Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träd inomhus?  (läst 10860 gånger)

Humle

• Västerbotten
Träd inomhus?
« skrivet: 06 maj-08 kl 20:37 »
Det vore mysigt med ett träd i lägenheten men det blir nog att plantera från frö och vänta länge... det jag först tänker på är ett appelsin, citron eller äppelträd inomhus som jag tar kärnorna ur frukten och planterar.  Är det stor skillnad mellan dessa tre träd? Ge gärna förslag på trevliga träd som lämpar sig för ett liv inomhus. Svenska träslag är väl uteslutet? Tappar en björk inomhus bladen? :P
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Träd inomhus?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-08 kl 01:05 »
Hej!

Kan tyvärr inte svara på alla dina frågor men lite kanske:

Det går alldeles utmärkt att så citron- och apelsinkärnor själv. Det kan dock ta många år tills de ger frukt (8-10 år), men det finns ju även färdiga plantor att köpa även om de kostar en del. Det svåraste är nog övervintringen, de vill stå ljust och svalt, och inne i lägenheten är det oftast för varmt och torrt. Inglasad balkong fungerar nog bra eller kanske ett trapphus. Om sommaren kan man gärna låta dem stå på balkongen eller i trädgården.

Andra frön du kan hitta i livsmedelsbutiken är guava, fikon, papaya, carambola, mango och avocado. Kastanj kan odlas i kruka (men vill gärna stå ute) och lyckas man få tag i kaffefrön så kan man eventuellt få eget kaffe!

Lycka till, Anna
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 14 maj-08 kl 20:21 »
Avokadokärnor ska duplantera om du relativt fort vill ha ett stort träd, redan på ett år eller två kan det  vara uppe i 1,5m. citrusplantor tar så mycket längre tid på sig, mina är flera år men inte mer än 30-40cm

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 15 maj-08 kl 08:25 »
Okej tack för svaren jag har planterat citron och appelsin. Nu ska jag plantera avokadokärnor som dock har torkat i en vecka men det kanske funkar ändå? :)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 15 maj-08 kl 12:32 »
Okej tack för svaren jag har planterat citron och appelsin. Nu ska jag plantera avokadokärnor som dock har torkat i en vecka men det kanske funkar ändå? :)

Det kostar ju inget att försöka :)!

Men egentligen så ska de vara "nya". Skär ett litet snitt i toppen och botten av kärnan så det yttre "skalet" bryts. Plantera grunt i trovblandat jord, vattna igenom ordentligt och sätt en plastpåse över krukan (glöm ej klippa lufthål). Kan ta ett tag innan de gror. Och glöm för allt i världen inte att toppa plantan - annars får du bara en lång smal stam med blad längst upp.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 16 maj-08 kl 15:40 »
Björken dör nog inomhus, jag tror den behöver minusgrader i perioder för att överleva...

Jag har ett granatäppelträd som ser mest ut som en 50 cm sned buske idag, 2 år gammal. Tog frö från affärens frukt. Passionsfrukt och kiwi gror också villigt men den förstnämnda blir mer klängig än träig.

Det är kul att plantera lite udda saker. Jag fick tag i olivkärnor och hade olivträd på gång. De dog tyvärr andra vintern  :(
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser