Men är det verkligen bra? Jag menar; flisen andas inte och förmultnar inte?
Varför skulle det inte göra det? Det är ett grovt material som rymmer en hel del luft. Och jag vet att det förmultnar om man lägger det i hög, även om det tar några år. Utspritt på marken bör det också förmultna. De flisade gångarna blir förr eller senare mullberikad jord och troligen ganska klafsiga och mjuka när det är blött ute. Det funkar nog bättre som marktäckning till växter som trivs med flistäckning. Vet ej vilka, men hallon låter troligt, då hallon trivs i skogsmark. Dock tar flisen en del näring när den bryts ned och kan därför kanske hämma även den önskade växtligheten. Men om den ligger ovanpå så kanske detta inte är så farligt. Beror väl på hur mycket näring det finns i jorden. Vissa trädslag (ek? barrträd?) kan även utsöndra växthämmande ämnen, men jag tror inte äpple är så farligt. Se dock upp med om det fanns sjukdomar, t ex kräfta, äppelträden. I så fall bör flisen brännas eller komposteras väl.
Ett alternativ är att flisen får ligga i hög utomhus något-några år. Sen kan den blandas in i komposter. Bra tillsats till t ex hushållsavfall.