Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myggmedel!?!  (läst 8283 gånger)

HP

• Ångermanland
Myggmedel!?!
« skrivet: 04 maj-05 kl 13:47 »
Hej, någon som har tips på bra myggmedel?
Ska tillbringa större delen av sommaren i Norrland och det är redan fullt av de små kräken....
Vet att vatten som man kokat rosmarin i är bra för(ok, mot!)fästingar, men...
Jag är ju en trogen anhängare av dem gamla "Djungeloljan"(kommre ni ihåg!?)men den drogs ju in pga att den var hälsovådlig....
Hmmmm.
Så, tips, tack!!!
If You Run You'll Just Die Tired

Monica

Re:Myggmedel!?!
« Svar #1 skrivet: 04 maj-05 kl 19:55 »
Om du går till en hästsportbutik och köper något som heter Cornucresin (används till hästens hovar för bättre tillväxt) så har du samma doft som i djungeloljan. Använder det själv när jag är i fjällen. Annars är malörtssalva det bästa......

I@

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 maj-05 kl 19:57 »
Hej!
Föllinge säljer myggmedel för både djur och människor som är jättebra - de är gjorda på örter.
www.follingeprodukter.se  ;)

Mvh Ia  ;D

Nyponros

« Svar #3 skrivet: 07 maj-05 kl 09:46 »
Hej!

Hjälper Föllingeprodukterna bra även mot bromsar? Hur ofta måste man spraya på?

Mvh Maria

I@

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 maj-05 kl 11:26 »
Hej Maria!
Ja, Föllingeprodukten (mot mygg, mm) hjälper jättebra även mot broms  ;) Det är det bästa jag har prövat till mina hästar någonsin   ;) ;D Man måste spraya på det 1 gång/dag. Det är ganska dyrt, men jag tycker absolut att det är värt pengarna.

Mvh Ia  :D
« Senast ändrad: 07 maj-05 kl 11:26 av I@ »

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #5 skrivet: 07 maj-05 kl 13:04 »
Mosiguard är mycket effektivt. Det är bra mot fästingar, knott och mygg. Har inte riktigt koll på hur det är mot bromsar, men de håller nog också sig bort. Luktar ganska mycket citron, men lite får man väl stå ut med  :) Jag tror att det är Apoteket som säljer det. Man kan spraya på kläderna utan att det blir några fläckar.

Christoffer

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 maj-05 kl 10:48 »
Jag har hört att man kan pressa ut saften ur röllekor och gnida in sig själv med, och det ska tydligen hjälpa i några timmar.

noora

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 maj-05 kl 14:07 »
Jag har hört att man kan pressa ut saften ur röllekor och gnida in sig själv med, och det ska tydligen hjälpa i några timmar.

Man ska t.o.m. kunna ta en näve röllekablad och gnida direkt mot huden. Man blir lite grön av det, dock :)

Mullvaden

« Svar #8 skrivet: 20 maj-05 kl 20:19 »
dagens djungelolja är ju mycket riktigt inte vad den en gång var, den riktiga går dock att köpa i grannländerna,finland har dessutom ett ÄNNU starkare myggmedel,giftigt som tusan men ack så effektivt.
"modern" djungelolja 50/50 med beckolja är däremot helt okej.
är du fattig eller vill leka lite kan du blanda olja å tjära,förr tog man grädde eller fetmjölk men olja är billigare i dessa kärva tider.
skvattram hjälper ju också,litegrann i alla fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

123 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser