Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla i däck?  (läst 1484 gånger)

Pip

• Pip
    • Uppland
Odla i däck?
« skrivet: 06 maj-08 kl 23:18 »
Jag har sett på tv att vissa odlar t. ex. potatis i däck, och när det är dags att kupa lägger de på ett till däck som de fyller och så håller det på. Skörden blir tydligen ganska stor på en liten yta. 

Min fråga är: Är det inte risk att däcket fäller ut gifter som växerna tar till sig? Är detta helt hälsosamt? Är det någon som vet???

Anders Plogen

• -
SV: Odla i däck?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-08 kl 23:25 »
Det känns spontant inte så fräscht. Jag skulle inte vilja äta potatis odlade i fuktiga solvarma däck.
Går det inte att göra ungefär samma sak i pallkragar? Måla dem svarta så borde de bli lika varma som däcken.

//Anders

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 06 maj-08 kl 23:32 »
Gamla däck innehåller ofta HA-olja, men den läcker väl mest ut i samband med slitage på vägen.
Fast i fuktig miljö är det inte så lätt att veta vad som händer.

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 maj-08 kl 05:42 »
varför kommer detta upp om och om igen om att odla i däck?
är det bra att ta reda på däck på detta sättet eller är det helt enkelt bara dumt att släpa hem några däck?

varför odla i däck?
vad är vinsten mer än att det är typ organiserat med färdig odlingslåda?
blir det varmare snabbt pga färgen?
eler är det för at det är liksom en odlingslåda och det går lika bra med en hink?
min farsgubbe brukade pilla ner potatis i komposthögen och ha som sin första färdiga potatis.

Vilse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 maj-08 kl 09:30 »
på tal om utsläpp.
jag träffade på en familj som bott i lägenhet och köpt ettt biligt hus utanför stan, billigt för det var bara några meter från stora vägen.
Dom visade stolt upp ett trädgårdsland som hade delats av med dessa impregnerade telefonstolpar och dom hade jordgubbar.
Jag frågade lite lätt om det var så bra med stolparna i myllan och bilarna som gick bara några meter bort.
Deras svar har alltid fått mej att inse att en del männsikor är lyckliga,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Äsch, det är ju bara att skölja av jordgubbarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

174 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser