Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör ni med gödslet när ni städar hönshuset? Bor i tättbebyggt område...  (läst 5199 gånger)

Lotus

• Ångermanland
Hjälp!

Sitter och fyller i ansökan om att ha höns i tättbebyggt område (och som ofta när det gäller ansökningar är det miljarder frågor som dyker upp!) och där ska man beskriva "hur gödseln kommer att lagras och hur den kommer att tas omhand efter lagringen".

??? Förstår ju att jag inte kan skriva att jag tänkte lägga gödslet i min komposthög (som är ett enda virrvarr av diverse nedbrytbara ämnen)! Och nu börjar jag även förstå att hönsgödsel kan lukta endel och med tanke på att jag bor i tättbebyggt område kan ju grannarna störas av lukt...

Hur har ni andra gjort? Eller hur ska man göra när man bor som jag?

johe71

att jag tänkte lägga gödslet i min komposthög [...] kan ju grannarna störas av lukt...

fast så mycket luktar väl ändå inte hönsgödsel? om man jämför med allt annat som man kan lägga på komposten (matrester som ligger där och "förmultnar"... rester efter räkor tex)

men jag vet inte vad man ska skriva.... själv bor jag på landet och de som hade gården innan hade 40-talet mjölkkor, så jag har en gödselplatta som är stor en normalstor villa :)

Sommartorparn

Det handlar nog mest om vad man ska svara kommunen. Ärligt talat, det finns folk som köper guano och hästskit för dyra pengar och gödslar i landet med.

I ett inlägg på forumet var det nån som skrev att det "nog inte så mycket handlar om gröna fingrar, det är nog andra kroppsdelar/organ som används". Och då kom jag på att jag aldrig har sett några dass i tyska kolonistugeområden, så jag tippar på att det sysslas en hel del med egenproduktion av gödsel där.

LångeMicke

• Västergötland
Så klart kan du kompostera den gödsel som du inte använder direkt.
Jag har iofs ingen erfarenhet av vad miljö och hälsa har för inställninng till gödsel, men ofta hör man att hönsgödsel är "stark" och kräver enorma arealer.

Anledningen till att växterna kan skadas av för mycket färsk hönsgödsel är att denna innehåller mycket ammoniumkväve. Vid kompostering eller vårnedbrukning med halm (eller annan kolkälla) minskar detta problem betydligt.

Normal gödselgiva, med gödselkompost, i trädgårdsodling brukar ligga i intervallet 20-100 ton/ha, alltså 2-10 kg/kvm. Inga dl inte, som man ibland får höra!!!
Om en höna producerar ca 10 kg gödsel per år på gödselbordet (min uppskattning när jag räknar antal skottkärror per år här hemma) så innebär detta, med 50% halminblandning, att denna höna kan gödsla i storleksordningen 2-10 kvm prima grönsaksland.

För att "göra sig av med" gödsel från 5 höns "räcker det" alltså med i storleksordningen 10-50 kvm högintensiv odling.

Kort och gott:
- Kompostera med mycket halm eller torv.
- Intensivodla grönsaker.

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Lotus

• Ångermanland
Tack för svar!

".........Kort och gott:
- Kompostera med mycket halm eller torv.
- Intensivodla grönsaker.
//Mikael

Kan jag kompostera öppet eller tror du att jag måste ha en sluten kompost? Om det krävs en sluten kompost, kan lekablock vara bra som material?

Sommartorparn

Du måste kolla det med din kommun. Där vi har sommartorpet vill de ha en isolerad kompost för vanligt hushållsavfall för sommarboende. Vi beskrev i o f sig vår kompost på ett annat sätt, men de låtsades som om vi hade svarat rätt. I ditt fall (höns i tätort) är nog risken för kontroll lite större än för hönslösa sommartorpare på vischan.

Margit

• Gäst
Hej Lotus!

Jag bor också i tättbebyggt område, och jag skrev i min ansökan att gödslet skulle komposteras i varmkompost samt användas till trädgårdens rabatter och land. Det gick igenom, det kan ju vara skillnad från kommun till kommun.

Sedan kan jag ju säga att en kompost inte förslår så långt...beror förstås på hur ofta du kommer gödsla ut, men för att undvika lukt så städar jag ganska ofta, komposten blir snabbt full  :-\

En del åker i sopsäck och körs till tippen  :-[ en del sparar jag i plasttunnor med täta lock på och ger bort till vänner som har grönsaksland  ;D

Lotus

• Ångermanland
Hej Lotus!

Jag bor också i tättbebyggt område, och jag skrev i min ansökan att gödslet skulle komposteras i varmkompost samt användas till trädgårdens rabatter och land. Det gick igenom, det kan ju vara skillnad från kommun till kommun.

Sedan kan jag ju säga att en kompost inte förslår så långt...beror förstås på hur ofta du kommer gödsla ut, men för att undvika lukt så städar jag ganska ofta, komposten blir snabbt full  :-\

En del åker i sopsäck och körs till tippen  :-[ en del sparar jag i plasttunnor med täta lock på och ger bort till vänner som har grönsaksland  ;D

Intressant Margit!

Jag har svamlat om att jag kommer att bygga av lecablock men då tar jag och skriver om och ändrar till varmkompost helt enkelt! Har du byggt din kompost själv eller köpt en färdig? Är der svårt att bygga en varmkompost själv? Använder du samma kompost till hushållsavfall som till gödslet?

Vilken tipp dumpar du gödslet på? Miljökontoret här trodde inte jag kunde köra iväg gödslet till de vanliga återvinningstationerna, möjligtvis till de som tog emot kemiskt avfall  :-\ .
« Senast ändrad: 16 apr-08 kl 20:56 av Lotus »

chili

• Uppland
Hej,

Det är inte speciellt svårt eller dyrt att bygga en varmkompost. Bygginstruktion finns på många kommuners hemsidor.

Prova att googla t ex så här: http://www.google.se/search?hl=sv&q=byggbeskrivning+kompost&meta=

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Lotus

• Ångermanland
Hej,

Det är inte speciellt svårt eller dyrt att bygga en varmkompost. Bygginstruktion finns på många kommuners hemsidor.

Prova att googla t ex så här: http://www.google.se/search?hl=sv&q=byggbeskrivning+kompost&meta=

/Chili

Ursäkta jag glömde; GudenGoogle är allt man behöver!
http://www.fuckinggoogleit.com/  ;)

sallyomolly

• Gäst
Jag fick slänga i "brännbart" på sopstationen när jag bodde i tätbebyggt och hade kaniner.

Prosit

• Södermanland
Någon gång har jag lagt i en konsumkasse och slängt i soptunnan. Annars har jag som margit plasttunnor där jag lägger gödslet. Jag har tre så när den sista är full häller jag det på ett land så får det ligga och efterbrinna där tills det är dags att sprida.

Ibland kan jag få någon granne att ta lite men de köper hellre hönsgödsel i påse från affären!!!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

bea

Appropå varmkompost.....här där jag bor gäller följande (vet inte hur det är i andra komuner)
Om du köper en varmkompost och skickar in kvittot så får du lägre sophämtningsavgift ;)
Väl värt pengarna!!
Tjänade in priset på våran kompost genom sänkt avgift på ca 1,5år och då betalade vi strax över 1000lappen för den......nu fick jag ett reklamblad i veckan...kommer inte ihåg om det var från jula eller silvan men iaf kostade en varmkompost 599,95 kr
För de priset är den ju snabbt intjänad.

Bea

Lotus

• Ångermanland
Appropå varmkompost.....här där jag bor gäller följande (vet inte hur det är i andra komuner)
Om du köper en varmkompost och skickar in kvittot så får du lägre sophämtningsavgift ;)
Väl värt pengarna!!
Tjänade in priset på våran kompost genom sänkt avgift på ca 1,5år och då betalade vi strax över 1000lappen för den......nu fick jag ett reklamblad i veckan...kommer inte ihåg om det var från jula eller silvan men iaf kostade en varmkompost 599,95 kr
För de priset är den ju snabbt intjänad.

Bea

Jag har funderat på att skaffa en kompost för hushållsvfall (och slippa sophämtningsavfiften för kompost och samtidigt bli självförsörjande på jord) men jag antar att man inte kan ha samma kompost för hönsdynga och för hushållsavfall, eller  ???.

Sommartorparn

Jag har funderat på att skaffa en kompost för hushållsvfall (och slippa sophämtningsavfiften för kompost och samtidigt bli självförsörjande på jord) men jag antar att man inte kan ha samma kompost för hönsdynga och för hushållsavfall, eller  ???.

Varför inte om man kan ha latrinkompost kombinerad med hushållsavfall?

Lotus

• Ångermanland
Varför inte om man kan ha latrinkompost kombinerad med hushållsavfall?

Ja får man ha latrinkompost och hushållsavfall i samma bytta så går det ju bra! För visst räknas hönsskit som latrinavfall? Det vore ju väldans smidigt!

bea

så tror jag iaf inte det är några problem att göra  ;)

Bea

Lotus

• Ångermanland
Har fått en oisolerad kompost av min snälla granne idag, kan jag använda den till hönsgödslet  ??? ?Eller måste det vara en varmkompost?

Prosit

• Södermanland
Här hos mig i Stockholm, så måste man ha en hel tunna, tätslutande med botten.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
Jag har ju inte hållit på så länge än, men den befintliga varmkomposten Stiga kitchen tömdes enkom för hönsgödsel och flyttades närmre hönshuset och det ser ut att fungera riktigt bra så här långt.

Hälsningar
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dela detta:

* Inloggade just nu

61 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser