Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken ohyra.  (läst 1390 gånger)

Suorja

• Gäst
vilken ohyra.
« skrivet: 30 mar-08 kl 19:43 »
Jag har någon form av skadedjur som kryper omkring i mina krukor(i fönstret) och är helt omöjlig att bli av med, de är nästan genomskinliga och ca en halv mm stora. Någon som vet vad det kan vara? och hur man blir av med dom. jag har provat med såpa, tobaksvatten, rovkvalster och dränkning, inget verkar funka o plantorna verkar ta skada.

vore trevligt om någon visste.
h. erik

Lotta22

SV: vilken ohyra.
« Svar #1 skrivet: 31 mar-08 kl 10:27 »
Det kanske är lite för blött i dina krukor?
Prova att låta växterna torka så pass att det blir riktigt torrt på ytan och vattna hädanefter underifrån, på fatet.
De flesta krukväxter mår bäst av underbevattning.
Häll bort det vatten som inte sugits upp efter en timme.

Vurre

« Svar #2 skrivet: 31 mar-08 kl 20:28 »
Vilken skada gör de små krypen?
snus? vad är priset på en pris?

Suorja

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 apr-08 kl 21:45 »
nja.alltså det är djuren i jorden som är bekymmret.

igentligen är det bara en växt som tagit skada, djuren verkar inte riktigt trivas i dom andra krukorna, inte lika bra varje fall.
det är mitt mango träd som åkt på stryk, alla bladen har ramlat av men den försöker sätta nya knoppar längst stammen hela tiden, men dom hinner bara bli ca 5mm sen svartnar dom o trillar av.
jusst i den krukan kryllar det av dessa små kryp.

Vurre

« Svar #4 skrivet: 10 apr-08 kl 09:37 »
Mangoträdens egenheter är kanske inte självhushållarens vanligaste problem. Hör med nåt trädgårdsforum, odla.nu till exempel, så kan du säkert få svar på varför knopparna trillar av.

JAg skulle tro att det är hoppstjärtarslarver och att du har det för blött i krukorna. Hoppstjärtar är inga skadedjur men vill du bli av med dem kan du 1. byta jord i den mest angripna krukan 2. Hålla jorden mindre fuktig. Det är vanligare att krukväxter dör av drunkning än av törst.
snus? vad är priset på en pris?

Suorja

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 apr-08 kl 13:53 »
ok..
jo jag har provat odla.nu redan.
larver är det inte, nån form av spindeldjur tror jag att det är.
för blött är det häller inte.

oj,ok...trodde självhushållare ochså kanske hade prydnadsväxter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

168 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser