säga det: Jag har försökt ett par gånger hos en väninna, som har får, att handmjölka men inte fått ut en droppe. Vad gör jag för fel?

Du gör nog samma fel som alla andra nybörjare. Du håller inte tätt uppåt när du klämmer på spenen. Kläm åt vid spenbasen med tumme och pekfinger.  Har du små händer och spenen är någorlunda stor kan du pressa ur mjölken med de övriga fingrarna. Ett alternativ är att använda tumme och pekfinger och glida ner mot spenspetsen med det tättslutande greppet. När man tömt spenen fylls den på igen så snart man släppt geppet.  Ibland kan tackan behöva lite massage för att släppa ner mjölken i spenarna. På en nylammad brukar det inte vara några problem med det.

fungilla

« Svar #14 skrivet: 26 mar-08 kl 13:33 »
Jag prövade med amningspump men det hände inget. Hur får man lättast ett vrångt får att stå still.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 26 mar-08 kl 14:41 »
Jag tyckte också att största problemet var att få tackan att stå någorlunda stilla när jag handmjölkade. Det kom mjölk utan problem men, tackan stod inte stilla och/eller sprattlade med bakbenen så att det kom smuts i mjölken eller att den skvättes ur. Att hålla i bunken med ena handen var ett måste för att kunna parera annars flög bunke och mjölk all världens väg. Sen gällde det att parera får och mjölka med den andra handen.  :P Helt klart ett av de mest ansträngande momenten när det gäller fåren. Jag var helt slut när jag fått ihop en deciliter eller två. Tackan band jag med halsband och mycket kort rep så att hon bara kunde flytta huvudet lite.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hustran

« Svar #16 skrivet: 26 mar-08 kl 15:32 »
Jag brukar använda en flaska, just för att slippa så mycket skit i den. Dessutom så kan man i bland "klara" en skvätt om den flyger all världens väg. ;)

fungilla

« Svar #17 skrivet: 26 mar-08 kl 15:44 »
Har prövat igen Hennings råd. Men det är väl det att hon inte har någon eller dåligt med mjölk som det inte kommer något. Känner mig helt förtvivlad. När ger man upp och går man över helt till flakuppfödning?

hustran

« Svar #18 skrivet: 26 mar-08 kl 16:21 »
Stackars Fungilla, jag hade "brutit ihop" för länge sen. Men håll ut, till sommaren har du nog förträngt det hela.    ;)

agge

« Svar #19 skrivet: 26 mar-08 kl 19:43 »
Vissa av våra tackor är helt hopplösa att mjölka ur, andra är som små kor står t.o.m stilla under tiden.
Amningspump har jag provat med dåligt resultat.
När någon av dessa lättmjölkade har lammat har jag passat på att fylla frysen

Flaskmatning har jag börjat med ganska omg. om de verkat hungriga, får tackan igång mjölken brukar de föredra den istället för flaskan så jag ser inget problem med att stödmata lamm.

När lammsäsongen är över brukar jag spara en del av lamm näringspulvret i frysen så har jag hemma om det behövs akut till nästa år.

« Senast ändrad: 26 mar-08 kl 19:59 av agge »

Dela detta:

* Inloggade just nu

41 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser