Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör man bäst ett sandbad?  (läst 19509 gånger)

Lotus

• Ångermanland
Hur gör man bäst ett sandbad?
« skrivet: 15 apr-08 kl 08:38 »
Hejsan!

På lördag kommer mina första hönor och jag håller på att inreda hönshuset och gården till dem. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra sandbadet, dvs i vad jag ska göra det. Läste att det är bäst att ha det utomhus så att de inte skvätter ut sanden inne i huset och då behövs ju någon typ av vatten-och vädertålig "sandlåda".  Vad har ni andra använt? Och vad har ni haft för sand? Vanlig sandlådesand eller uppblandad med lite grövre?

anette i bugared

• -
SV: Hur gör man bäst ett sandbad?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-08 kl 08:59 »
Det bästa är faktist finkornig jord. Huvudsaken är att det är torr. Mina hönor föredrar jord med riktigt små partiklar i, och jag har aldrig sett dem sandbada i ren sand.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #2 skrivet: 15 apr-08 kl 09:06 »
Jag har sandbad både utomhus och inomhus.
Utomhus har jag snickrat en ram (typ sandlåda).
Inomhus har jag en stor låg plastback.
Mona
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 15 apr-08 kl 09:14 »
Tack för era svar!

Hur hög ska sandlådan vara? Hur högt kan de kliva upp, i och ur menar jag? Vad tror ni om att ha en pallkrage som låda?

Om man har sandlådan ute, ska den vara under tak då (vill de ha sandbadet torrt så att säga)?
Och så en sista fråga; har ni köpt sand eller tagit utomhus? Du, Anette, har kanske tagit utomhus, eller (om du har mest jord)?
« Senast ändrad: 15 apr-08 kl 09:36 av Lotus »

johe71

« Svar #4 skrivet: 15 apr-08 kl 10:38 »
Hur högt kan de kliva upp, i och ur menar jag?

mina värpreden sitter ca 70-80 cm upp och det har de inga som helst problem att hoppa upp till... så jag tror du kan bygga en ordentlig kant om du vill :)
pallkrage låter bra tycker jag, och sprätter de ur för mycket sand så kan du ju bara sätta en till på höjden

Om man har sandlådan ute, ska den vara under tak

enligt en annan tråd om sandbad så hade en djurskyddsinspektör synpunkter på att sandbadet inte hade tak...

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 15 apr-08 kl 11:40 »
Tack för era svar!

Hur hög ska sandlådan vara? Hur högt kan de kliva upp, i och ur menar jag? Vad tror ni om att ha en pallkrage som låda?

Om man har sandlådan ute, ska den vara under tak då (vill de ha sandbadet torrt så att säga)?
Och så en sista fråga; har ni köpt sand eller tagit utomhus? Du, Anette, har kanske tagit utomhus, eller (om du har mest jord)?
Pallkragar ger lagom djup. Inne badar hönsen i golvströt som består av torvströ, spån och halm. Ute letar de upp torr jord som de badar ner sig i. Jag har en sandgång utanför hönshuset men den verkar ointressant för hönsen, likaså sandhögarna som finns lite här och där :-[.

När jag gjorde sandbad inne (på uppmaning av djurskyddsinspektören) satte jag en planka på tvären i ett hörne och fyllde på med sand. Har dock aldrig sett hönsen bada däri.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 apr-08 kl 11:53 »
Jag har samma erfarenhet, hönsen vill hellre bada i jord utomhus än i en sandlåda inomhus.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 15 apr-08 kl 12:27 »
Tack snälla! Vad skulle jag göra utan er? Sitter och och slår i en trave med böcker men det är ju här jag får de bästa svaren!

Har fixat en pallkrage nu iallafall. Tänkte ha den utomhus. Och så får jag väl göra ett bad inne också, så att inspektör´n blir nöjd iaf  ;) ! Kattlåda var ju ett bra tips att ha inomhus! Man kan ju välja en med tak så att det inte skvätter runt så mycket kanske?

Få se vad det blir för sand. Kanske får prova mig fram för att se vad de gillar?

Det här är jättespännande och roligt!

johe71

« Svar #8 skrivet: 15 apr-08 kl 13:59 »
Sitter och och slår i en trave med böcker

vill du ha två moderna "böcker" så har jordbruksverket gett ut två publikationer som kan ge en del intressanta ideer

Rastgårdar för ekologiska värphöns
samt Äggproduktion i ekologiskt lantbruk

(länkarna är till pdf-filer, men man kan beställa dem i pappersformat från jordbruksverket om man nu skulle vilja det)

Lotus

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 15 apr-08 kl 14:16 »
vill du ha två moderna "böcker" så har jordbruksverket gett ut två publikationer som kan ge en del intressanta ideer

Rastgårdar för ekologiska värphöns
samt Äggproduktion i ekologiskt lantbruk

(länkarna är till pdf-filer, men man kan beställa dem i pappersformat från jordbruksverket om man nu skulle vilja det)

Tack Johe71!
Ska skicka länkarna för utskrift!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 16 apr-08 kl 07:11 »
Jag har sand inne, i färglada  stora plastbaljor köpta på
Rusta.
De är lätta att rengöra också.
Ute så kör jag med skottkärra ut jord och lägger i ett hörn det är populärt.
Mina sandbadar gärna inne under vintern.
Hedemorahöns

Stavern

• Norge
« Svar #11 skrivet: 16 apr-08 kl 10:54 »
Det här undrade jag också över...så då fick jag dom svar som jag behövde =)

Lotus: Viken hönsras är det som kommer på lördag??? Nyfiken ::)
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Lotus

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 16 apr-08 kl 13:47 »
Det här undrade jag också över...så då fick jag dom svar som jag behövde =)

Lotus: Viken hönsras är det som kommer på lördag??? Nyfiken ::)

På lördag kommer ett gäng Australorper! Mina allra första hönor! Därav alla frågor överallt  :-[ !

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 07 maj-08 kl 22:12 »
Vi grävde ner en skrotad skottkärra som perforerats med en massa hål. Över ställde vi ett gammalt bord. Gruset hämtade vi på åsen.
Inne tog jag till mig tipset här om kattlåda. Den fungerar, men helst så badar de ute i komposten ;-)

MVH
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 08 maj-08 kl 01:48 »
Jag har också erfarenheten att de tycker bäst om den riktigt finkorniga torra 'dammiga' jorden, även min rosenrabatt går finfint  >:( de stackars växterna ramlar snart ur rabatten för kanten är alldeles 'bortbadad'...

...sandbadet jag ställde i ordning inomhus i stor kattsandslåda gillar de däremot inte alls, de badar hellre i sitt torvströ.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #15 skrivet: 10 maj-08 kl 00:58 »
Egentligen gillar mina höns bäst att sandbada i bossen i vedboden, när de får välja...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 10 maj-08 kl 01:19 »
Jag tror att det hönorna gillar bäst, det har med hur torrt det är. Bosset i vedskjulet (är torrt), finkornig jord (torkar snabbt), fint strö eller sand inne (är torrt).
Den fina höbossblandade sanden utanför lagårn, under tak och i söderläge, den är torr och älskas av hönorna.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #17 skrivet: 12 maj-08 kl 11:16 »
Jag har uttjänt blomjord i en murarbalja inne och ute tar de vad som bjuds att bada i. De väljer med förkärlek den soligaste platsen med torr sand, jord och grus.
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Dela detta:

* Inloggade just nu

40 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser