Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Önskar tips på träd eller buskar som är bra mot insyn!  (läst 8984 gånger)

Lotus

• Ångermanland
Grannen är trevlig men ibland blir jag så less på hans "ögon". Skulle vilja plantera något stort och högt, men vad? Kanske något som är gott att äta eller bara fint att titta på  ???. Har gott om plats. Men hans hus är ganska högt  ;) !

Någon som har tips på bra insynsskydd? Dock ej cypress /thuja, är allergisk mot dessa.

Sommartorparn

SV: Önskar tips på träd eller buskar som är bra mot insyn!
« Svar #1 skrivet: 14 apr-08 kl 16:52 »
Jag har suttit och surfat på "vilda häckar" ganska mycket. Nu har ju jag en ytte-pytteträdgård, så jag måste ju avstå från riktiga häckar (se t ex http://www.bio-gaertner.de/Articles/III.Gartenformen_Teilbereiche/HeckenI.htm - hoppas du kan lite tyska), men jag ska ha en aronia, en hassel (kanske), ballerina-äpplen och vinbärsbuskar, samt en minirönn. Aronian har ätliga bär och blir ca 2 m hög, sägs det. Så ska jag ha nypon, men dem ska jag hålla ganska låga, tror jag. Vår granne är paniskt rädd för att vi ska kika in på hans terrass och se vad han äter till kvällsmat, men han springer själv som en skottspole runt vårt hus och är allmänt omständlig, så lite insynsskydd utåt vägen kan ju vara bra. Och några klätterväxter på en spalje (kanske rambler-rosor, möjligen vin (?) eller helt enkelt kaprifol eller bönor (måste nog tänka på saken).

Lotus

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 14 apr-08 kl 17:55 »
Jag har suttit och surfat på "vilda häckar" ganska mycket. Nu har ju jag en ytte-pytteträdgård, så jag måste ju avstå från riktiga häckar (se t ex http://www.bio-gaertner.de/Articles/III.Gartenformen_Teilbereiche/HeckenI.htm - hoppas du kan lite tyska), men jag ska ha en aronia, en hassel (kanske), ballerina-äpplen och vinbärsbuskar, samt en minirönn. Aronian har ätliga bär och blir ca 2 m hög, sägs det. Så ska jag ha nypon, men dem ska jag hålla ganska låga, tror jag. Vår granne är paniskt rädd för att vi ska kika in på hans terrass och se vad han äter till kvällsmat, men han springer själv som en skottspole runt vårt hus och är allmänt omständlig, så lite insynsskydd utåt vägen kan ju vara bra. Och några klätterväxter på en spalje (kanske rambler-rosor, möjligen vin (?) eller helt enkelt kaprifol eller bönor (måste nog tänka på saken).

Låter som en granne man kanske vill avskärma sig lite från  ;) !

Tyvärr kan jag inte tyska så länken kunde jag inte utnyttja, däremot har jag kollat upp Aronian som lät trevlig! Undrar hur det är med trollhassel? Tycker den har så vackra grenar, du vet de där böjda, slingriga! Kom också att tänka på det billigaste alternativet för mig; syrén! Har sådana överallt på tomten. Men det är ju ganska trist eftersom den redan invaderat min tomt...

Hmmm. Det är ju värt att fundera på så att man blir nöjd även efter ett par år. Ska surfa lite på trollhassel tror jag!

Vurre

« Svar #3 skrivet: 14 apr-08 kl 20:30 »
Är man för skygg för insyn kan man flytta ut på landet. Vill man bo nära andra människor får man leva med att de ser att man finns. Jag levde förut som granne till en person som förpestade min ute- och innevarelse med ljud från gräslig musik och läbbiga maskinljud. Vi kom överens om att han skulle ha musik inom sin tomtgräns och inte köra vinkelslip före sju ens på lördagmornar och inte låta efter kl 22, tyst under helger. Vi var grannar under några år, han fick barn, gudskelov, och allt var frid och föjd.

Jag har alltid satsat på min grej, d v s att äta mat odlad på min mark. Ska man ha en häck mot grannen bör man göra mat av den och ge fan i grannen.

Låg häck, hallon, vinbär o dyl ger en hel del, men inte insynsskydd. Hög häck, typ spaljerade fruktträd ger himla mycket jobb.

Kort sagt; bor man så nära folk att de kan se ner i ens trädgård över tomtgränsen och man mår dåligt av det ska man nog överväga om man vill bo så nära andra.
snus? vad är priset på en pris?

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 14 apr-08 kl 21:07 »
Det finns stora buskrosor, har sett såna i Täby (zon 2-3) på kommunal mark men vet inte vad det är för sort, blir ca 3 meter höga, bildar täta snår som är insynsskyddande året runt.
Snygg blomning, troligen ätbara nypon och helt omöjligt att ta sig igenom utan rustningsliknande klädsel.
Jag tror jag ska ta mej dit och sno några sticklingar nån gång.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 14 apr-08 kl 23:04 »
Spänn upp trådar mellan några höga störar och spaljer en vindruva. Exempelvis Zilga. Växer så det knakar och ger massor av vindruvor.

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 15 apr-08 kl 10:08 »
varför inte en pilhäck?
http://www.lillopil.se/
är Återprenumerant såklart.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 15 apr-08 kl 12:39 »
"......... Kort sagt; bor man så nära folk att de kan se ner i ens trädgård över tomtgränsen och man mår dåligt av det ska man nog överväga om man vill bo så nära andra.

Det är en ständig fråga här hemma! Jag vill till landet, gubben vill bo i stan. Stan har många fördelar för oss: vi behöver bara en bil, kan cykla till jobbet, barnen slipper skjutsas, vi får många spontanbesök, vi kan cykla ner en fredagkväll och ta varsitt glas vin på stan (= ingen "behöver" vara nykter), det skulle bli ett evigt flängande om vi bodde på landet eftersom jag jobbar oregelbundet och vi alla har aktiviteter varje kväll i veckan. Men landet har sina fördelar och längtan dit är emellanåt stark!

Det finns stora buskrosor, har sett såna i Täby (zon 2-3) på kommunal mark men vet inte vad det är för sort, blir ca 3 meter höga, bildar täta snår som är insynsskyddande året runt. Snygg blomning, troligen ätbara nypon och helt omöjligt att ta sig igenom utan rustningsliknande klädsel.
Jag tror jag ska ta mej dit och sno några sticklingar nån gång.

Kan det vara "Hansa" månne ???

Spänn upp trådar mellan några höga störar och spaljer en vindruva. Exempelvis Zilga. Växer så det knakar och ger massor av vindruvor.

Mmmmm, det lät smarrigt och lite exotiskt! Går druvor i zon 4? Ska kolla upp det!

varför inte en pilhäck? http://www.lillopil.se/

Den såg fin ut också!

Sommartorparn

« Svar #8 skrivet: 15 apr-08 kl 13:07 »
Jag tror nog att man kan vänja sig vid att bo någorlunda tätt; det har jag gjort nu hela tiden (fast det är ju verkligen härligt med sommartorpet som kontrast).  Ett insynsskydd är mest psykologiskt, man låtsas att man inte syns. Det är ju bara när grannar inte respekterar varandra som det blir jobbigt. När man bor så tätt på (av olika anledningar) måste man förstås avstå från att t ex ha höns. Å andra sidan måste bara grannen respektera att man inte har samma smak när det gäller växtlighet. Våra trädgårdar är inte färdiga än men det verkar som vi har följande smak i vår länga: vild bondträdgård - elegant och ordentligt - vild bondträdgård - elegant och ordentligt - vild bondträdgård. Det kan nog bli en intressant kombination. Särskilt som den ena ordentliga grannen helst vill ha "enhetligt utseende på området". Hahaha! Han kommer att sitta där på minigräsmattan vid sin eleganta springbrunn och lära sig att njuta av grannarnas vilda trädgårdar.

Vet inte hur reglerna är i Sverige, men här får man inte plantera växter som blir över två m höga närmare än två m från grannen. Det är ju ganska rimligt, men jag tycker inte att det verkar så bra att man får plantera ett bamseträd tre m från gränsen (längre bort går ju inte när tomten är sex m bred). Hur som helst, det ska bli spännande att se vad alla planterar.

Tillägg: De som vill ha det vilt är kvinnor (med trädgårds-ointresserade män) och de som vill ha det ordentligt är en discoägare och en polis med nästan osynliga fruar.
« Senast ändrad: 15 apr-08 kl 13:19 av Sommartorparn »

Lotus

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 15 apr-08 kl 13:36 »
".........Tillägg: De som vill ha det vilt är kvinnor (med trädgårds-ointresserade män) och de som vill ha det ordentligt är en discoägare och en polis med nästan osynliga fruar.

Mycket intressant att höra vilka typer av människor som vill ha det på ett visst sätt!! Har alltid undrat hur vi tänker när det gäller trädgård! Själv gillar jag vildvuxet, fast jag är väldigt intresserad av trädgård! Kanske beror på lathet också  ::)

Sommartorparn

« Svar #10 skrivet: 15 apr-08 kl 14:15 »
Vet inte om det har något med lättja att göra. En bondträdgård måste väl också skötas. Jag vill i alla fall ha ätliga saker, men p g a av platsbrist måste de växa uppåt på buskar mm. Stamvinbär t ex. Nu har jag redan köpt två olika ballerinaäppelträd, som växer rakt upp utan grenar (med äpplena tätt invid stammen) - praktiskt för miniträdgårdar - de blir högst 4 m höga och inte breda alls. Om jag hade plats skulle jag också odla lite mera vanliga grönsaker tror jag. Ev. ska jag försöka klämma in ett par enstaka rotfrukter och kronärtskockor mellan bärbuskarna och örterna. Nu hoppas jag att det snart ska gå att plantera (att inga mera bygglastbilar uppenbarar sig 5 cm från terrasskanten).

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 15 apr-08 kl 17:57 »
Mmmmm, det lät smarrigt och lite exotiskt! Går druvor i zon 4? Ska kolla upp det!
Inga problem, vi har Zon 4. Jag vet folk som odlar den utomhus i zon 6.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 15 apr-08 kl 22:21 »
[quote author=Sommartorparn link=topic=39637.msg315803#msg315803 date=1208257625
 De som vill ha det vilt är kvinnor (med trädgårds-ointresserade män) och de som vill ha det ordentligt är en discoägare och en polis med nästan osynliga fruar.
[/quote]

OT, visserligen, men är det vanligt att poliser i Tyskland har flera fruar?? Och då går jag inte ens in på att de är nästan osynliga... ;D
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

hustran

« Svar #13 skrivet: 16 apr-08 kl 12:47 »
Ngn. jag känner har ställt upp armeringsnät och planterat humle, det är urläckert och humle kan man väl ha till ölbryggning. ;D

Filip Skräplund

« Svar #14 skrivet: 16 apr-08 kl 14:11 »
Armeringsnät kan man nog använda där man inte får bygga plank (kräver tillstånd) men ändå vill ha högt stängsel och insynsskydd.
Nät med rutor 20 x 20 cm borde räcka.
Sätter man sen något som slingrar enormt tätt, typ bokharabinda, så blir det insynsskydd året runt.
Dessutom fungerar det nog bättre som vindskydd än ett tätt plank, då vinden silar igenom häcken istället för att virvla runt på läsidan av planket.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lotus

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 16 apr-08 kl 22:59 »
Armeringsnät kan man nog använda där man inte får bygga plank (kräver tillstånd) men ändå vill ha högt stängsel och insynsskydd.
Nät med rutor 20 x 20 cm borde räcka.
Sätter man sen något som slingrar enormt tätt, typ bokharabinda, så blir det insynsskydd året runt.
Dessutom fungerar det nog bättre som vindskydd än ett tätt plank, då vinden silar igenom häcken istället för att virvla runt på läsidan av planket.

Perfekt! Snyggt och enkelt!

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 16 apr-08 kl 23:54 »
Men nätet behöver fästas vid stadiga stolpar, fastgjutna eller fästa vid nedgrävda betongplintar.
En överliggare på stolptopparna behövs också.
Slarvar man så kan hela kalaset tippa omkull när slingerväxterna vuxit till sig.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 25 apr-08 kl 23:05 »
Ett häckalternativ är prakthäggmispel, Amalancher lamarkii. Man kan använda den friväxande, stamma upp den till miniatyrträd, alternativt formklippa den. Blommar tidigt på våren och får enormt härliga höstfärger. Växer dessutom relativt snabbt.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

154 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser