Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skendräktig get?  (läst 3949 gånger)

prillan

• Skåne
Skendräktig get?
« skrivet: 23 apr-08 kl 19:14 »
En av mina tre nya getter har juver och jag kan mjölka ur båda spenarna. Trodde inte att hon gått med bock. Kan getter vara skendräktiga?

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
SV: Skendräktig get?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-08 kl 19:50 »
Hon kanske precis har haft killing?
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 23 apr-08 kl 20:01 »
Hej!

Någon nämnde för mig att alla däggdjurshonor kan bli skendräktiga, även kvinnor. Jag vet inte säkert, men tror det hos människa kallas för falskt havandeskap.

Din get kan säkert vara skendräktig. Jag har inte haft det bland mina, då vi hade getter.

Edgar

prillan

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 apr-08 kl 22:08 »
Hon ska inte ha haft killingar innan hon kom till oss. Jag har mött skendräktiga hundar
men dom har aldrig haft juver med mjölk i..?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 24 apr-08 kl 00:11 »
Det är inte helt ovanligt att getter får mjölk så här års utan bock, eller skendräktighet.

prillan

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 apr-08 kl 08:40 »
Ok. På sätt och vis lite tråkigt att missa en jungfrufödsel.Inte varje dag man kan bevittna
Get-Jesusfödslar! Tack för svar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 24 apr-08 kl 08:42 »
ja, det har du rätt i. Vore ju rätt sensationellt.  ;) Närå, men gläds åt mjölken och använd den i hushållet.

Lisa på landet

« Svar #7 skrivet: 24 apr-08 kl 11:24 »
Är alldeles ny här men jag ville inte svara utan fråga? vet inte om jag gör rätt. Men jag märkte just att en av mina två getter hade mjölk jag stog och klappade o klippte klövarna, klappade juvret drog i spenar,för att vänja henne, jag hade tänkt skaffa killingar för jag ville ha mjölk o då fanns det redan där :o
Men du menar att det är helt OK att mjölka henne o bara fortsätta med det? Hur läng kan man hålla på o mjölka dom utan att skaffa killingar? Det är mjölken jag vill åt.  :D glad Lisa

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 24 apr-08 kl 12:44 »
Vill man ha mjölken är det bara att tacka och ta emot tills den tar slut. Hur länge hennes hormoner vill att hon ska mjölka kan bara moder natur veta.

prillan

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 02 jun-08 kl 22:13 »
Nu börjar jag ana ugglor i hagen..Geten har fortfarande juver, inte lite granna sådär
snarare ett STORT spännt juver och en väldigt tjock mage..De andra två getterna har precis
börjat få juver men är inte lika tjocka om magen. Get nummer ett som jag misstänkte var
skendräktig hänger mest omkring med sig själv en bit bort och ligger mer än de andra två..
Getter är nytt för mig har mest ägnat mig åt kor och får. Vad tänka på? Kan hon gå kvar med
de andra getterna och fåren? Sannorlikheten är nog stor att det kommer en killing iallafall!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 03 jun-08 kl 00:11 »
Hon kan gå kvar. Men ser du att dom inte ritkgit knyter band med varandra, så ta undan mor och barn till en egen avdelnng. Så att dom får tvätta och nosa lite ostört på varandra. Resten "brukar" sköta sig själv. Hur man gör om någon vägra dia, finns beskrivet i flera andra trådar.

ManiacDarling

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 03 jun-08 kl 16:28 »
Jag har två getter och BÅDA TVÅ har fått hormonknäpp och börjat producera mjölk nu under våren!  ???
De har inte träffat någon bock de senaste tre åren och jag tycker detta är mycket märkligt... Juvrena är stora och fylliga som om de hade haft killingar som gick och tuttade på dom. Jag är dock inte intresserad av någon handmjölkning flera gånger om dagen, så jag hoppas att detta "går över" snart.
Jag mjölkade ur dem häromveckan när juvrena verkade vara väldigt spända på dom, men vill inte på något sätt uppmuntra produktionen eftersom jag inte har tid(eller handleder) för mjölkning tyvärr.

Vad som gör saken ännu mer märklig är att detta hände med den ena geten förförra våren också, när den nya getkillingen hämtades. Jag trodde att mjölkproduktionen kom igång pga att den vuxna geten fick moderskänslor för den lilla, men nu har detta alltså hänt igen med BÅDA dessa getter!
Ja, djur är konstiga! SKönt att höra att detta också har hänt för andra, för ett tag trodde jag också att det var get-jesus som var på gång med jungrufödsel och allt, och började även fundera på om det var råbocken som hört mina brunstiga getter under vintern och varit framme i deras gethage och haft "roligt"..  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

146 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser