Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda konstgödsel?  (läst 3109 gånger)

ersam

• -
Använda konstgödsel?
« skrivet: 14 apr-08 kl 14:58 »
Hejsan!

Jag skulle aldrig själv komma på tanken att åka iväg och köpa en säck med konstgödsel men nu är det så att det står tre säckar i garaget. Jag vill ju ha en så naturlig odling som möjligt med kompost och djurskit. Samtidigt känns det ju väldigt meningslöst att åka till tippen och slänga konstgödslet - det är ju redan tillverkat och det är kanske bättre att använda det?! Tas det upp i maten på nått sätt eller är kväve alltid kväve oavsett om det kommer från djurskit eller konstgödsel?

Hur ska jag tänka? Hur hade ni agerat?

ES

Tapio

• Västergötland
SV: Använda konstgödsel?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-08 kl 18:23 »
Halaj!

Gjort är gjort, precis som du säger.
Jag hade använt det utan att tveka.
Alla konventionellt odlade grödor är ju konstgödslade så jag kan inte tänka mig att det är någon fara på något sätt.
Jag gjorde så med en säck kalksalpeter jag hittade längst in i verktygsboden.
Kändes väl sådär att använda det, men att köra bort med det till miljöstationen hade känts ännu värre. Och rent korkat.

//T
« Senast ändrad: 14 apr-08 kl 22:11 av Tapio »

Vurre

« Svar #2 skrivet: 14 apr-08 kl 20:11 »
Har du inte anslutit dig till slavkrav-KRAV är det inget problem, allrahelst inte om du inte odlar till försäljning. Blanda "skiten" till pelargonerna och det som blir över till dina grönsaker. Konventionell gödsel är effektiv. Man kan också hälla den på gräsmattan, och sen lägga gräsklipp på sina grönsaker, vilket uppmuntras i böcker och tidskrifter.

Konstgödsel är inte särskilt giftigt i sig, men kräver en hel del energi i framställningen.
snus? vad är priset på en pris?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 14 apr-08 kl 22:54 »
Hejsan!

Jag skulle aldrig själv komma på tanken att åka iväg och köpa en säck med konstgödsel men nu är det så att det står tre säckar i garaget. Jag vill ju ha en så naturlig odling som möjligt med kompost och djurskit. Samtidigt känns det ju väldigt meningslöst att åka till tippen och slänga konstgödslet - det är ju redan tillverkat och det är kanske bättre att använda det?! Tas det upp i maten på nått sätt eller är kväve alltid kväve oavsett om det kommer från djurskit eller konstgödsel?

Hur ska jag tänka? Hur hade ni agerat?

ES

Äter du upp gammal dålig mat då också, för att det är synd att slänga?

Ska du använda konstgödsel ska du dosera rätt. Men det kanske står på säcken?

Antingen räcker det bara en kort tid, och då kan du lika gott avvara det. Eller så räcker det länge, och då dröjer det länge innan du får äta ekologiska grönsaker.

Konstgödslar du gräsmattan växer det mera och du måste klippa gräset oftare. Du gynnar dessutom gräset och missgynnar en massa trevliga blommor och örter.

Lycka till!

Anders

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 14 apr-08 kl 23:00 »
Jag hade använt det. Till det var slut. Då det redan fanns hemma.
Själv så kör jag med hönsgödsel och gräsklipp. Pga att det finns hemma på gården. ;D

Allt enligt Kajsa Vargs recept. (man tager vad man haver.) ;)

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 14 apr-08 kl 23:21 »
Använd det till träd, buskar och prydnadsblommor, som du vill ge lite extra "skjuts".
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 apr-08 kl 07:33 »
Vi har också några säckar konstgödsel som legat i traktorgaraget i flera år. Jag har väl tänkt att de skall användas någon gång, det är i alla fall bättre än att slänga dem. Men än har det inte blivit av eftersom vi har "okonstig" gödsel också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

172 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser