Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Muskeldegeneration lamm  (läst 5086 gånger)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
Muskeldegeneration lamm
« skrivet: 26 mar-08 kl 10:01 »
Hur var det nu igen, om ett lamm utvecklar muskeldegeneration, så ger man den Tokosel enligt dosering? Är det något mer/annat man skulle ge som tillskott också (AD-vitamin, energi el dyl)? Och hur snabbt kan man se förbättring?

Det har hänt mig några gånger förut att något av de fyrfödda lammen får detta trots att jag ger tackorna förebyggande, men nu minns jag inte hur jag skulle behandla.......det är ju därför man alltid ska skriva upp allting  ::)
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Henning

SV: Muskeldegeneration lamm
« Svar #1 skrivet: 26 mar-08 kl 10:34 »
När ett lamm har fått symtom på muskeldegeneration är det ganska bråttom. Det klassiska är att det är snabbväxande lamm som drabbas, vanligast mellan 2 v och 2 månader. Plötslig ansträngning kan utlösa museldeg. Det händer att yngre lamm får det också men då är det svårt att skilja från andra krämpor.
Behandlingen består i tokoselinjektion. Man kan dubbla dosen utan risk (=2 ml/10 kg). Det tar vanligen några dagar (5-7)innan man ser resultat. Selen ska byggas in i ett enzym (glutationperoxidas) och det tar en viss tid innan det har tillverkats i så stor mängd att det har verkan på sjukdomen. Sedan går förbättringen ofta snabbt.

Det är viktigt att tacka och lamm får vara nära varandra i en stressfri miljö. Stress hos det sjuka lammet kan utlösa kramper och plötslig död om hjärtat är angripet. Ibland kan lammet dia men andra gånger får man hjälpa till.

Skulle lammet tillfriskna direkt eller bara någon dag efter en tokoselinjetion har man sannolikt haft fel diagnos.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #2 skrivet: 26 mar-08 kl 10:53 »
Tack snälla! Lammet är ju tre veckor gammalt, men inte snabbväxande......det är en fyrling som hela tiden varit lite mindre och lite tunnare. De gick alla kvar hos tackan under ca en vecka, under tiden som jag lärde upp två av dem att ta flaskan, sedan fick de två flytta till lammbar.

Just detta lammet har halkat efter alla de andra hela tiden, det äter men blir inte rundare annat än om magen - vass över ryggen, krummar med ryggen och krokig i bakbenen.

Trodde det var en självklar muskeldegeneration, men det kanske det inte är då?

Är Tokosel för injektion endast för veterinär att utföra?

Henning

« Svar #3 skrivet: 26 mar-08 kl 11:12 »
En veterinär får skriva ut tokosel  för behandling av en lammflock om han/hon undersökt djuren innan. Därefter kan du spruta lammen själv. Har du delegerad behandling beror det på om det är upptaget på medicinlistan från den del vet.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 26 mar-08 kl 11:49 »
Jag skulle på din beskrivning tro på D-vitaminbrist  i komb. med Ca brist..
Då brukar lammen bli svajiga i bakbenen (så att dom ser övervinklade ut)
och liksom krumma i ryggen (eftersom dom drar upp buken). *

Ger du ensilage ?
Det gynnar uppkomsten av AD-vitaminbrist.

Mvh Rosa

*Selenbrist kan se ut som rakitis, men selenlammen är liksom "stelare"...
Bild på Rakits lamm finns i blå Fårboken Sjödin  sid.368
« Senast ändrad: 27 mar-08 kl 00:31 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #5 skrivet: 26 mar-08 kl 12:15 »
Just det, Rosa, så var det! Har haft det på ett lamm tidigare och blev ordinerad AD....pratade med min veterinär som tyckte jag skulle ge Tokosel oralt istället för att kosta på besök, så då gör jag det samt införskaffar flytande AD eller ADE eller hur det nu är. Hur mycket kan man ge? Det kanske står på förpackningen.......

Jag ger ensilage, och har därför gett ADE i tillskott innan lamningen, men det är klart att på fyra så kan det kanske bli lite skralt ändå.......

Lammet är just svajigt i bak, och ser övervinklad ut som en hare.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: D-vitamin o Ca.....
« Svar #6 skrivet: 26 mar-08 kl 19:16 »
Jag skulle ta med lammet till vet och få det sprutat med D-vitamin,
och ha det i solljus så mycket som möjligt också sedan.
(vet inte om man sprutar Ca på lamm?)

Sen skulle jag kolla över Mineralfodergivan till tackorna och sorten på Mineralfodret.

Ca och D-vitaminbrist (rakitis) orsakas av fel sorts Mineralfoder
eller för liten giva Mineralfoder till tackorna.

Ger du både Mineralfoder och ADE-vit pulver till tackorna?

mvh Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #7 skrivet: 26 mar-08 kl 20:17 »
Tackorna har fri tillgång till Lantmännens mineralfoder MED koppar. Utöver det har de fram till ca 3v före lamningen fått ADE vitamin i pulver tillsammans med kraftfodret (Tackfor, ca 1kg/tacka och dag), de sista fyra veckorna fick de endast E-vitamin/selen i pulver. Det går åt mycket mineralfoder, det äter de glatt.

Övriga lamm har varit stora och livskraftiga, har förlorat några pga fellägen som tagit lite tid att rätta varpå de sista lammen i magen strykit med. Något lamm har fötts med navelbråck. Lammen växer bra, både de som går med sina mammor och de som föds upp i lammbar (övertaliga).

Just detta lammet har som sagt halkat efter från början. Eftersom det hänt mig förut, och då i de stora kullarna, så har jag tänkt att det kan bero på att just DEN tackan skulle behövt mer av allt.......Idé på att scanna kanske?

Ska ringa min vet och kolla om jag kan komma in för D-vitamin injektion.

Om man ger AD-droppar för barn, hur mycket kan man ge? (5 droppar ger cirka 1000 IE vitamin A och 400 IE vitamin D).

Vad vore fårvärlden utan Rosa och Henning?  :)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: D-vitamin o Ca.....
« Svar #8 skrivet: 26 mar-08 kl 21:04 »
Jag skulle ta med lammet till vet och få det sprutat med D-vitamin,
och ha det i solljus så mycket som möjligt också sedan.
(vet inte om man sprutar Ca på lamm?)

Sen skulle jag kolla över Mineralfodergivan till tackorna och sorten på Mineralfodret.

Ca och D-vitaminbrist (rakitis) orsakas av fel sorts Mineralfoder
eller för liten giva Mineralfoder till tackorna.

Ger du både Mineralfoder och ADE-vit pulver till tackorna?

mvh Rosa

Jag trodde att allt mineralfoder till får var av samma sort (utom koppar förstås). Hur vet man vilket som är rätt? Mina tackor har fri tillgång till mineralfoder, kan man känna sig säker då? Jag blandar även i lite i kraftfodret. Finns det risk att de får för mycket?
Åsenfår, hundar och katter

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 26 mar-08 kl 21:29 »

Katastrof! Åtminstone min värld, framförallt nu när distriktsveterinär-situationen är jättedålig här. 

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 27 mar-08 kl 00:30 »
Jag trodde att allt mineralfoder till får var av samma sort (utom koppar förstås). Hur vet man vilket som är rätt? Mina tackor har fri tillgång till mineralfoder, kan man känna sig säker då? Jag blandar även i lite i kraftfodret. Finns det risk att de får för mycket?

Det finns två sorter Effekt Får och Effekt Lamma (om man pratar Effekts Mineralfoder för Får)
(Dessutom finns det fårägare som inte ger Fårmineraler;
utan ger Mineralfoder avsedda för kossor el häst därför undrade jag ;)

Det är svårt att veta om tackorna verkligen äter det de behöver. Ett sätt är att mäta hur mycket mineralfoder som försvinner under några dagar och så kan man räkna ut på ett ungefär hur mycket som konsumerats i snitt.

Ia->
Jag funderar på om de kanske fått lite för mycket A-vitamin? om de både fått Mineralfoder och ADE-pulver. För mycket A-vitamin är heller inte bra.. Det kan det orsaka störningar kalciumets ämnesomsättning.

MEN... Bäst vore ju om det var selenbrist så Tokoselet ordnar till det lilla lammet :) vänta tills det gått 1v efter det du gett Tokosel då du sett, om han/hon ser ok ut då ?

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #11 skrivet: 27 mar-08 kl 12:30 »
Det finns två sorter Effekt Får och Effekt Lamma (om man pratar Effekts Mineralfoder för Får)
(Dessutom finns det fårägare som inte ger Fårmineraler;
utan ger Mineralfoder avsedda för kossor el häst därför undrade jag ;)

Det är svårt att veta om tackorna verkligen äter det de behöver. Ett sätt är att mäta hur mycket mineralfoder som försvinner under några dagar och så kan man räkna ut på ett ungefär hur mycket som konsumerats i snitt.

Tack Rosa. Jag har Effekt fårmineral. Kan jag använda det eller MÅSTE det vara Effekt Lamma nu vid lamningen? Jag tycker det växlar en del hur mycket de äter, periodvis går det åt mycket och vissa perioder nästan ingenting, men i snitt tror jag det är enl föreskriften.
Åsenfår, hundar och katter

Fritjoff

« Svar #12 skrivet: 27 mar-08 kl 19:18 »
Tackorna har fri tillgång till Lantmännens mineralfoder MED koppar. Utöver det har de fram till ca 3v före lamningen fått ADE vitamin i pulver tillsammans med kraftfodret (Tackfor, ca 1kg/tacka och dag), de sista fyra veckorna fick de endast E-vitamin/selen i pulver. Det går åt mycket mineralfoder, det äter de glatt.

Övriga lamm har varit stora och livskraftiga, har förlorat några pga fellägen som tagit lite tid att rätta varpå de sista lammen i magen strykit med. Något lamm har fötts med navelbråck. Lammen växer bra, både de som går med sina mammor och de som föds upp i lammbar (övertaliga).

Just detta lammet har som sagt halkat efter från början. Eftersom det hänt mig förut, och då i de stora kullarna, så har jag tänkt att det kan bero på att just DEN tackan skulle behövt mer av allt.......Idé på att scanna kanske?

Ska ringa min vet och kolla om jag kan komma in för D-vitamin injektion.

Om man ger AD-droppar för barn, hur mycket kan man ge? (5 droppar ger cirka 1000 IE vitamin A och 400 IE vitamin D).

Vi hade en tacka i söndags lamma fram två stycken. Den vita var jättefin o pigg, och den bruna var pigg men hade ett krumigt framben. Morsan kände igen det och sa att det var rakit. Vi band upp det för att styrka benet och gav AD droppar för barn, 5 droppar per dag. Idag tog vi av bandagelindan och nu ser det fan normalt ut!

Dela detta:

* Inloggade just nu

88 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser