Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tappar ull  (läst 1440 gånger)

louise

• Gäst
tappar ull
« skrivet: 29 mar-08 kl 12:23 »
en av mina gotlandstackor tappar ull på halsen. Anar att hon har brist på något, men vad?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: tappar ull
« Svar #1 skrivet: 29 mar-08 kl 12:30 »
Proteinbrist lär visa sig genom att fåren tappar ull.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 29 mar-08 kl 14:42 »
Är de klippta i år, och tillhör de en ras (osäker hur det är med gute) som själva tappar ullen?

Om svaret på första frågan är nej och svaret på andra frågan är jag så kan det vara ett helt naturligt beteende.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 mar-08 kl 15:16 »
nej det är inte naturligt för dem. Men proteinbrist kan stämma. Vad kompletterar jag med? Har hemma krossat korn med en aningens ärter i.
« Senast ändrad: 29 mar-08 kl 15:23 av Lollo »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 29 mar-08 kl 15:42 »
Tackfor från Granngården. :)  Eller Fårex om man har egen säd att blanda med.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

« Svar #5 skrivet: 29 mar-08 kl 17:18 »
När gotlandstackor tappar ull på halsen brukar det oftast handla om skav mot fodergrindar och liknande.

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 29 mar-08 kl 18:26 »
Inom vilka raser är det vanligt förekommande att fälla ullen och inom vilka förekommer det ibland?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

annan

« Svar #7 skrivet: 29 mar-08 kl 18:41 »
Vissa "gutelinjer" har vad jag förstått förmågan att själv fälla ca en gång om året men oftast hänger mer eller mindre kvar fasttovat i det nyutväxta. Då får man hjälpa till och klippa eller lödja/dra. Även dessa skall ju ha minst den årliga klippningen.
Gotlandsfår däremot skall inte fälla på detta sätt.
« Senast ändrad: 29 mar-08 kl 19:28 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 29 mar-08 kl 18:44 »
Vissa "gutelinjer" har vad jag förstått förmågan att själv fälla ca en gång om året men oftast hänger mer eller mindre kvar fasttovat i det nyutväxta. Då får man hjälpa till och klippa eller lödja/dra. Även dessa skall ju ha den årliga "årsklippningen".
Varför jag undrade var för att en av mina roslagstackor börjat fälla av sig ullen på detta viset och jag kan lödja ullen, idag hela ryggen, lite på halsen och upp på huvudet.

Fördelen med detta är att de ser så fina ut efteråt. Inte alls som nyklippta, utan mer som i något reklaminslag ;) ;D.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 mar-08 kl 19:23 »
ja jag föredrar ju skav före näringsbrist, men .. vet inte om jag har nåt sånt. Det skulle vara om hon äter ur högäcken uppifrån, det gör de ibland.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 29 mar-08 kl 21:09 »
Några av mina gotlandstackor tappar ull eller har ull som lossnar på juvret när det börjar närma sig lamningen. Tror jag läst någonstans (kanske här!  :D ) att det inte är helt ovanligt. Det är ganska bra för det underlättar ju för de nya små lammen att hitta rätt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 29 mar-08 kl 21:19 »
Några av våra fäller också ibland, men det brukar vara efter lammningen och en bit in på sommaren. Visst har det funnit en tråd om det tidigare? 
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 mar-08 kl 21:46 »
nån lamning är inte pågång, så några såna paralleller går inte att dra. Eller, kanske nån för tidig lamning, men då är väl inte halsen där de tapapr ull? eller? enl. javill så blir det på juvret isåfall.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 29 mar-08 kl 21:51 »
Ja, mina har bara tappat på juvret i alla fall. Men, precis som Henning skrev så har mina även skavt bort ull på halsen i foderhäcken så det är nog ganska troligt.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #14 skrivet: 29 mar-08 kl 21:57 »
Vissa "gutelinjer" har vad jag förstått förmågan att själv fälla ca en gång om året men oftast hänger mer eller mindre kvar fasttovat i det nyutväxta. Då får man hjälpa till och klippa eller lödja/dra. Även dessa skall ju ha minst den årliga klippningen.

Några av mina gutar har börjat fälla här uppe.. har inte kunnat klippt dom än för senaste veckan var det -20 grader på nätterna och de går på lösdrift..
Nu är det 2+  ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

I.A

« Svar #15 skrivet: 02 apr-08 kl 18:15 »
Hej!
Här fanns ju en tråd om att tappa ull. Då sätter jag in en bild på vår tacka som fått namnet "Kala" och hennes tre godingar  :)
Mvh Ingela

Dela detta:

* Inloggade just nu

75 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser