Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk tacka  (läst 4099 gånger)

Ingrid68

• -
Sjuk tacka
« skrivet: 17 maj-08 kl 09:33 »
Vi har en finullstacka, snart 1 år gammal som i mars lammade för första gången helt utan komplikationer. Efter någon vecka blev tackan sjuk och vet står helt frågande.
När tackan stöter upp foder för att idissla kommer det bara grön flytande vätska. Två vet har varit ut och tittat på henne. Vet 1; En bakterie som i vanliga fall orsakar juverinflammation men som satt sig i magen. Avvakta eftersom hon inte kunde känna något i juvret och tackan är pigg och äter som vanligt. Lammet diar och växer.
Vet 2; problem med magmunnen. Oerhört ovanligt, ses ibland på kor men ytterst ytterst sällan på får. Han skrev ut pencillin i 10 dagar. Utan resultat och vid senare telefonkontakt tyckte han vi skulle avvakta. Tackan smittar inte och man kan fortsätta avla på henne.

Är det någon fårägare som har någon teori? Vi har ännu inte kunnat ta bort tackan då lammet är för ungt och möjligheten till bortadoption ansåg vi inte fanns då symptomen inte kom förrän 7 (max 10 dagar) efter lamningen. Det verkar faktiskt inte som tackan lider på något sätt. Hon äter som de andra, har samma hull som de andra och visar inga tecken på att inte hänga med flocken (de går sen 1 vecka tillbaka på bette).
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Sjuk tacka
« Svar #1 skrivet: 17 maj-08 kl 16:54 »
har du provat att ge tackan våmstart...
om hon tex får mycket kraftfoder, eller tex korn kross o samtidigt får ett spätt o växtråd fattigt grovfoder -så kan de ibland få sur våm...

Magen kommer helt enkelt i olag- ph blir för lågt o ... fodret flyter inte i våmmen normalt.. stod om detta i husdjurstidingen angånende kor... de var en vetrinär från irland som på stod att de är oerhört vanligt idag...

HAn säger även att är korna slemmiga om nosen .. drägglar osv så betyder de att fodret är för surt...
normalt så dregglar inte idisslare vid idissling utan sväljer allt saliv...

de var en intressant artikel tyvärr så har de inte lagt ut den på nätet...

men prova att ge tackan tex våmstart, eller energibalans...
för uppenbarligen är de nåt med våmmen...
 :-\
Lycka till..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 17 maj-08 kl 22:49 »
Jag fick jättebra hjälp om just våmmen och idissling i den här tråden, när min Beda var dålig:

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=26031.15

(Beda har i år nedkommit med två lamm, och mår utmärkt, kan jag meddela!  :) )

Ingrid68

• -
« Svar #3 skrivet: 18 maj-08 kl 07:21 »
Hej igen och tack för era svar. Det låter absolut som någon form av bakteriestörning i våmmen. Jag ska lusläsa tråden om Beda och se till att få hem bakteriebalans (som tidigare fölägare förstår jag inte att vi inte kom att tänka på det. Det hade man ju alltid hemma då för att behandla magproblem   :o ).
Tack för hjälpen än en gång.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Henning

« Svar #4 skrivet: 18 maj-08 kl 09:50 »
Störningar i våmfloran brukar inte ge de symtom du beskriver.

Det kan vara flera orsaker till att våmvätska rinner ur munnen. En av de vanligaste är förekomst av Stora magmasken (Haemonchus). Jag skulle rekommendera en avmaskning med Ivomec till att börja med.

Det är en missuppfattning att Våmstart och energibalans har effekt på våmstörningar. De innehåller propylenglykol som verksam substans vilket ger kroppen mjöjlighet att snabbt bygga upp glukosmolekyler. Preparaten används ffa vid energibrist till följd av utfodringsfel.

Ingrid68

• -
« Svar #5 skrivet: 18 maj-08 kl 11:39 »
Henning: Tack för svaret. Alla förslag och tankar är välkomna. Finns det fler orsaker?
Vi har tagit träckprov på besättningen innan de släpptes på bete och de konstaterades vara parasitfria.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #6 skrivet: 18 maj-08 kl 12:25 »
Tyvärr visar inte alltid träckproven förekomst av parasiter även om de är infekterade. Samma träckprov två veckor senare kan visa på skyhög förekomst.

Jag skulle avmaskat med Ivomec om jag hade ditt problem.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Ingrid68

• -
« Svar #7 skrivet: 18 maj-08 kl 12:35 »
S-ia: Tack för svaret. Ska jag alltså avmaska hela besättningen ändå tycker du?

Henning

« Svar #8 skrivet: 18 maj-08 kl 14:44 »
Det finns fler orsaker. Den normala idisslingen är en komplicerad funktin i flera steg. Det kan bli störningar på flera sätt som leder till att våmvätska läcker. Nervskador, svullnader, tumörer, infektioner är några orsaker. Ibland förvinner grundorsaken av sig själv. Är tackan frisk f.ö. kan du avvakta sedan du har avmaskat henne. Om problemen kvarstår bör du dock gallra bort henne till hösten.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #9 skrivet: 18 maj-08 kl 15:04 »
Att våmstart inte skulle hjälpa vid våmm störning är väl att ta i... Henning... nu pratar jag om den pasta som heter PRO  kick- våmstart...

ser man å innehållsförteckningen så står de mycket rikigt Propylenglykol.. men även en del andra ämnen...
tex calciumpropionat, mjölkjästpulver, Gentiana pulver, och inaktiva ämnen...... va de nu är...
 de har fungerat på våra kor iallafall...

Har du läst senaste numret av tidningen husdjur???Var mycket intressant... o tydligen var de många svenska vetrinärer som inte känner till detta...
Denna vetrinär säger iallafall att denna symptom kan uppträda...

MEN  nåt som jag har flera åras erfarenhet av när de gäller våmstörningar o som jag vet fungerar är...Stimulex... och de är torkat våmminnehåll.....

och jag undrar om inte de som de kallar för inaktiva ämnen o våmstarten är samma sak men de vill inte skriva ut detta...

se vidare kvarnbyfoders hemsida..

http://kvarnbyfoder.se/Default.aspx?tabid=51

Men visst stora magmasken är inte att leka med...
Den tar livet an fåren...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Henning

« Svar #10 skrivet: 18 maj-08 kl 18:24 »
Att våmstart inte skulle hjälpa vid våmm störning är väl att ta i... Henning... nu pratar jag om den pasta som heter PRO  kick- våmstart...

Jag ger mig, jag tänkte på den vanliga Våmstart som är ett energitillskott.

Ingrid68

• -
« Svar #11 skrivet: 05 jun-08 kl 12:33 »
Nu är tackan avmaskad med Ivomec.
Hur länge kan man räkna med innan man får se resultat? Det är bara 4 dagar sen än så länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

101 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser