Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla på balkong  (läst 8698 gånger)

Gargån

• Glöm inte bort att ha roligt
Odla på balkong
« skrivet: 08 apr-08 kl 12:46 »
Min balkong ligger i söderläge och på sommaren blir det som en stekpanna därute. Vilka växter trivs i denna öken? Jag har svarta fingrar när det gäller blommor och vill odla ätbara saker, som kryddor. Har ni några tips på växter som klarar värme, uttorkning och är lättskötta?

Pastorn

• -
SV: Odla på balkong
« Svar #1 skrivet: 08 apr-08 kl 12:59 »
kaktusar?

Sommartorparn

« Svar #2 skrivet: 08 apr-08 kl 13:00 »
Du får satsa på sydländska örtkryddor som timjan och lavendel. Luktar gott och gillar torr och mager jord.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #3 skrivet: 08 apr-08 kl 15:31 »
Kanske kan du sätta upp en gles spalje med något tåligt (t ex passionsblomma, som växer fort och är vacker) som ljuset kan sila igenom för att få det lite svalare och behagligare odlingsklimat?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Vurre

« Svar #4 skrivet: 09 apr-08 kl 11:14 »
Oavsett vad du väljer att ha på balkongen ska du kanske tänka på att inte ha svarta krukor, eftersom svart gör att det kan bli för varmt i krukan. Hellre vita plastkrukor. Keramikkrukor är inte fel, men kan kräva enorma mängder vatten eftersom det dunstar genom krukan. Stora krukor är nog också bra, eftersom de inte torkar ut lika fort som mindre.

Har du möjlighet att vattna regelbundet skulle du kunna ha en gurkplanta eller två som klängväxt. De ska ha mycket vatten och tål hur mycket värme som helst. Basilika är en tropisk växt som gillar värme - vatten vatten, dock. Är balkongen inglasade kan du glömma tomater, pollenet förstörs när det blir för varmt och då får man fina plantor som blommar men inga frukter.

I övrigt är det bara att testa. Man lär sig av sina misstag.
snus? vad är priset på en pris?

mistel

• -
« Svar #5 skrivet: 09 apr-08 kl 15:49 »
+Är balkongen varm och solig ska man satsa på så stora krukor som möjligt, små krukor torkar ut snabbare än stora. Man kan även leta efter stora krukor och balkonglådor med vattenreservoar.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 16 apr-08 kl 17:34 »
Jag har det motsatta problemet...  :-\ Finns det nåt man kan odla på en balkong med väldigt lite solljus?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 16 apr-08 kl 17:36 »
Svamp?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 19 apr-08 kl 13:19 »
Svamp?

Inte tillräckligt fuktigt...!  ;)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 19 apr-08 kl 15:28 »
Har också söderbalkong och efter ett par år gav jag upp de där konventionella små balkonglådorna. De kräver ju vattning flera gånger om dagen! Möjligtvis skulle sådana medvattenmagasin funka, eller att snickra egna (fast de blir ju lätt tunga). Som sagt så passar ju kryddörter bra, annat ätbart är jag dålig på. Jag har min balkong mest till lyst och mys. Kan du kanske skärma av på ngt sätt för att få lite skugga? Ngn slags insynsskydd kanske? Har själv sytt ett i marksiväv (sätts upp med hjälp av långa bambupinnar och snören). Tack vare det så slipper växterna därbakom direkt sol under dagen, och jag har fått en mer avskärmad myshörna :). Stora och djupa krukor är alltid bra, hellre flera olika växter tillsammans i stor kruka än i massa små , å så går det snabbare att vattna.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Gargån

• Glöm inte bort att ha roligt
« Svar #10 skrivet: 08 maj-08 kl 16:42 »
Tack för alla tips, men kan man äta katusar? :-X

Vitis

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 08 maj-08 kl 17:18 »

Beror på vad man menar med "äta" : Peyote  ;)

Annars, chili gillar värme och sol och bara man vattnar så går det nog bra.

Basilika som Vurre tipsade om funkar absolut, kommer att växa som tokiga men dom är ännu mer känsliga för torka.

Stor krukor och reglelbunden vattning löser de problemen.

De flesta 'medelhavsörter' trivs i "stekklimat", timjan, rosmarin m.fl. men torkar dom ut helt så dör dom.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 08 maj-08 kl 20:12 »

Om man aktar fingrarna kan man äta (och odla) kaktusfikon :).

Rabarbervin

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 13 maj-08 kl 04:32 »
Du skall odla Tomat!

hasteus

« Svar #14 skrivet: 14 maj-08 kl 20:28 »

Kul att hitta en fräsh balkongtråd :)

Precis inrett min balkong efter ett sponant infall med massa kul (och fel?). Naturligtvis blev det en svart keramik kruka till tomaterna... enda som var rektangulär och hög nog... keramik till resten, blåa emalj till smultron och jordgubbar (har alltid hållit hela vintern förr vid huset) och en jättekruka som jag kommit över (hmm mörk den oxå) till vinbär och örter ..  plus lite träd och annat.. tanken var nog att lyfta upp de känsligaste under vintern i ett fönster på kallvinden, som ett orangeri.

Frukt och grönt är nästan bonus, huvudsakligen är att det finns liv och glädje på balkongen, så fort jag rotat fram mitt liggunderlag skall den invigas med sovsäck :D synd bara att det inte är morgonsol, trist och vakna i skugga...

Smal genomgångsbalkong i västerläge, översta våningen mot innergård, lite vind, ordentligt med sol 13-16 därefter skugga, gul putsfasad.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 15 maj-08 kl 01:10 »
Det låter som du har en jättebalkong!

hasteus

« Svar #16 skrivet: 20 maj-08 kl 15:17 »
Det låter som du har en jättebalkong!

*laugh* jojo men lite vilja och fantasi så...   nä ca 1 meter bred och 7 meter lång delas med grannen
och en stor utåtgående dörr..  (mao 3,5m2 trädgård..)  :-\  så det är lite av en utmaning när det gäller
planering och trädgårdsmöbler.  Hoppas nu hitta nån bra liten kokosmatta till fällbordet och stolarna.

Gammalt hus från 1927 så balkongen är egentligen en spång för köksan att ta sig mellan mitt och
grannens kök samt till tjänstefolkets trappa...  grannbarnen tar sig ner till gården den vägen oxå
eftersom dom inte är gamla nog att få ta hissen ut till gatan.

ekoStina

« Svar #17 skrivet: 20 maj-08 kl 17:16 »
hej
jag har oxå en ballis i söderläge. jag har tomater, physalis, kryddor, jordgubbar och smultron. alla dessa vill ha mycket sol. jag köpte stooooora sophinkar (ca 75 liter) och tvättkorgar från ÖB (billigt!!) och satte en 125liters sopsäck i och klädde in dem med säckväv för att det ska se lite trevligare ut. det skuggar ju även kärlen eftersom väven sitter löst och luftigt runt om. jag planterade tomaterna och physalisen för ca 2 veckor sen och har inte behövt vattna än...får se hur ofta det blir sedan när de rotat sig men det verkar ju lovande.

eftersom jag måste ha nät över balkongen (för att den inte ska förvandlas till duvnäste med tillhörande bajsorgie) har jag satt en hög sockerärt av gammal sort (från impecta). ärten kommer att klänga i nätet och ge en vandrande skugga. de blommar fint i lila och ger ätbart!

så länge du inte har inglasad ballis tror jag inte att värmen blir för mycket för tomaterna eller kryddor. det är ju perfekt odlingsklimat på balkonger i söderläge! men tänk STORT när du köper/snickrar kärl eftersom du inte ska behöva vattna för ofta. oftast blir ju krukorna mindre än man tänkt när de står på plats. det blev mina o ändå tog jag i  ;D

Lycka till alla där ute! blir spännande att följa denna tråd.
« Senast ändrad: 20 maj-08 kl 17:18 av ekoStina »

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser