Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm åt ovanligt god spik  (läst 1707 gånger)

mia@motvikt.com

• älskar livet
    • Västergötland
Lamm åt ovanligt god spik
« skrivet: 15 maj-08 kl 09:33 »
Full av förväntan stängslade jag två små hagar på vår stora tomt i våras. Varje dag tjatade jag på min sambo att han fick INTE tappa någon krampa eller spik, för det är livsfarligt för djuren. De kan få in dem i klövarna - infektion osv.
Vi tar nu hand om tre flasklamm över sommaren, nu 2 månader gamla.
Igår tog jag verktygslådan, klev in i hagen och skulle slå ihop en liten stege över stängslet så grannbarnen kan gena kortaste vägen genom hagen. Tyst som en mus smög sig ena lammet fram bakom mig och plockade snabbt en 2"spik ur lådan, tuggade och svalde innan jag hann få in fingrarna i munnen på henne. Veterinären sa att på kossor, så kör dom ner en magnet i magen, men den utrustningen är nog för stor för ett lamm. Ett annat knep är att mata med sparris, rabarber eller något annat trassel, som lägger sig runtikring spiken.
Vår granne Lisbeth har mängder av rabarber och jag fick några extra smaskiga exemplar. Men lammet vägrade att svälja dem. Jag fixade några dagsfärska sparris från grannbyn, men samma sak som rabarberna..
Vad göra? Lammets livslängd är ju ändå begränsat och hon verkade helt oberörd av sitt vassa maginnehåll.
På eftermiddagen var hon ovanligt geggig runt baken och avföringen luktade onormalt. Raket-arsel helt enkelt. Jag blev orolig, men hon betedde sig fortfarande helt normalt.
Idag mår hon toppen och jag har helt i onödan tittat till dem med jämna mellanrum sedan spik-incidenten. Idag ser baken bättre ut också, hoppas på ett gott slut..
Någon mer som gått igenom detta? Hur slutade era historier?
bättre en tia i näven än en tjuga i foten

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Lamm åt ovanligt god spik
« Svar #1 skrivet: 15 maj-08 kl 22:40 »
spik är LIVS farligt för idisslare...
de kan få vasst...

spiken stannar i magarna o kan sen börja vandra o punktera lunga hjärta osv...
den kommer inte ut den naturliga vägen.............

ofta händer de inte så mycket först.. men sen kan de bli sjuka slutar äte , blir uppblosta , får uppdragen buk osv...

de är då man brukar stoppa i en magnet o hoppas på de bästa...

Men de brukar oftast sluta med nödslakt... :'(

Rabarber verkar ju ganska dumt att ge får.. de är ju giftigt för får kor osv... har jag hört...

(ändå har inte mina får hört de då de alltid ger sig på rabarbern först då de får beta i trädgården..)
tror de är garv syran som är farlig..

Så de är nog bara att vänta o se...

o sedan vara JÄTTE noga med spikar, ståltråds stumpar , krampor osv... så att de inte ligger i hagen...eller i närheten av fåren..

Tyvärr.....
Har inte råkat ur för de med får men med kor....... :-[

Men finns de inte några mindre magneter...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

mia@motvikt.com

• älskar livet
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 maj-08 kl 15:21 »
ofta händer de inte så mycket först.. men sen kan de bli sjuka slutar äte , blir uppblosta , får uppdragen buk osv...

låter som du har erfarenhet av detta, hur lång tid är normalt att det går innan de blir sjuka? lammet beter sig fortfarande normalt och äter med aptit. veterinären vet inget om små magneter. hon säger att det barar gäller kor.

hustran

« Svar #3 skrivet: 17 maj-08 kl 17:59 »
Ush, det är klart du oroar dig, men. En liten historia från mig, helt OT. vår hund slukade en metrev, ngn. hade "maskat" med salami och glömt det hela på bryggan. Jag hade fullt shå att förtöja så jag tog av reven ca. 1m. utanför munnen på henne. vågade aldrig dra med tanke på kroken. När förtöjningen var klar så var metreven borta! Hon hade svalt alltihop, fan. Galen av oro så iakttog jag henne ett helt dygn innan vi kunde komma till vet. Hon visade inga tecken på illamående och vet. trodde inte på min historia men efter röngten, där kroken syntes tydligt gav de med sig. Efter "bajs" medicin och en timmes vandring i buskarna kom den ut. Tydligen var den långa metreven det farliga inte kroken i sig. Jag skulle vänta och se tiden an, vad annars kan du göra egentligen? Hoppas allt går bra. Om du inte hade sett det hela så skulle du inte behövt oroa dig. Tänk så mycket vasst alla djur kanske har pillat i sig som vi inte sett. Lycka till. ;)

mia@motvikt.com

• älskar livet
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 maj-08 kl 07:51 »
Tack, känns bättre nu! voff

Birgit

« Svar #5 skrivet: 29 maj-08 kl 07:16 »
Däremot är det nog synnerligen ovanligt att får äter spik m.m. De är ju normalt finsmakare och äter mycket försiktigt. Däremot är det inte bra att ditt lamm käkat en spik, vi får hoppas den inte var rostfri? Tror magsyran kan hjälpa till att lösa upp den annars.
Kor tar ju rejäla tuggor och då kan ju både det ena och det andra åka med :-\
Har aldrig någonsin råkat ut för att ett får fått vasst. Däremot en hel del kor.
Visst är rabarber giftig, det är den för oss också. Men man kan äta en del ändå. Garvsyra är ju en viktig beståndsdel i naturlig avmaskning. Djur som har parasiter söker ju själv upp ämnet.

(läste en avhandling om just rabarberns goda egenskaper, och den ska vara en av de bästa medlen vid garvning av skinn)

Dela detta:

* Inloggade just nu

108 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser