Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad odla på 350 kvm?  (läst 1665 gånger)

ersam

• -
Vad odla på 350 kvm?
« skrivet: 30 mar-08 kl 23:16 »
Hejsan!

Läste i dagens Göteborgs Posten att med rätt planering så räcker/krävs det 350 kvm per person odlad yta. Detta sattes i relation att man kunde odla runt i kring Göteborg i parker och dylikt.

Hur skulle en sådan odling tänkas se ut?

ES

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Vad odla på 350 kvm?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-08 kl 19:09 »
Jag är lite osäker på vad du frågar om. Menar du hur det hela skulle organiseras om Göteborg skulle bli självförsörjande på livsmedel, eller hur en individ skulle kunna bli självförsörjande på mat på 350 kvm?

I det förra fallet har jag inte en aning. I det senare fallet så tror jag att det finns en hel del erfarenhet här.

Den enkla lösningen hade ju varit att dela in marken i ett antal skiften och ha ett växeljordbruk. Och snurra runt med grödorna så att de göder varandra och håller borta sjukdomar. Sedan kan du säkert hitta kluriga lösningar för intensivodling i närmaste koloniområde. Där finns nog de verkliga experterna på att maximera utbytet av en liten markplätt. Men alla är kanske inte så ekologiskt "korrekta".

Sök på nätet så kan du hitta mycket om växelbruk: http://www.google.se/search?q=växelbruk

Eller gå till bibblan och låna en bok om grönsaksodling. Finns massor med möjligheter och val.

Sedan kompletterar man kanske med fruktträd, bär och spannmål.

Höns för ägg och kött, om man är så lagd.

...

A.

hustran

« Svar #2 skrivet: 31 mar-08 kl 20:24 »
Eller så kanske Seymours fantastiska bok är ngt. att rekommendera......."Självhushållning". :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 mar-08 kl 20:38 »
Det finns ett examensarbete eller dylikt som man kan hitta om man powergooglar lite, där en tjej beskriver hur man kan producera alla nödvändiga livsmedel för en person på 800 kvadratmeter. Vegankost, ekologisk produktion, hållbar växtföljd. Jag har för mig att hon hade lite "otur", men med flyt borde det i princip gå.

Med tanke på ovanstående betvivlar jag att 350 kvadratmeter är tillräckligt för att försörja en person långsiktigt.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 31 mar-08 kl 21:40 »
Artikeln handlade om när oljan tar slut:http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=566&a=410840 Tyvärr har jag inte tidningen kvar och i slutet av artikeln som inte är publicerad på webben förklarade ett par som odlade att det skulle krävas 350 kvm per person och det sattes då i jämförelse till alla grönområden till Göteborg. Slutsatsen kunde sammanfattas att det skulle finnas mark tillräckligt att producera mat till stadens befolkning.

Principer för odling med växelodling och sånt har jag många böcker om men det jag blir intresserad av är det påståendet att 350 kvm skulle räcka med rätt planering. Så min fråga:

Antag att jag gräver upp 350 kvm av gräsmattan och bereder på alla sätt och vis. Vad ska jag plantera där för att överleva ett år? (Och eftersom jag inte tror att det går så är följdfrågan - vad bör man odla för att bli så självförsörjande som möjligt och hur mycket mark behöver man?)

ES

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 mar-08 kl 21:47 »
Hittade rapporten.

http://www.cul.slu.se/publikationer/veganekhstud2001.pdf

Tar man det som står där och delar med hälften borde man ha något att utgå ifrån.

Dela detta:

* Inloggade just nu

116 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser