Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Hur gör jag?

Har kvar dom?
0 (0%)
Eller doppa dom?
1 (100%)

Antal personer som röstat: 1

Författare Ämne:  Rotningsgel till sticklingar  (läst 2071 gånger)

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
Rotningsgel till sticklingar
« skrivet: 03 apr-08 kl 17:49 »
Ropade in en liten påse med rotningsgel för sticklingar på tradera. Fanns inte med hur man skulle göra annat än hur man gjorde blandningen.
Man skulle blanda 1kryddmått gelströ i 1dl vatten. Men sen stod det inget om man bara skulle doppa ner sticklingarna i det eller om man skulle låta sticklingarna ligga ner med roten tills dom fått rötter.
Är det någon som vet?
Grannen trodde att man bara skulle doppa sticklingen i det och sen plantera ner sticklingen i jord. Och jag hade för mig att man stoppade ner sticklingarna i gelen och där ska dom stå tills dom fått rötter.

Berätta gärna så att jag vet hur man ska göra

Sommartorparn

SV: Rotningsgel till sticklingar
« Svar #1 skrivet: 03 apr-08 kl 19:17 »
Är det växthormon? I min trädgårdsbok står det att man ska doppa sticklingarna i det och sen plantera. OBS! Har inte gjort det själv.

Bäsen

« Svar #2 skrivet: 03 apr-08 kl 22:23 »
Grannen trodde att man bara skulle doppa sticklingen i det och sen plantera ner sticklingen i jord.

Grannen har rätt. De skall dock torka en stund innan de sätts i jorden.

Annars är det som två kända kockar skulle säga "Det går lika bra med selleri" ja inte selleri då men väl salix.
Den här tiden på året går du ut i en salixodling och barkar lite, längre fram på året när det finns årsskott tar du sådana.
Lite vatten och sen ner med barken/skotten i en mixer och kör tills det är sönderhackat ordentligt.

Sätt sticklingarna en kvart i blandningen, stoppa dem i jorden och rotningen kommer att gå galant.
Så slipper du hormonerna.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 apr-08 kl 08:17 »
Grannen har rätt. De skall dock torka en stund innan de sätts i jorden.

Annars är det som två kända kockar skulle säga "Det går lika bra med selleri" ja inte selleri då men väl salix.
Den här tiden på året går du ut i en salixodling och barkar lite, längre fram på året när det finns årsskott tar du sådana.
Lite vatten och sen ner med barken/skotten i en mixer och kör tills det är sönderhackat ordentligt.

Sätt sticklingarna en kvart i blandningen, stoppa dem i jorden och rotningen kommer att gå galant.
Så slipper du hormonerna.

Funkar det med alla sorters salix? Jag har bara tillgång till sälg och något slags vide, men det kanske duger?

Byracka

• -
« Svar #4 skrivet: 20 apr-08 kl 09:54 »
Vad jag vet skall man låta sticklingarna stå i gelen, är det pulver-hormon doppar man snittytan i pulvret innan man sätter sticklingen.

Grevegården

• Rätt fångad räcker dagen ända fram
    • Skåne
    • Grevegården
« Svar #5 skrivet: 20 apr-08 kl 14:40 »
Vad jag lärt så ska man doppa vänta någon minut och sedan plantera i såjord
Uppfödare av maine coon katter, pelargonsamlare, hönsälskare, fårägare, hästägare

Dela detta:

* Inloggade just nu

166 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser