Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordärtskockor  (läst 3445 gånger)

Rabarbervin

• Medelpad
Jordärtskockor
« skrivet: 28 apr-08 kl 21:35 »
Hejsan alla duktiga odlare!

Jag vill ha tips på hur man odlar jordärtskockor på ett bra sätt.
Jag har hört att dom sprider sig som "ogräs" och är således svåra att hålla på det ställe där man vill ha dem...

Kom med tips... SNÄLLA!

« Senast ändrad: 28 feb-11 kl 15:24 av Rabarbervin »

Rabarbervin

• Medelpad
SV: Jordärtskockor
« Svar #1 skrivet: 28 apr-08 kl 21:42 »
Skall också tillägga att jag tänkte odla potatis på detta ställe efter 2 säsonger.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #2 skrivet: 29 apr-08 kl 06:26 »
Första omgången jag odlade (fyra knölar köpta på willys) satte jag i en murarhink där botten var ersatt med en lökkorg så att det var hål i botten. De växte sig stora och starka och när jag skördade så fanns det ingen jord kvar i hinken. Den var sprängfull med rotknölar.

Av dessa har jag valt ut 25 som såg bra ut och planterat i en 120 X120 cm stor odlingssäng med brädfodrad och upphöjd kant. Den krävde jag igenom i höstas efter knölar och det blev mängder. Den har inte spridit sig därifrån, brädfodringen håller tillbaka. Växten är inte mer ogräslik än att den går att gräva bort, och sprider sig inte som myntan som jag har på annan plats.

Inför i år är 25 nya kandidater satta. Det räcker för familjen. Det blev typ 3 normala hinkar med skockor.

Lycka till

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 01 maj-08 kl 16:35 »
Citera
Jag vill ha tips på hur man odlar jordärtskockor på ett bra sätt.
Jag har hört att dom sprider sig som "ogräs" och är således svåra att hålla på det ställe där man vill ha dem...

Jag har precis satt mina första så jag har läst på om de små liven. Jag kan rekommendera att kolla: http://www.odla.nu/vegt/jordarts.shtml

Om man nogrannt gräver upp allt på senhösten eller vår och sätter tillbaka några stycken för kommande skörd hindrar man att de sprider sig. Dessutom ger man dem bättre förhållanden när man lukrar lite i jorden och ser till att de får tillräckligt med plats. Annars är risken att de blir mindre och mindre om det blir för trångt.

Lycka till!

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 01 maj-08 kl 19:31 »
jag hade en hel "häck" med jordärtskockor, säkert 6 meter lång :o nu finns inte en enda kvar eftersom vattensorken mumsat i sig rubbet :P

så något problem med att dom sprider sig har då inte jag haft ::)
är Återprenumerant såklart.

hustran

« Svar #5 skrivet: 02 maj-08 kl 18:25 »
Vi hade också problem med vattensork. Men se dig omkring i vår. Sorken hade flyttat en hel hoper skockor till andra ställen. ;D

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 03 maj-08 kl 12:58 »
 :'(
det här var för två år sedan och dom har tyvärr inte dykt upp någon annanstans, ännu :-\
är Återprenumerant såklart.

hustran

« Svar #7 skrivet: 03 maj-08 kl 18:34 »
Oj, då då måste nog sätta nya. Lycka till.!  ;)

Hällmansro

« Svar #8 skrivet: 06 maj-08 kl 15:04 »
Jag har massor av jordärtsskockor kavr i jorden som jag kan sälja till hugade spekulanter.
Har redan flyttat de jag skall odla på till nästa år.

Finns i ENköping

Gjorde för övrigt chips på dem i lördags. Fritterade i olja i fritösen , saltade lite och hade på örtkryddan Persilade .
Beroende framkallande gott!
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

Sano

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 06 maj-08 kl 15:49 »
Om man gräver upp dem varje år och byter växtplats (som potatis) sprider de sig inte värre än just potatis - en kvarglömd knöl blir en planta. Problemen kommer om man lämnar dem år efter år, då får man som en djup, tjock matta med massor av rymlingar åt alla håll.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 07 maj-08 kl 23:10 »
Gjorde för övrigt chips på dem i lördags. Fritterade i olja i fritösen , saltade lite och hade på örtkryddan Persilade .
Beroende framkallande gott!
Skivade du dom eller friterade dom hela?

Dela detta:

* Inloggade just nu

171 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser