Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Medi visna och getter  (läst 1389 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
Medi visna och getter
« skrivet: 16 apr-08 kl 23:22 »
Våra får är släppta på ett bete som inte är riktigt stängslat på får, men på grund av utfodring så håller de sig någorlunda i närheten med då och då en liten skogsutflykt. Det gör inte så mycket för det är långt till grannarna och de går aldrig mer än 200 meter.

Häromdan så spatserade det en familj förbi med en tam get i ett koppel och det tyckte jag såg väl sött ut. Den stirrade nyfiken på våra får och våran bagge gick och hälsade på. Jag han inte riktigt ut och säga hej till familjen och kände inte för att springa efter.

Nu så lite senare funderar jag om medi visna och om den där tama geten påverkar min medivisnastatus?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Medi visna och getter
« Svar #1 skrivet: 17 apr-08 kl 09:43 »
Jag vet inte säkert men, har för mig att getters C3-status är motsvarande fårs M3-status. Skulle också gärna vilja veta. Någon med mer koll?!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #2 skrivet: 17 apr-08 kl 09:44 »
Men jag vet ju inget om getfan, det gör iofs inte min veterinär heller men tja.

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 apr-08 kl 21:14 »
CAE som getter kan ha och MV är inte samma sjukdom...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 17 apr-08 kl 22:31 »
Tack ninna b, då vet jag det. Då borde take kunna sluta fundera nu.  :D

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 17 apr-08 kl 22:34 »
Nej, för getter kan vara bärare av MV och bör tas med i prover ifall man har getter på sin egen gård samtidigt som fåren.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 17 apr-08 kl 22:41 »
Nej, för getter kan vara bärare av MV och bör tas med i prover ifall man har getter på sin egen gård samtidigt som fåren.

Äsch, jag som trodde du slapp MV-funderingarna.  :P Så frågan kvarstår angående hur getträffen påverkar din MV-status?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 17 apr-08 kl 22:41 »
Ja

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 17 apr-08 kl 22:50 »
Häromdan så spatserade det en familj förbi med en tam get i ett koppel och det tyckte jag såg väl sött ut. Den stirrade nyfiken på våra får och våran bagge gick och hälsade på. Jag han inte riktigt ut och säga hej till familjen och kände inte för att springa efter.

Nu så lite senare funderar jag om medi visna och om den där tama geten påverkar min medivisnastatus?

Kontakt (=tillförsel) med getter är generellt ej tillåten med annat än getter anslutna till CAE-programmet och med motsvarande högre eller lika status, dock lägst C2.

Om kontakt skett mellan djur från besättningar med olika MV-status, får alla involverade besättningar samma status som besättningen med det lägsta MV-statuset.

Du får kontakta Getägarna och höra om Geten är testad annars får dom testa den :)
« Senast ändrad: 17 apr-08 kl 22:53 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

39 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser