Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djupströbädd?  (läst 5732 gånger)

snorpan

• Västergötland
Djupströbädd?
« skrivet: 02 apr-08 kl 12:14 »
Djupströbädd?...Kan inte någon förklara för mig vad det är i förhållande till vanlig ströbädd :P
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

anette i bugared

• -
SV: Djupströbädd?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-08 kl 12:48 »
Det betyder att man inte byter strö under säsongen, utan fyller på allteftersom och sedan städar man ut allt helt, en gång per år. Detta är väl det vanligaste sättet när det gäller höns, de blöter ju inte ner sitt strö som andra djur.

Men vanligtvis, när man talar om djupströbädd, så är det andra djurslag det gäller. Tex kor, får, hästar som går inne helt eller delvis under vinterhalvåret. Förbränningen startar då i ströbädden eftersom desssa djurs urin hamnar där också, vilket gör det olämpligt att röra i bädden. Man fyller bara på uppepå och så här dags på året så har det blivit en ca 40 cm tjock, hoppressad bädd av gödsel, halm och torvströ under min kossa. Ett tungt och slitigt jobb väntar när hon släppts ut på sommarbete, huuuuaa :P.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Fritjoff

« Svar #2 skrivet: 02 apr-08 kl 13:46 »
Den här gången så kommer jag att hyra en sån här:

Och köpa en sån här:

när det blir dags att mocka ut fårbädden igen. Tvi!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 02 apr-08 kl 14:22 »
Jag drar ut allt med grävmaskin, även det är ganska bekvämt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 02 apr-08 kl 16:34 »
Jag drar ut allt med grävmaskin, även det är ganska bekvämt.
Finns det nån liten modell som kommer in här? Isåfall...........VILL HA!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 02 apr-08 kl 16:56 »
 ;D  Rolig du är  !!!!!!!!!! ;D
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 02 apr-08 kl 20:26 »
Jag har vindskydd. Så den är öppen på framsidan. Iofs om man lägger ner allting framåt så borde man komma in en bit.

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 02 apr-08 kl 22:35 »
Det blir te å gräva för hand, och innan vi kan släppa ut koskrället så har det hunnit bli ytterligare 10 cm. Boxen är på 12 kvadrat och x 0,5 meters djup så blir det 6 kubikmeter hårdpackad ströbädd att skyffla och köra ut för hand.

Jag måtte älska den kossan mer än vad jag fattat :-* ;D.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 02 apr-08 kl 22:58 »
Bobcat

snorpan

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 apr-08 kl 08:40 »
Tack då förstår jag skillnaden, men vilket är att föredra i ett ouppvärmt hönshus?
Givetvis har dom lite värme på vintern när det är kallt, men bara för att hålla minusgraderna borta.

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 03 apr-08 kl 08:57 »
Tack då förstår jag skillnaden, men vilket är att föredra i ett ouppvärmt hönshus?
Givetvis har dom lite värme på vintern när det är kallt, men bara för att hålla minusgraderna borta.
Jag har ingen värme i hönshuset (förutom en liten värmelampa som de kan gå in under om de vill) och har djupströbädd. Jag fyller på med strö under året och tömmer bara en gång per år. Ströet är torrt och fint och ger möjlighet till "bad" allteftersom det blir djupare. Det är bara under sittpinnarna som det kan bli lite äckligt.
Kan tillägga att mina hönor kan gå ut hela året om de vill.

snorpan

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 03 apr-08 kl 09:41 »
Behöver jag då ha skivor under sitt pinnarna, eller strör jag helt enkelt bara över bajset.
Det blir ju rätt mycket bajs, eller tar man bara bort det värsta ???

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 03 apr-08 kl 10:17 »
Behöver jag då ha skivor under sitt pinnarna, eller strör jag helt enkelt bara över bajset.
Det blir ju rätt mycket bajs, eller tar man bara bort det värsta ???

Hade jag varit dig så hade jag haft gödselskivor under pinnarna. Ströet hålls fräschare då. Samtidigt tror jag att hönsen behöver kunna gå ut ifall det ska fungera med djupströbädd. Mina hönor (6 st.) har vänt upp och ner på hela bädden och då luktar det ammoniak och det ska det inte göra för då fungerar inte bädden.

När det gäller mocka ur för hand så är mitt fårhus en plåga. Har haft ett baggäng inne hela vintern och håller nu på att mocka ur 40 cm cement (ja, det känns så i alla fall) för hand.   :P Om jag någon gång fixar nytt fårhus så ska det gå att mocka ur med maskin.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

snorpan

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 03 apr-08 kl 10:35 »
Givet vis kan mina höns gå ut när de vill året om, men när det ligger snö så stannar dom inne ;)

morellen

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 04 apr-08 kl 08:43 »
djupströbädd funkar väl inte till höns o grisar och andra djur som krafsar o bökar?

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 04 apr-08 kl 08:56 »
djupströbädd funkar väl inte till höns o grisar och andra djur som krafsar o bökar?
Du har rätt i att det är olämpligt med djupströ till grisar, men till höns går det bra eftersom deras spillning är "torrare".
Förutom under sittpinnarna då, förstås.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 04 apr-08 kl 09:01 »

Jag tror att bädd kan fungera till höns under förutsättning att de är ute på dagarna och sprätter istället för i hönshuset. Det fungerar kanske bättre här i söder en vinter som i år när vi bara hade snö på marken i tre dagar. Då kan ju hönsen vara ute mer.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 04 apr-08 kl 09:14 »
Jag tror att bädd kan fungera till höns under förutsättning att de är ute på dagarna och sprätter istället för i hönshuset. Det fungerar kanske bättre här i söder en vinter som i år när vi bara hade snö på marken i tre dagar. Då kan ju hönsen vara ute mer.
Så sant. Går de inne mest hela tiden så blir det ju dessutom mer spill med vatten o.s.v. Nu vattnar jag sällan mina hönor inne, de har bäcken direkt utanför huset.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #18 skrivet: 15 maj-08 kl 17:42 »
Vi har haft grisar på djupströ bed och det fungerar bra. När deta inte fungerat är när boxen varit för liten och bäden inte hade börjat brina.

Med brina menar jag att den värme som bildas i bäden gör att den förmultnar snabare. När man gräver utt en sådan bäd så kan det var så varmat att det är obehagligt att stå i den med gumistövlar pga värmen och man kan se att beden nästan har förvandlats till aska.

Till lägsvärme behövs ej.

Grisar är oftast yterst rena då de väljer ett hörn till toa och ett till bo. Vist bökar de om men jag har faktist inte set någon gris gräva upp de djuppare lagren.

Funderar just nu på djupströ med trov till mina höns. jag hoppas att jag kommer att kunna anväda häst varianten plå djupströbed av trov och kalk roppad med sån. Där man endast tar undan spilningen och krattar till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

73 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser