Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsel  (läst 1123 gånger)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Stängsel
« skrivet: 02 apr-08 kl 19:26 »
Hej alla grisägare!

Nu är vi på gång med hushållsgrisarna, idag var jag på bonnauktion och ropte in ett elaggregat, en början..
Nu behöver jag veta hur vi ska sätta upp stängslet. Hur många trådar, hur högt från marken till första, hur långt mellan trådarna etc. Kommer att ha dem i skogen och då flera hagar att byta mellan, så träden får agera naturliga stolpar.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: Stängsel
« Svar #1 skrivet: 02 apr-08 kl 23:03 »
så träden får agera naturliga stolpar.

Nej, nej, nej...... sätt inga isolatorer direkt i träden.
Det skadar dom och de börjar att "blöda".  :'(
Det finns praktiska "trampa-ner-stolp" i plast du kan använda i stället, som är mycket lätta att flytta vid behov och är hållbara.

Hur många trådar och hur långt mellan dom det ska vara, lämnar jag över till de som har stora grisar.  ;)
Själv har jag minigrisar som går på två trådar på ca 10 och 25 cm höjd.  ;D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #2 skrivet: 02 apr-08 kl 23:31 »
Vi har Linderödare..
I ena hagen har vi har tre elband.. lägsta på 20cm och högsta på 50cm.. nu på vinter är det bara 30cm till högsta men dom går inte ut iaf.. ;D

I den andra går en ensam fullvuxen galt..där har vi valt ståltråd istället som leder strömmen bättre.. och trådarna är kanske 1dm högre..

/ Lycka till
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 03 apr-08 kl 18:59 »
Jag har 4 eltrådar av stål funkar bra och leder ström bra. Högsta tråden är 90 cm upp och nedersta på ca 10 - 15 cm.

Inga problem med rymningar längre. Hade plastband förut och grisarna rymde jämnt. Plastband har en tendens att brinna sönder och trådarna inne i bandet rostar sönder.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

230 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser