Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! busken tar över!  (läst 11118 gånger)

fröken fröken

• skogstokig
Hjälp! busken tar över!
« skrivet: 22 apr-08 kl 08:59 »
Hej! Jag har bott i mitt hus i ca 1,5 år och kan nästan ingenting om trädgårdsskötsel än.
Jag vet inte ens vad busken heter (Spirea?). vita blommor. Den täcker nu en stor del av gräsmattan, kanske 10 meter lång och upp till 4 m bred, och den skjuter nya skott runt om hela tiden så den blir större. vissa säger att man ska hälla bensin på den :o
ett annat tips är att gräva bort rötterna. Vi provade det i ett hörn, med motorsåg,  potatisgräv och yxa och så, men det växte ju fortare än vad jag hann gräva :P VAD SKA JAG GÖRA? (att ta hit en grävskopa att göra det kostar ju skjortan)

Har funderat på att ta bort allt jag kan av busken och täcka hela ytan med plast för att "kväva" den, och anlägga ett trädgårdsland på plasten, ha det så i några år och sen ta bort. Då skulle busken va förintad  ::) och jag kunde göra gräsmatta över fläcken. Och flytta trädgårdslandet till ett bättre ställe. Fast det kanske inte funkar så?? Buskens rötter kanske överlever där under, och sen har de bara blivit mer gödda av att jag haft trädgårdsland, suck... 
I fall jag gör så ändå kommer jag att "ta till" "kvävningsytan" så den är lite större än vad busken nu är så att det inte kommer såna där nyskott runt omkring.... hjälp
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Filip Skräplund

SV: Hjälp! busken tar över!
« Svar #1 skrivet: 22 apr-08 kl 10:19 »
Det där låter ungefär som mina snöbärsbuskar.
Jag tror iaf att det är enklast och billigast med traktorgrävare.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 apr-08 kl 10:27 »
Halaj!

Jag hade samma problem när jag flyttade till min stuga.
Änkan jag köpte av hade inte orkat hålla efter trädgården så en snöbollsbuske hade övertagit en del av gräsmattan.
Jag klippte ner dem med en skaftad sekatör och sådde gräsmattefrön på. Klart
Det stör mig inte det minsta att rötterna ligger kvar i marken. Tvärtom, marken lutar lite där så rötterna binder och armerar jorden.
Det är möjligt att det kommer upp ett skott då och då, men de blir ju snabbt halshuggna av gräsklipparen. De märker jag inte ens bland allt annat ogräs.
Och de kommer inte att komma i evig tid. Till slut ger rötterna upp och dör.

Jag kan rekommendera metoden starkt.
Det finns ingen anledning att överarbeta frågan.
Skall du sätta/odla något där är det en annan sak. Men gräsmatta?  Nej.

//T

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 22 apr-08 kl 10:29 »
kan det vara Snöbär eller Smällbär, Symphoricarpos albus?

http://www.hort.uconn.edu/Plants/s/symalb/symalb103.jpg
är Återprenumerant såklart.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 22 apr-08 kl 13:02 »
Spirean är ett potent släkte! Det gäller att hålla efter den med järngrepp annars tar den över! Mitt förslag, om du inte orkar gräva upp rötterna, vilket är det bästa sättet att bli av med busken, är att klippa ner den och köra över den med gräsklipparen. Skoningslöst och ofta. Använd gärna en äldre maskin (om du är rädd att knivarna blir slöa menar jag). Men det bästa att att gräva. Ett tungt och trist jobb men enklast att göra nu innan grönskan kommit. Du kanske kan ha en "kom-och-döda-min-spirea-fest"? Där alla tar med varsin spade och så bjuder då på mat och/eller alkohol och så gräver ni!

Här är en tråd på Odla som handlar om att bli av med spirea: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=61784

Lycka till!

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 22 apr-08 kl 13:18 »
Några körningar med större jordfräs borde ta kål på det mesta av rötterna.
Fungerar säkert på snöbär, möjligen har spirea grövre stammar och kraftigare rotsystem så att fräsen går bet.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

fröken fröken

• skogstokig
« Svar #6 skrivet: 23 apr-08 kl 08:22 »
TACK FÖR ALLA SVAR! jag tycker det låter som att  min buske är en spirea, det har rötter som är grova och träiga men sega och de går i knutar om varandra så man får inte jämn mark efter man har klippt ner busken. sen är det svårt att gräva bort dom för man måste nästan såga av varje rot i stumpar...  Hmm, traktorgrävare kanske blir ett måste..
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 apr-08 kl 21:25 »
Här är en tråd på Odla som handlar om att bli av med spirea: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=61784

Kul att du lyckats hitta just min gamla tråd om mitt spirea-problem  ;D

Nu verkar det ju som tråden handlar om Snöbär i första hand, men jag har problem med sådana också. I ena änden av min djungel är det mest av dom, sedan är det en plätt med syrener (som inte är något problem) och sedan övergår det i spirea. Här och var finns det en del lömska nyponrosor, ibland med en höjd på tre meter eller mer.

Jag har grävt upp en del av spireorna, jag passade på i vintras när det regnat och var mjukt i marken. Drog och slet, och hackade med en kofot. Men en del av spireorna fick stå kvar, jag vill inte hacka upp eftersom det skulle skada rötterna på en ganska ung lönn som jag vill ha kvar. Där har jag i stället kapat jämns med marken, och får väll bereda mig på massor av rotskott. Men det finns faktiskt en fördel också med spireorna, eftersom de binder jord runt stenarna i trädgården. Förr planterade man in spireor längs älvar och floder för att hålla ihop bankarna.

På denna bild ses en del av djungeln, men det är nog fem gånger mera i verkligheten. Men nu är som sagt det mesta borta, åtminstone för stunden. Det blir nog bättre när dom kommer tillbaka också, eftersom mycket av det jag tog bort bara är dött ris som stått kvar.
http://www.baalzamon.se/spirea.JPG

Lotus

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 25 apr-08 kl 21:10 »
Kul att du lyckats hitta just min gamla tråd om mitt spirea-problem  ;D..........."

Var det din gamla tråd, vad lustigt!!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

150 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser