Hur brukar ni göra om ni byter grovfodertyp till era får? Till hästarna brukar jag byta över två veckor för att magarna ska hänga med.
Jag har i vinter haft ett ur hygienisk synpunkt fint ensilage. Men, ack så blött och dåliga värden per TS. Passade bra till de tjockare hästarna men, uselt till digivande sto och dräktiga får. Nu har jag bara 6 storbalar kvar och eftersom det inte räcker säsongen ut så har jag bokat 150 st. hårdpressade småbalar hö (med möjlighet att beställa mer, vet ju inte när betet kommer igång). Tyvärr ingen analys men, det är första skörd, slaget innan midsommar och det känns därför som att det inte kan vara sämre än ensilaget jag har nu. Jösses vad jag svamlar

, frågan är i alla fall; hur länge bör jag blanda ensilage och hö för att inte störa fårens magar? Några av tackorna har redan nu lite mjukare konsistens på bajset. Mer korvar än kulor så att säga. Troligen pga ökad kraftfodergiva. Så jag vill inte göra den saken värre. Tackorna är högdräktiga, första lamningen bör ske om knappt två veckor. Så samtidigt skulle torrt hö få bättre plats i deras magar nu.