Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solbrända?  (läst 1083 gånger)

Ewitha

• -
solbrända?
« skrivet: 04 maj-08 kl 16:46 »
Jag såg idag att öronen på mina får, mest de vita, är alldelens "skorviga" och lite sårskorpiga. Kan det vara så att de blivit brända av solen? Eller är det knott? Fåret som är här i min avatar är även skorvig på huvudet där hon är vit.
***2 barnsmor med 6 tackor, 1 islandshäst och 1 shettis/Irish cob korsning***

hustran

SV: solbrända?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-08 kl 23:01 »
Jag känner igen problemet. De vita fåren tycks vara solkänsliga, vårsolen är stark och blir tydligen starkare för vart år. Knotten gör ju inte saken bättre men då skulle väl de svarta också drabbas? Viss inverkan har jag hört att växtligheten i hagen har, ngn. sorts allergi som gör att de blir solöverkänsliga. Avsaknaden av pigment skapar alltid problem med solkänslighet särskilt på "nakna" öron och uppe på huvudet. När de blivit lite solvana så blir de nog bättre.

attefocratte

« Svar #2 skrivet: 12 maj-08 kl 15:45 »
För flera år sedan var jag med om att ett lamm fick infektion i sina solskador.
  Numera har jag alltid Helosan sol hemma om något djur verkar bli extra irriterat i huden av solen. 8)

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 12 maj-08 kl 16:30 »
 Jag har för mig att det är vissa växter och mögelsvampar på växter på betet som skadar levern och gör fåren mer känsliga för solljuset, fotosensibilitet.
Här är en gammal tråd som bla  handlar om detta:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=20;action=printpage;threadid=27133
                                Mvh
                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 12 maj-08 kl 20:22 »
Jag har två vita tackor, som har två vita lamm vardera. Jag har lagt märke till att de går in i ladugården eller står i skuggan betydligt mera än de andra. Jag har antagit att de är mer besvärade av solen.
Åsenfår, hundar och katter

Ewitha

• -
« Svar #5 skrivet: 13 maj-08 kl 14:12 »
Jag har för mig att det är vissa växter och mögelsvampar på växter på betet som skadar levern och gör fåren mer känsliga för solljuset, fotosensibilitet.
Här är en gammal tråd som bla  handlar om detta:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=20;action=printpage;threadid=27133
                                Mvh
                              Charlotte

Det var en bra tråd! Tack!
***2 barnsmor med 6 tackor, 1 islandshäst och 1 shettis/Irish cob korsning***

Dela detta:

* Inloggade just nu

93 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser