Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta från ensilage til hö  (läst 1393 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Byta från ensilage til hö
« skrivet: 03 apr-08 kl 12:02 »
Hur brukar ni göra om ni byter grovfodertyp till era får? Till hästarna brukar jag byta över två veckor för att magarna ska hänga med.

Jag har i vinter haft ett ur hygienisk synpunkt fint ensilage. Men, ack så blött och dåliga värden per TS. Passade bra till de tjockare hästarna men, uselt till digivande sto och dräktiga får. Nu har jag bara 6 storbalar kvar och eftersom det inte räcker säsongen ut så har jag bokat 150 st. hårdpressade småbalar hö (med möjlighet att beställa mer, vet ju inte när betet kommer igång). Tyvärr ingen analys men, det är första skörd, slaget innan midsommar och det känns därför som att det inte kan vara sämre än ensilaget jag har nu. Jösses vad jag svamlar  ::) , frågan är i alla fall; hur länge bör jag blanda ensilage och hö för att inte störa fårens magar? Några av tackorna har redan nu lite mjukare konsistens på bajset. Mer korvar än kulor så att säga. Troligen pga ökad kraftfodergiva. Så jag vill inte göra den saken värre. Tackorna är högdräktiga, första lamningen bör ske om knappt två veckor. Så samtidigt skulle torrt hö få bättre plats i deras magar nu.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henning

SV: Byta från ensilage til hö
« Svar #1 skrivet: 03 apr-08 kl 13:44 »
Att byta från ensilage till hö brukar inte medföra några problem. Det har vi gjort många gånger direkt utan övergångstid. Även åt andra hållet brukar det gå bra om det inte är särdeles höga näringsvärden i ensilaget.

Dela detta:

* Inloggade just nu

182 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser