Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner!!  (läst 1782 gånger)

koko

• Gäst
Kaniner!!
« skrivet: 11 apr-08 kl 16:18 »
Kaninstammen är stark på mitt odlingslottsområde i södra Skåne, vad gör man?
De knaprar ju på allt som kommer upp, så vad kan man göra?
Funderade på att sprida ut kattsand ("preppad") runt rabatterna, men jaa, finns det andra bra tips? Allt beaktas!

leifhh

• Gäst
SV: Kaniner!!
« Svar #1 skrivet: 11 apr-08 kl 22:13 »
En fälla och lite skyddsjakt kanske?

Här är en som är godkänd av naturvårdsverket: http://swenviro.naturvardsverket.se/dokument/epi/fallor/pdf/L23.pdf

Fällan modell markström är också godkänd men jag hittade inte någon beskrivning på den på nätet, har dock sett en i ett gammalt nr av Svensk Jakt.

koko

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 apr-08 kl 21:46 »
Jaa, jag hade kanske gjort det om det inte var "inne i stan", här får man inte döda små ulliga djur.
Jag misströstar och det är bara april. De har till och med ätit upp min vitlök som jag satte i höstas. Är högt nät det enda, som man dessutom gräver ner?
Människolukt? Hundlukt? Fårlukt (har lite ull)?  ::)
Det finns verkligen sjukt mycket kaniner här. Och så får de pest. Jobbigt.
Finns det nåt de inte går på som man kan sätta i jorden?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 12 apr-08 kl 22:19 »
Elnät.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

koko

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 apr-08 kl 00:39 »
Bra idé.
Nu har jag googlat och hittat tipset med blodmjöl! Det lägger man i tubgas eller gamla nylonstrumpisar, drar lite i vatten och hänger upp på pinnar nära plantorna.
Värt ett försök i alla fall. Kan tydligen köpas på Granngården.

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 13 apr-08 kl 01:49 »
Jaa, jag hade kanske gjort det om det inte var "inne i stan", här får man inte döda små ulliga djur.

Visst får du fånga djur i stan. Om du äger marken och följer övriga lagar.
Har du inte lust själv så ring till kommunen och begär att få prata med miljö & hälsoskydd.

koko

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 apr-08 kl 17:33 »
Ok, det kan berkligen vara idé speciellt som de hade pest halva skocken förra året. Tack för tips.

hustran

« Svar #7 skrivet: 17 apr-08 kl 01:43 »
Ett tips är att göra som jag hört att de bla. gör i stora odlingar i Holland. Blanda i lite tabasko i vatten och spruta dina grönsaker med, lär vara effektivt.

koko

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 apr-08 kl 00:39 »
Bra idé, värt ett försök. Om det jag odlar nånsin får komma upp... Har fått tillbaka lite kämpaglöd så jag provar Tabascon också.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #9 skrivet: 29 apr-08 kl 08:05 »
Vill gärna ha tips på vad som funkar! Eftersom jag titt som tätt har rymmare...

Blodmjöl tycker jag funkar bra på rådjur men då strör jag bara ut det runt eftertraktade buskar och blad.. och när det regnat får man strö på nytt.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

koko

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 apr-08 kl 14:38 »
I det tipset jag läste så lägger man blodmjöl i små påsar som man gör av tubgas eller gamla strumpbyxor och knyter om. Påsarna "aktiveras" genom att läggas i blöt, sen knyter man upp dem på pinnar runt växterna. När det regnar "återaktiveras" påsarna. Vet alltså inte än om det funkar, men det hade ju varit helt underbart.

Ett år gjorde jag djurskrämmor så här: strimlade färgglada plastpåsar och fäste remsorna på en pinne som stacks ned i rabatten. Det höll i alla fall fåglar borta och det var gratis. Hade inte kaniner där så jag vet inte om det funkade på dem, men jag kommer prova det i det nya landet oxå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

138 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser