Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Döda lamm =o(  (läst 1777 gånger)

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
Döda lamm =o(
« skrivet: 27 mar-08 kl 12:01 »
En ungtacka gute/finull hade fått två lamm inatt.. de låg döda kvar i fosterhinnan när vi kom ner..
Såg inte ut att vara nåt fel på tvillingarna..
Men de kanske var dödfödda iaf.. eller så visste hon inte hur hon skulle göra med dom  ???
Trist när man missar dom och inte vet om man hade kunnat rädda dom om man varit där.. :'(

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Ulla Krull

SV: Döda lamm =o(
« Svar #1 skrivet: 27 mar-08 kl 12:33 »
Det var tråkigt för dig med lammen, och båda två dessutom  :(
Och visst är det extra retligt när man inte har varit med och sett vad som har hänt. Några gånger har det hänt mig att tackor har lammat medan man springer in på en snabbfika eller bara fixar lite på något annat ställe i lammhuset och när man kommer 15 min senare så kan en unge ligga dödfödd, då blir man ju nästan galen.
Som tur är händer det inte så ofta.
I och med att det ändå kan vara så så springer jag inte uppe hela nätterna för det vill till att man är på rätt plats vid rätt tid.

Ett litet knep jag har är att titta på lammets ögon. De säger att om de är grumliga så har det varit dött ett längre tag och då hade det inte spelat någon roll. Om de är klara och ser ut som vanligt så är det mer sannolikt att det har dött under födseln. Men de kan ju haft hjärtfel, hjärnblödning eller vad som helst som gör att de dör och som man inte kunde ha hjälpt. Allt detta kanske inte är mycket till uppmuntran men kanske kan du adoptera en unge till henne? Nästa som lammar kanske föder två eller tre och då kan hon ju ändå få en unge att "öva" på till nästa år.  ;)

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 27 mar-08 kl 12:38 »
Usch, så ledsamt....  :(

Jag har funderat på det där när de ligger kvar i fosterhinnan, om de inte är dödfödda då? En av mina tackor som lammade nyligen fick först två lamm, och de hann ju knappt komma ut förrän hon började slicka dem och ta hand om dem. Den tredje kom när jag inte var där, och låg död i fosterhinnorna när jag kom tillbaks. Kan det vara så att tackan vet att det inte är någon vits med att slicka den?
För med tanke på hur ivrigt de slickar så borde det väl egentligen inte vara så svårt att slicka hål på fosterhinnan?

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #3 skrivet: 27 mar-08 kl 16:18 »
När det är ett tredje eller fjärde lamm som ligger kvar i fosterhinnan, så beror det oftast på att tackan inte "hinner med", dvs hon är så fokuserad på de två första hon har framför nosen att hon inte tittar vad som hänt i bakändan liksom. Då är som Ulla Krull skriver, enda räddningen att man har turen att stå där och övervaka......
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 27 mar-08 kl 17:04 »
Det är så tråkigt när lammen inte klarar sig.  :( Lider med dig!

En av mina första tackor var något av en problemtacka. Hennes första lamning skedde troligtvis i hagen och man vet inte hur många lamm det blev. Det syntes att tackan lammat men, inga lamm hittades. Andra lamningen ett friskt tacklamm (det som gick vid sidan när jag köpte henne) och ett dött med hinnorna kvar. Så ifjol när det började närma sig lamning för henne så följde jag henne som en hök. Hon födde ett stort fint bagglamm som hon tog väl hand om. Sen kom ett stort fint bagglamm till som hon inte riktigt hade tid med. Hon slickade lite halvhjärtat på det men, så fort det första lammet bräkte var hon hos det. Så jag plockade bort fosterhinnan från nosen på det andra och efter ett litet tag så bräkte det också och då var tackan där och fixade med det. Hon har sedan varit en bra mamma under deras uppväxt men, jag vakar nog lite extra över henne i år igen för säkerhets skull. Hon lammade halv nio på kvällen så det var inget nattvakande i alla fall.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #5 skrivet: 27 mar-08 kl 21:19 »
Tack för alla svar.. Det är min första lamning och jag har fått tre bagglam innan dessa..

De två små tacklammen låg i samma hela fosterhinna.. full med vätska..
Det jag upplevde mer som var konstigt var klövarna som var vita nästan genomskinliga på svarta lamm ???
De var inte så stora men såg fullgångna ut..

Tittade aldrig på ögonen så det kan jag inte svara på.. om det händer igen ska jag titta på det..

Hur gör man för att ge henne en unge och hur länge kan det gå tills hon får en.. vet ju inte när de andra tackorna lammar..
Jag har en som inte har så långt kvar som är som en tunna.. hon kanske får 3-4st.. oxå hon Gute/Finull men äldre..

Tacksam för alla svar jag får.. även om detta inte går att göra nåt åt.. men jag har 12 tackor till som ska lamma.. / Ewa

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Henning

« Svar #6 skrivet: 27 mar-08 kl 23:50 »
Det är sällan det går att föra över lamm till en tacka som har lammat för flera dar sen. Det är störst chans att lyckas om man har ett hungrigt lamm att presentera för tackan direkt under tiden hon lammar. Då smörjer man in lammet med fostervatten och slem. Ett alternativ är att flå ett dött lamm och fästa skinnet på fosterlammet. Då ska man se till att skinnet täcker bakdelen väl, där tackan luktar. Framtill är det inte så noga. Efter 2-3 dagar brukar man kunna ta bort skinnet. Har inte tackan slickat det döda lammet är det mindre chans att lyckas med skinnmetoden.

Margit

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 mar-08 kl 22:29 »
Jag har en fråga för min väns räkning. Det är hennes första säsong som ägare till 4 st. gutefår och en bagge. För en vecka sedan hittade hon ett nyfött lamm i fårens "hus", c:a en månad tidigare än beräknat men lammet var fullgånget.

Mamman hade slickat det hyfsat torrt men tog det inte till sig riktigt, det var kallt ute den natten -11 grader och lammet var svagt. Min kompis försökte få lammet att dia och att mjölka ur mjölk ur tackans juver...men det kom inget.

Jag undrar om även får har en s.k "vaxpropp" på spenarna som getter kan ha? Nu har hon väl aldrig mjölkat ett får förut men någon droppe borde det ju ha kommit?

Mannen hon köpte fåren av är mycket seriös och han hjälpte henne med mjölk/ersättning men det var tyvärr försent och lammet dog. Hon har tre får till som ska lamma om c:a en månad och är bättre förberedd nu men hon kan ju inte låta bli att undra varför det gick snett.

Händer det ofta att "förstagångsmorsor" inte riktigt vet hur de ska göra? Hur snabbt efter födseln brukar de dia första gången? Trist som sagt var  :(.

agge

« Svar #8 skrivet: 30 mar-08 kl 10:08 »
Visst har får vaxproppar de kan sitta jättehårt ibland.
En del förstagångare har lite svårt för att fatta vad de ska göra.
Ibland får man hålla fast tackan för att hon ska stå still så lammen får dia.
Någon gång har det hänt att ungtackor inte fått igång mjölken förrän dagen efter, så det är bra att ha ett litet lager råmjölk i frysen.
I de allra flesta fall är lammen uppe och äter så fort de är något så när renslickade .

Margit

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 mar-08 kl 10:46 »
Tack så mycket för svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

76 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser