Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ring-womb ?  (läst 5613 gånger)

Helena S

Ring-womb ?
« skrivet: 31 mar-08 kl 09:14 »
Hej !

Har bekanta med finullsfår som ska lamma för första gången i år. En av tackorna har haft ont och sett ut som hon ska  börja lamma sen i lördags kväll ( ett och ett halvt dygn). De har kontaktat veterinären och säljaren och de är inne på att tackan har ring-womb. De har gått in och känt efter och det känns spänt och hårt, lite mjukare idag än igår.

Veterinären är inne på att det bara är att vänta, säljarna pratade om kalkinjektioner.

Har ni någon erfarenhet av detta ? Finns det något man kan göra och hur brukar det gå för lammen och tackan i dessa fall ?

Tacksam för alla råd !

/ Helena.

hustran

SV: Ring-womb ?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-08 kl 11:04 »
Det har skrivits någon annan stans här om detta. Sök.

Sirpa

• -
« Svar #2 skrivet: 31 mar-08 kl 17:13 »
Som jag citerade i en annan länk så är ju ringvomb tillståndet precis som du säger när livmodershalsen inte öppnar sig ordentligt kanske bara någon cm o då kan ju takcan inte lamma normalt utan hjälp...
Men vad jag förstått så beror det oftast på hormonella störningar...

I skriften lamning o lamninghjälp så finns det ganska mycket råd o tips...
bara för de så hittar jag inte min just nu... >:(
men så här skrev jag sist...

Det finns något som kallas för ring-vomb...det är ganska ovanligt men förekommer på får.
Det är när tackans förlossning inte framskrider normalt utan vid hon drar sig till baka för att lamma men lider av svaga värkar.
Vid undersökning kan man känna att livmodershalsen inte är vidgad. Den är iställer hård och känns som en hård ring runt fingret..
Orsaken till detta är inte helt känd. enligt skriften "lamning och lamningshjälp"
En orsak tror man kan vara fel hormon balans..

Man kan försöka vidga livmoderhalsen manuellt- genom massage och vidga den först med ett finger och så småning om två osv.. men det är mycket tålamodskrävande..

Vetrinärer prövar ibland Prostaglandin injektioner, eller kalcium injektioner om hon verkar lida av kalkbrist - lamhet.

Oftast är kejsarsnitt enda utvägen...
Höns och Liljor i min trädgård.

Henning

« Svar #3 skrivet: 31 mar-08 kl 19:06 »
Kalkbrist är inte troligt på en så ung tacka. En prostaglandininj. kanske skulle göra nytta.

Det kan vara svårt att skilja på ringwomb och livmoderomvridning. Ibland känns vid den senare att inte hålet i livmoderhalsen går rakt in utan kröker iväg.

Lycka till

Helena S

« Svar #4 skrivet: 01 apr-08 kl 09:59 »
Tyvärr hade du rätt Henning. När veterinären undersökte tackan så var det en trolig livmoderomvridning, så nu befinner sig tackan i de evigt gröna hagarna i fårhimlen...

Tack för era svar !

/ Helena.

Dela detta:

* Inloggade just nu

89 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser