Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kraftfoder?  (läst 1488 gånger)

sörgård

• Västergötland
kraftfoder?
« skrivet: 02 apr-08 kl 20:33 »
mina 9tackor har lammat och jag ger dom nu färigfoder men tycker det är för dyrt. Har dock läst att man kan ge tackorna helt korn och betfor någon som har erfarenhet av detta?
eller finns det någon annan bra blandning som är billigare/bättre?

tacksam för alla svar

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: kraftfoder?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-08 kl 20:48 »
Ger mina krossat korn, betfor och e-vitamin/selen..

Förövrigt har de fri tillgång på ensilage och de har träd och sly i hagarna.. Mineralbalja oxå..

Har än sålänge fått tre gutelamm och två shropshire och alla mammor och barn mår utmärkt..  ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 02 apr-08 kl 21:18 »
 Det beror ju helt på innehållet i grovfodret om man behöver tex färdigfoder med soja för att proteinbehovet ska tillfredställas.
Annars kan man ju även blanda spannmål, betfor och sojamjöl.
Nu när spannmålet är så pass dyrt skulle jag nog räkna hur mycket man verkligen tjänar på att "blanda själv" om man inte har egenodlat spannmål.
                                            Mvh
                                           Charlotte
« Senast ändrad: 02 apr-08 kl 21:22 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #3 skrivet: 02 apr-08 kl 21:21 »
Har sagt det förr. säger det igen. KOFODER om du vill komma billigare undan utan att blanda fodret själv. Slipper tänka på allt som fåren behöver med billigare än fårpellets...

purelyplatonic

« Svar #4 skrivet: 03 apr-08 kl 10:48 »
Jag var inne på lantmännen igår (tyvärr så vet jag inte något annat ställe i närheten som har foder till får osv) och tänkte på det här med kofoder istället för tackfor. Jag hittade ingen att fråga (som vanligt på lantmännen) och jag är inte bra på att läsa innehåll och veta vad en tacka behöver. Så det blev tackfor ändå. Men vad ska man köpa för kofoder på lantmännen som innehåller samma som tackfor?

Jag använder dock inte speciellt mycket för det är bara de tackor som har 3 lamm som får det som komplettering. Annars har jag havre och kornblandning krossat som jag ger tillsammans med betfor.

Jag har faktiskt märkt att vissa tackor inte tycker om tackfor så frågan blir då också om det kan vara så att de inte tycker om kofodret?

LasseN

• Hulu Gård
« Svar #5 skrivet: 03 apr-08 kl 19:11 »
Jag är inne på samma linje som Charlotte, kornkross är inte så billigt längre. Vi har räknat på det och kommit fram till att de kronor det är dyrare med pellets, kanske vi sparar in på mätta och starka tackor. En säck kornkross innehåller ju inte "allt" som tackan behöver heller, med Tackfor kan jag va lugn. Att spara in på fodret till dräktiga och digivande djur tror jag man kan få igen i andra änden, t ex svagare lamm eller sjuk tacka.
Förra året blandade vi själva och försökte följa råd vi fick, tyckte de var fina. Efter att en tacka fått diarre så sjönk hon i hull och åkte på acidos ( en slags förgiftning som tackan får när hon tar av sitt eget hull för att producera mjölk), en hemsk upplevelse, veterinärkostnader och mycket oro. (Tack vare erfaret folk här på Alternativ, så fick vi ordning på det). En sån upplevelse stärker mej i tron på att ge ett fullfoder. Vi är inte rika, men djur måste få kosta....
I år har vi haft glädjen att ha goa, friska tackor som fått två - tre lamm var och mår prima, lite av det tillmäter jag Tackfor men också ett
bra hö, så klart. Mitt råd är: Räkna i alla fall ordentligt innan du byter till hemmablandat!

Klorofyll (via Lasses sida)
Ett måste i taget...
www.hulugard.se  Blogg: www.hulugard.se/blogg

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #6 skrivet: 03 apr-08 kl 19:16 »
ni som inte har så många tackor kan fråga nån fårägare som tar hem löst ,gör en hel del på priset.

har ett par st som kommer och köper i tunnor , lätt att väga .
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #7 skrivet: 03 apr-08 kl 20:45 »
Citera
Men vad ska man köpa för kofoder på lantmännen som innehåller samma som tackfor?

Kan tyvärr inte alls svara för lantmännens foder. Handlar av princip aldrig hos dom. Själv kör jag AB Johan Hanssons Edel sortimen. Edel komet 180 är ett kofoder som är snarlikt i sammansättningen som Edel Får.

Men även lantmännen måste väl ha någon fodersäljare som kan titta på innehåll och plocka fram ett snarlikt foder även där...

Dela detta:

* Inloggade just nu

126 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser