Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  frambensvaga lamm  (läst 2657 gånger)

Dollys

frambensvaga lamm
« skrivet: 15 apr-08 kl 21:14 »
HeJ ! Har någon något förslag vad de kan vara när mina två nyfödda tacklamm inte orkar upp på alla 4? Lammade 16.45 i dag 15 april
Frambenen verkar "felvikta" Tackan slickar dem men verkar bekymrad över att de inte reser sig. Krafsar hårdhänt på dem så att de snurrar runt, ser väldigt bryskt och hårdhänt ut, tackan råkar även kliva på dem, risk för inre skador !!? Det är första gången hon lammar. Vad kan det vara vitaminbrist? En annan tacka lammade redan i Januari och fick två pigga välväxta lamm,
Har någon vetskap om detta? undrar en nybörjare inom fåravel. 

Dollys

SV: frambensvaga lamm
« Svar #1 skrivet: 15 apr-08 kl 21:29 »
Tack för svaret, Ja jag har tänkt på att det kan vara selenbrist, skall det ges av veterinär i spruta nu  när de är nyfödda eller ska jag köpa ngt oralt Tokosel? Har hållit upp dem så att de fått suga på mammas spene om de fick i sig ngt vet jag men verkade lite piggare efteråt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 15 apr-08 kl 23:02 »
Jag skulle också kontakta veterinär. Om du är med i Fårhälsovården kan du ju ringa dem imorgon förmiddag. Som jag har förstått det så tar det ett tag innan selen som man ger oralt verkar så är det bråttom så är nog en spruta det bästa. Om de har svårt att dia själva så får du hjälpa dem med jämna mellanrum så att de får mat i sig. Speciellt viktigt nu ikväll eftersom de behöver få i sig råmjölk.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 15 apr-08 kl 23:22 »
Frambenen verkar "felvikta"

Hur menar du med felvikta ?

Hur är det med lammen nu ?

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dollys

« Svar #4 skrivet: 16 apr-08 kl 06:59 »
Med frambensvaga menar jag att de inte kan stödja på benen. Lamm nr 2 kan hjälpligt krypa omkring på benen. Lamm nr 1 kan knappt stå. Jag har varit ute och hållit upp dem så att de har fått i sig di. Lamm nr 1 suger bättre. Ser i alla pigga ut på ögonen. Tackan Dolly- (min favorit) är pigg och vid gott hull. Kommer att kontakta veterinär för odrination på mineraler och vitaminer samt förbereder tillägg med lammnäring. Jag tycker att det känns lite underligt att den första tackan som lammade redan i Januari fick så hälsosamma och friska bagglamm - de har ju fått lika mat ensilage, korn,havre, pellets och mineraler som innehåller selen. Lustigt hur det kan bli.
  forsättning följer....

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 16 apr-08 kl 08:47 »
Jag frågade inte om frambenssvagheten utan jag undrade om "felvikta"?

Hur som helst så låter det mest som A-vitamin + Kalcium brist.
Har du gett fåren rätt koncentrat och rätt Mineralfoder i fri tillgång ?

Ta med dig lammungarna in till veterinären så han får titta på dem.

Mjölka tackan och ge istället för lammnäring. Riktig mjölk från tackan är alltid bättre än
lammnäringen.

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 16 apr-08 kl 13:42 »
ger ni tackorna vitaminer...
ibland kan de få vitaminbris så här på vårkanten...
jag har mina får inne på vintern så de får ADE vitaminer en gång i veckan...

ibalnd kan ju lammen ha lite konstiga ben... de är krumma eller de trampar över o knäna... jag brukar då ge dem en nypa selen i mungipan o lite ade vitaminer... ofta blir de ok efter några dar...

tror de kanske legat lite trångt i livmodern...

men mina har ju kunnat stå själva...

de kan ju tex få engelska sjukan om de får ad vitamin brist...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dollys

« Svar #7 skrivet: 17 apr-08 kl 08:28 »
Facit: Det visade sig att lammen var missbildade, åkte till veterinären med dem som konstaterade genetisk missbildning som inte helt kunde förklaras av vitamin/mineral brist. De hade missbildade leder armbågsleder bägge och den andra även missbildning i ledkulan i frambenen. Därför kunde de inte stå. Den ena lammungen hade teoretisk kunnat lära sig gå på tre ben, men skulle aldrig kunna hävda sig på bete. Det tillsammans med tackans instinkt: Att ngt var fel, hon krafsade väldigt hårdhänt och frusterad för att de inte steg upp.

Veterinären och jag bestämde att dessa missbildningar inte var förenligt med ett värdigt lamm/får liv de skulle aldrig kunna hävda sig eller överleva i det långa loppet därför avlivades dem.
En tråkig dag med djurhållning - medaljens baksida.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 17 apr-08 kl 09:41 »
Det var tråkigt att höra om dina lamm men, du gjorde vad du kunde för dem och tog rätt beslut.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

83 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser