Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man använda flis till?  (läst 15597 gånger)

Lotus

• Ångermanland
Vad kan man använda flis till?
« skrivet: 15 apr-08 kl 21:51 »
Vi har en stor hög med flis efter förra sommarens beskärning av äppelträden. Hörde att det skulle vara bra med flis i hallonlanden och i rabatter. Samtidigt känns det galet att stoppa ner något (flis) som ej är nedbrytbart i rabatterna  ???

Funderar vad jag ska göra med högen? Om den ska sparas, användas eller helt enkelt köras till tippen?

Någon som har tips på hur man kan använda flis?

Filip Skräplund

SV: Vad kan man använda flis till?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-08 kl 22:04 »
Man brukar lägga ett lager på ytan runt buskar och fruktträd för att hålla ogräset borta och minska avdunstningen.
Flisen ska alltså inte blandas ner i jorden.
Sen har jag sett att man brukar lägga flis på slingriga gångar i naturträdgårdar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lotus

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 15 apr-08 kl 22:37 »
Men är det verkligen bra? Jag menar; flisen andas inte och förmultnar inte?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 15 apr-08 kl 22:39 »
Det är väl det som är poängen, att kväva ogräset!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lotus

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 15 apr-08 kl 22:41 »
Ruttnar inte flis?
Jag har hört att det skulle vara "bestående" (och därför bra för ogräsbekämpning)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 16 apr-08 kl 00:57 »

Varför skulle det inte göra det? Det är ett grovt material som rymmer en hel del luft. Och jag vet att det förmultnar om man lägger det i hög, även om det tar några år. Utspritt på marken bör det också förmultna. De flisade gångarna blir förr eller senare mullberikad jord och troligen ganska klafsiga och mjuka när det är blött ute. Det funkar nog bättre som marktäckning till växter som trivs med flistäckning. Vet ej vilka, men hallon låter troligt, då hallon trivs i skogsmark. Dock tar flisen en del näring när den bryts ned och kan därför kanske hämma även den önskade växtligheten. Men om den ligger ovanpå så kanske detta inte är så farligt. Beror väl på hur mycket näring det finns i jorden. Vissa trädslag (ek? barrträd?) kan även utsöndra växthämmande ämnen, men jag tror inte äpple är så farligt. Se dock upp med om det fanns sjukdomar, t ex kräfta, äppelträden. I så fall bör flisen brännas eller komposteras väl.

Ett alternativ är att flisen får ligga i hög utomhus något-några år. Sen kan den blandas in i komposter. Bra tillsats till t ex hushållsavfall.

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 16 apr-08 kl 01:22 »
Lägger man flisen på gångar får man ju byta ut den ibland.
Det är inte ovanligt med sågspån i motionsslingor, flis borde hålla lite längre än spån.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Byracka

• -
« Svar #7 skrivet: 20 apr-08 kl 09:58 »
Flisen både andas och förmultnar men den gör det långsamt. Täckning med flis mot ogräs fungerar främst genom att vara en ljusbarriär men även genom att fröer som landar ovanpå får en ogynnsam miljö att gro i.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 21 apr-08 kl 17:59 »
Tack för era synpunker!

Jag måste ha fått det där med flis om bakfoten... Fick för mig att det kvävde växterna  ???

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 apr-08 kl 22:45 »
Att använda träflis som marktäckare i perennarabatten kan vara vanskligt eftersom pH-t sänks vid nedbrytningen. Däremot älskar alla surjordsväxter ett gott lager runt fötterna. Man kan alltid blanda ner träflis i jorden, istället för barkmull t.ex. Det förbättrar strukturen och håller microorganismerna vi liv. Glöm inte att kalka bara.

Själv har jag använt träflis som marktäckare i mitt woodland. Håller ogräset borta och är mjukt och lite knastrigt att gå på. Jag tycker absolut att du ska hitta på något kul med din flis. Fyll en stor balja och stoppa ner orkidekrukorna i under sommaren. Lycka till.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Lotus

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 28 apr-08 kl 15:31 »
".......... Fyll en stor balja och stoppa ner orkidekrukorna i under sommaren. Lycka till.

Kul idé!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 03 maj-08 kl 00:29 »
Det sägs att det går att köra bilen på den!  Men då måste bilen specialbehandlas först.  Och om det inte multnar i sinom tid, så är det väl något fel på det???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 05 maj-08 kl 19:35 »
VA, måste BILEN specialbehandlas :o. Hur då ??? ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

138 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser