Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket träckprov?  (läst 1236 gånger)

Falin

• -
Vilket träckprov?
« skrivet: 14 apr-08 kl 10:05 »
Jag tänkte jag skulle vara duktig och skicka ett träckprov från fåren, nu när jag ändå gör det för hästarna. Men vilket är det som är aktuellt?
http://www.vidilab.se/?sida=priser

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Vilket träckprov?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-08 kl 10:27 »
är man med i fårhälsovården så är två träckprover gratis...

viktigt är att de kollar upp stora magmasken....

denna information hittar man på deras hemsida.

Träckprovtagning på tackor

Nu är det snart dags för årets viktigaste träckprovtagning. Provta dina tackor före betessläpp! Remiss för provtagning medföljer i detta nummer av Fårhälsonytt.

Under vissa delar av året minskar parasiternas aktivitet och äggproduktionen kan avta eller upphöra helt. Följden blir att det inte finns några parasiter i träcken - trots att t.ex. tackan i verkligheten är infekterad! För att undvika problemet gäller det att ta prov vid rätt tidpunkt. På tackor är det lämpligast att ta prov direkt efter lamning. För vinterlammande tackor gäller att de provtas i april eftersom vi sett att deras äggproduktion stiger först då. Därefter kan prov tas löpande under betessäsongen fram t.o.m. oktober. För att minska risken för att tackorna sprider parasiter på betet, bör första provtagningen ske före betessläpp.

Instruktion för provtagning

För att vi skall kunna ge ett bra och säkert svar gäller det att Du tänker på följande:

1 Ta individuella prov, ca två matskedar träck, från sex djur (prov från ändtarmen eller färsk=kroppsvarm spillning från marken)

2 Lägg varje prov i en plastpåse och sedan alla påsar i en yttre plastpåse så inte läckage uppstår. Proven behöver inte individmärkas!

3 Med detta nummer av Fårhälsonytt medföljer följesedel för provtagning. En rätt ifylld följesedel gör att vi kan behandla provet på ett effektivt sätt på labbet. Fyll i namn, adress och telefonnummer. För snabbare svar, fyll alltid i faxnummer eller e-postadress om det finns. Ange namnet på din besättningsveterinär. Ange om det finns symtom på parasitangrepp i besättningen samt om proven av någon anledning ska grupperas. Om inga problem finns behöver proven varken grupperas eller individmärkas. Skriv i så fall RUTINKONTROLL på raderna för övriga uppgifter. Uppge datum för senaste avmaskning av de provtagna djuren samt vilket preparat som använts.

4 Lägg prover och följesedel i ett vadderat kuvert samt förvara kallt fram till postning. OBS! EJ i frys!

5 Skicka provet måndag, tisdag eller onsdag.

6 Skicka kuvertet till: Vidilab, Box 33, 745 21 Enköping

Kostnad
Som medlem i Fårhälsovården får du två träckprovsanalyser per år utan kostnad, om du använder utsända följesedlar. I annat fall får du själv betala analyskostnaderna (430-1250 kr + moms beroende på vilka analyser som krävs.).

Svar
lämnas en eller två dagar efter det att provet kommit till laboratoriet beroende på vilka analyser som utförs. Om odling behöver sättas tar det ytterligare 14 dagar att få svar på det. Ett preliminärsvar skickas alltid efter en-två dagar, ytterligare svar skickas när odlingen är klar. Tänk på att ta prov i god tid så att Du hinner få odlingssvaret innan Du t.ex. tänker flytta djuren till annat bete. Ring gärna labbet om du undrar över något. Kom ihåg att det är du själv som ska kontakta besättningsveterinär eller fårhälsoveterinär för tolkning av provsvaret.

Laboratoriets telefontider är varje vardag
07.30-08.30 samt 15.00-16.00
Bitte Ljungström med personal
Vidilab
Enköping, 0171-44 12 60

TIPS:
I första hand svarar vi ut via e-post. Det är därför viktigt att du skriver e-postadressen TYDLIGT och att du kontrollerar din e-post kontinuerligt.

Om det av någon speciell anledning är viktigt att hålla isär olika grupper, märk varje påse med djurets ID-nummer (se till att märkningen sitter kvar och att den inte hamnar i knuten på påsen).

Om du inte får tag i din besättningsveterinär för rådgivning kan du alltid ringa Svenska Djurhälsovårdens växel (08-7258200) och fråga efter en fårhälsoveterinär.

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 14 apr-08 kl 10:30 »
Men jag är inte med i Fårhälsovården, så jag behöver använda någon av koderna på hemsidan jag länkade till.

fungilla

« Svar #3 skrivet: 14 apr-08 kl 19:54 »
Det är väl bara om det gått får och betat tidigare som man behöver ta täckprov?  Det har gått hästar där tidigare.
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 14 apr-08 kl 22:40 »
Det är väl bara om det gått får och betat tidigare som man behöver ta täckprov?  Det har gått hästar där tidigare.

Dina tackor kan ha parasiter nu och då smittas betet så fort du släpper ut fåren där. Så ifall du vill försöka hålla betet så rent som möjligt är det idé att ta träckprov. Då får du veta om de behöver avmaskas eller inte.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

fungilla

« Svar #5 skrivet: 14 apr-08 kl 22:43 »
Ok, det var bra att veta. Trodde att det bara var när fåren varit där och betat.
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 15 apr-08 kl 07:30 »
Ingen som vet vilket/vilka prov som är aktuella nu? Henning?

Henning

« Svar #7 skrivet: 15 apr-08 kl 10:40 »
Ingen som vet vilket/vilka prov som är aktuella nu?

Man behöver inte ange vad man letar efter på träckprovsremissen. På labbet tar de fram de relevanta parasiter som finns i provet.

Tas provet lite för tidigt har kanske inte parasiterna kommit igång med äggläggningen och då kan det bli missvisande. Vid den här tiden  är det oftast full fart på värpningen. Intressantast är ju att se om tackorna bär på Haemonchus eller Stora lungmasken. De två är mycket allvarliga och leder ofta till sorg och bedrövelse. Har man dem så är en avmaskning med Ivomec högst befogad.  Även andra arter av rundmaskar kan övervintra i tackan och smitta ner vårbetet. Om man har bara dem räcker det med Valbazen som avmaskning.  Bäst är naturligtvis att ha en sådan genomtänkt strategi för parasiter och beten att man kan slippa de flesta avmaskningarna.

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 15 apr-08 kl 10:51 »
Men på blanketten står det "Önskad undersökning _________", och det står till och med i fetstil, så jag tror att de vill att man ska fylla i vilken kod som ska användas.  ???

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 15 apr-08 kl 11:22 »
Jag hade kört på 102!

Edit; vill du dessutom kolla Stora Lungmasken så fattar jag som att du får lägga till 106. För att se om äggen är från Haemonchus får du nog lägga till 105 också. När jag fick det kollat i höstas så vet jag att de gjorde en extraodling. (Snart är du uppe i halva lilla Fårhälsovårdspaketet!  ;))
« Senast ändrad: 15 apr-08 kl 11:27 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

87 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser