Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MV-fri råmjölk?  (läst 1183 gånger)

hustran

MV-fri råmjölk?
« skrivet: 04 apr-08 kl 16:50 »
Hej, nu har jag klumpat mig. Har inte sparat ngn. råmjölk från förra året. Man kan alltid hoppas att det inte behövs. Hur är det nu med råmjölken, måste jag ha Mv-fri när bes. är sådan, eller kan man låna från ngn. granne även om den inte är friförklarad? ???

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: MV-fri råmjölk?
« Svar #1 skrivet: 04 apr-08 kl 17:28 »
tror du måste ha MV fri ...   

lammen födds väll utan smittan och får den via mjölken ?? 
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 04 apr-08 kl 17:37 »
Tackmjölk, färsk eller fryst, från annan besättning får endast utfodras om den kommer från MV-fri besättning.

Mjölk/råmjölk från den egna besättningen får ej utfodras om den samlats från tidigare lamningssäsong och besättningens MV-status då var lägre än nuvarande.

Mjölk från getter får ej utfodras.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hustran

« Svar #3 skrivet: 04 apr-08 kl 18:34 »
Tack för svaren. :)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 05 apr-08 kl 00:13 »
ko rå mjölk borde väl vara tillåtet ?
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 05 apr-08 kl 12:42 »
Det spelar ju inte så stor roll att man skulle kunna ge koråmjölk
eftersom man inte ska ge lamm under 1 dygn råmjölk från kor.

Och det är ju första dygnet som är viktigast...

/Rosa

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 05 apr-08 kl 19:06 »
går ju visst bra att ge nyfödda lamm koråmjölk...

Men även jag vet att det finns lamm som inte tål komjölk... men tror själv de beror på vilka kor man har...
tex så är de ju mer laktos o mjölk från SLB o väldigt låg fett o proteinhalt  i den mjölken...

däremot tex Fjällkor o rödkullor har ofta högre halter o inte lika mycket laktos...

har själv fött uppp endel lamm på min ko mhölj.. från fösta stund.. alltså både råmjölk o vanlig mjölk från kon... har då ofta mjölkat direkt i nappflaskan från den kon med högst fett halt..

Men visst det finns en viss risk... med ko mjölk... men de är bättre än att inte ge råmjölka alls.
 :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

hustran

« Svar #7 skrivet: 05 apr-08 kl 19:19 »
Hoppsansa, våra grannar har fjällkor. Skulle det i panik vara möjligt att norpa lite från dessa då ?     ???

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #8 skrivet: 05 apr-08 kl 20:49 »
Hoppsansa, våra grannar har fjällkor. Skulle det i panik vara möjligt att norpa lite från dessa då ?     ???

grattis  ;)   
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 05 apr-08 kl 21:34 »
 Jag har något minne från någon fårkurs att vissa kor (individer, inte vissa raser)
hade antikroppar i råmjölken som kan döda lammen. Har jag drömt det? ;)
Eller kommer jag ihåg fel?
Ingen annan som hört nåt liknande?
                   Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #10 skrivet: 06 apr-08 kl 09:04 »
de är ju de jag sa i mitt inlägg.. att vissa lamm inte tål ko mjölk..

men de är ganska ovanligt vad jag förstått.

Vet att fårhälsovården skrev för några år sen att koråmjölk den första dan gick bra sen var de bättre att ge lammnäring..
men naturligtvis är alltid fårråmjölk bäst!!!

så har man någon tacka som har mycket mjölk så spar lite av första dagens råmjölk... o lägger i frysen. Tänk på att värma den sedan i vatten bad..då du tinar den.

endel tackor har ju ganska grova o svullna spenar- då är de ju bara bra om man mjölkar ur lite så lammet får tag om spenen...

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 06 apr-08 kl 09:27 »
de är ju de jag sa i mitt inlägg.. att vissa lamm inte tål ko mjölk..

men de är ganska ovanligt vad jag förstått.

Vet att fårhälsovården skrev för några år sen att koråmjölk den första dan gick bra sen var de bättre att ge lammnäring..
men naturligtvis är alltid fårråmjölk bäst!!!

så har man någon tacka som har mycket mjölk så spar lite av första dagens råmjölk... o lägger i frysen. Tänk på att värma den sedan i vatten bad..då du tinar den.

endel tackor har ju ganska grova o svullna spenar- då är de ju bara bra om man mjölkar ur lite så lammet får tag om spenen...

Fast det var  väl inte så att LAMMEN inte tålde råmjölk (vilken som helst) utan vissa ko-individer har råmjölk som LAMM inte tål.
Kollar man alltså vilken ko man tar av och lammen dör så borde risken vara mindre om man nästa gång tar av en annan ko...
Men jag kan som sagt minnas fel.
                                                Mvh
                                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

87 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser