Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktig eller inte - hur avgör man?  (läst 7263 gånger)

Caligari

• Dada
    • Östergötland
Dräktig eller inte - hur avgör man?
« skrivet: 15 apr-08 kl 07:36 »
Jag har ganska länge trott att vår ettåriga dvärgget Selma är dräktig. Hon har blivit rundare om magen och både jag och min fru har trott att vi har känt rörelser därinifrån. Min farbror som har jobbat med kor (inte getter...) hela livet kastade ett öga på henne för ett par veckor sedan och sa omedelbart: "Det är klart att hon är dräktig". Men vi är ändå lite osäkra på hur det ligger till. Den runda magen (som vi tyckte växte en hel del för några månader sedan, men som sedan dess har behållit sin form) kanske bara är hennes naturliga form, och rörelserna därinifrån kan ha varit vad som helst. Hon är oftast lite kladdig där bak när man kollar under svansen. Jag vet inte om det betyder något. Jag kan inte säkert säga om juver och spenar har ändrat form eller storlek.

Så nu undrar jag förstås hur jag som nybörjare kan avgöra om hon är dräktig eller inte. Finns det några säkra kännetecken att gå efter? 
harstorp4.se

kaninkattohöns

• Gäst
SV: Dräktig eller inte - hur avgör man?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-08 kl 09:38 »
Gick hon med en bock förra året ?
om hon gick med en bock under den tiden då denna ras brunstar är hon nog dräktig... Och din farbrors åsikt räknar ochså för nåt...
Om det kommer slem ur hennes slida då föder hon nog snart, och det är ju första gången så du skulle kunna märka att där där hon bara hade pyttesmå spenar att där växer ett juver och spenar blir lite större oxå.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 15 apr-08 kl 10:04 »
Det säkraste tecknet är när det väl ligger en killing i halmen  ;) För vissa getter trotsar alla tecken. Jag har haft getter det inte synts ett dyft på, som fyllt juvret ett par timmar efter födseln av en jättebebis.

Men en mage som plötsligt ändrar läge, vaxproppar på spenarna och flytningar skvallrar ju lite. Någon timme innan så ser jag på de andra, att dom lämnar föderskan mer utrymme. Hon kan krafsa i ströt med klöven och småprata med sin egen bak lite också.

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #3 skrivet: 15 apr-08 kl 10:14 »
Hej.
Spända juver o vaxproppar såg jag aldrig på mina getter däremot flytningarna. Det var för mig ett säkert tecken på dräktighet. Igentligen tycker jag att Selma är lite ung precis som min Amiga var. Hon fick lite problem vid killning, om det sedan berodde på ålder eller nått annat ska jag låta vara osagt men jag kommer aldrig mer låta en 1-åring killa.
Hur som helst så håll koll på flytningen för det betyder med all sannorlighet att hon i a f är dräktig. Flytningen kommer ca en vecka innan killingen.  Sedan är det jättesvårt att veta när hon ska killa men mina getter killade alltid i gryningen eller skymmning och aldrig mitt på dagen.

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 15 apr-08 kl 18:07 »
kaninkattohöns:
"Gick hon med en bock förra året ?"

Japp! Det glömde jag att berätta, men det är ingen jungfrufödsel jag hoppas på...  ;D De började öva på killingtillverkningen i oktober när de båda var ett halvår gamla.

kaninkattohöns:
"du skulle kunna märka att där där hon bara hade pyttesmå spenar att där växer ett juver och spenar blir lite större oxå."

Det dumma är att jag inte kollade hennes juver och spenar så noga i början, så jag kan inte säga om de har vuxit eller inte.

Gruff:
"Det säkraste tecknet är när det väl ligger en killing i halmen" 

Bra tips, det ska jag lägga på minnet!  :D

Gruff:
"Men en mage som plötsligt ändrar läge, vaxproppar på spenarna och flytningar skvallrar ju lite."

Vaxproppar har jag inte tänkt på. Måste kollas.

Anette:
"Spända juver o vaxproppar såg jag aldrig på mina getter däremot flytningarna. Det var för mig ett säkert tecken på dräktighet. Igentligen tycker jag att Selma är lite ung precis som min Amiga var. Hon fick lite problem vid killning, om det sedan berodde på ålder eller nått annat ska jag låta vara osagt men jag kommer aldrig mer låta en 1-åring killa."

Tja, jag kan inte precis försvara hennes beslut att umgås med fertila män i så unga år. Selma själv skyller på att hon var ung och oförståndig, trots att vi hade pratat mycket med henne om blommor och bin och alla risker. Naturen gör lite som den vill ibland...  ;) Skämt åsido, det låter som att du har haft en otäck erfarenhet med Amiga - hoppas att du slipper fler sådana, och att det går bra för Selma också.

Anette:
"Hur som helst så håll koll på flytningen för det betyder med all sannorlighet att hon i a f är dräktig. Flytningen kommer ca en vecka innan killingen."

OK...! På Selma har vi sett det här i flera veckor. Ovanligt länge?

Tack för era svar!  :)

harstorp4.se

Goatgirl 1

• -
« Svar #5 skrivet: 15 apr-08 kl 23:51 »
Jag märkte inte mycket på min get att hon var dräktig, men jag tyckte magen hade vuxit rätt mycket på henne och även juvret. Så vi höll koll på henne i en vecka..o då sa min mamma att hon säkert inte skulle ha någon killing. 2 veckor senare (tror jag) märkte jag att hennes juver hade vuxit mycket och sa till min mamma att kolla henne nästa morgon. När hon kom dit låg där en liten vit killing :D
Gethonan var yngre än ett år när hon fick henne (har läst att det går bra att dom är under ett år), men hon fick nog inte ut all moderkaka (eller vad det var) så hon blev sjuk. Som tur var skulle veterinären till oss den dagen ändå så hon fick medicin och blev frisk igen, vet inte ifall hon blev sjuk pga av hennes låga ålder eller om det kan bli så den första gången (hon ska iallafall inte ha fler killingar).
Så man märker väl olika på getterna om dom är dräktiga eller ej.

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 apr-08 kl 00:28 »
Igentligen tycker jag att Selma är lite ung precis som min Amiga var. Hon fick lite problem vid killning, om det sedan berodde på ålder eller nått annat ska jag låta vara osagt men jag kommer aldrig mer låta en 1-åring killa."

Tja, jag kan inte precis försvara hennes beslut att umgås med fertila män i så unga år. Selma själv skyller på att hon var ung och oförståndig, trots att vi hade pratat mycket med henne om blommor och bin och alla risker. Naturen gör lite som den vill ibland...  ;) Skämt åsido, det låter som att du har haft en otäck erfarenhet med Amiga - hoppas att du slipper fler sådana, och att det går bra för Selma också.

jag har ju iofs lantras som kan paras ung och föda när dom är bara ett -men jag vet inte om nåt annat gäller för dvärggetter..?? Meni naturen skulle hon juha blivit betäckt ochså...

Lycka till med killningen !!

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #7 skrivet: 16 apr-08 kl 08:56 »
Dvärggetter får också sin första kull runt ettårsåldern
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Margit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 apr-08 kl 20:25 »

Hon kan krafsa i ströt med klöven och småprata med sin egen bak lite också.

;D ;D Vilken underbar illustration!

ögonfrid

« Svar #9 skrivet: 19 apr-08 kl 21:43 »
Mina getter "pratar" med sin mage 2-3 dagar innan killingen kommer. Det är det finaste läte man kan tänka sig och i den stunden jag hör det vet jag att bättre kan livet inte bli. WOW 

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 19 apr-08 kl 22:44 »
Visst var det någon som hade hittat en jättefin hemsida med teckningar av bäckenband och det hela?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 19 apr-08 kl 23:35 »
Det är det finaste läte man kan tänka sig och i den stunden jag hör det vet jag att bättre kan livet inte bli.

Det känns någonstans långt inne....

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 22 apr-08 kl 16:53 »
Nu börjar det att kännas som att den där dräktigheten bara var ett aprilskämt av Selma. Ingen killing kommer, hon verkar inte bli större och jag har inte känt några "sparkar" sedan den där första för ett antal veckor sedan. Märklig historia. Jag får nog börja leta efter en annan getkompis åt henne, så hon slipper gå ensam i hagen.
harstorp4.se

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 07 maj-08 kl 22:25 »
... och så kommer man hem från jobbet en dag och hittar den här i hagen!  ;D
harstorp4.se

Goatgirl 1

• -
« Svar #14 skrivet: 07 maj-08 kl 22:49 »
så kul att det blev en killing! :D Det är ju ungefär som med min get när vi trodde hon skulle ha en killing, hon blev tjockare men sen hände inget, förrän 2 veckor senare när där låg en liten vit killing brevid henne! Dom är så fina o roliga när dom är små. Vi har haft mycket kul med min lilla Isabelle :)

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #15 skrivet: 07 maj-08 kl 23:39 »
Grattis :D.
Vad skönt för lilla Selma att slippa vara själv.
Underbart söt är den också :-*.
Vad blev det, en get eller bock?
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 08 maj-08 kl 06:12 »
så kul att det blev en killing! :D Det är ju ungefär som med min get när vi trodde hon skulle ha en killing, hon blev tjockare men sen hände inget, förrän 2 veckor senare när där låg en liten vit killing brevid henne! Dom är så fina o roliga när dom är små. Vi har haft mycket kul med min lilla Isabelle :)

Ja, det är jättekul att den äntligen kom! För ett par veckor sedan kände vi att det putade ut på Selmas ena sida igen, och efter en stund försvann knölen. Då började vi misstänka att det fanns något därinne trots allt...
harstorp4.se

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 08 maj-08 kl 06:19 »
Grattis :D.
Vad skönt för lilla Selma att slippa vara själv.
Underbart söt är den också :-*.
Vad blev det, en get eller bock?
Anette

Faktum är att jag skaffade en ny getkompis åt Selma för några veckor sedan, så hon har haft sällskap av jämngamla Ester ett tag. Men nu blir det ännu roligare för dem att vara tre. Även om Ester får ordentligt på nöten om hon kommer för nära killingen...  ::)

Get eller bock, ja... vi tycker att det ser ut som get. Kan man ta fel?  ???

Hur som helst ser den i färg och teckning ut precis som sin pappa Povel som vi fick avliva, så det är ju lite extra kul.

harstorp4.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #18 skrivet: 08 maj-08 kl 11:46 »
Å så fin!  Det fastnade väl inget damm på navelsträngen?  Nu ligger han inte bara i hagen, utanpå mitt skrivbort också!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #19 skrivet: 08 maj-08 kl 12:14 »
Å så fin!  Det fastnade väl inget damm på navelsträngen?  Nu ligger han inte bara i hagen, utanpå mitt skrivbort också!

Damm? Är det något jag borde känna till? Infektioner och sånt eller? Hon föddes i hö, under tak, och var ren och torr när vi hittade henne, men jag har inte undersökt navelsträngsstumpen speciellt.
harstorp4.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

140 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser