Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frostrisk  (läst 2086 gånger)

Suresh

• -
Frostrisk
« skrivet: 18 maj-08 kl 09:06 »
Risk för frost i hela södra Sverige natten den 18:e maj

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=8644&l=sv

Bo

Någon som vet
« Svar #1 skrivet: 18 maj-08 kl 10:47 »
om ärtplantor tål frost? Jag har satt ut alla mina brytärtor. - De klarade en natt när mina bönplantor kolade men det blir kanske kallare i natt.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Frostrisk
« Svar #2 skrivet: 18 maj-08 kl 12:04 »
Ingen frost här inatt. Men bara +4 i morse, så det har nog varit på gränsen. Allt väl i köksträdgården, dock.

Jag tror nog ärtplantor tål lite frost, jag brukar så ärter tidigt och det går alltid bra.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #3 skrivet: 18 maj-08 kl 20:19 »
Vi räknar med frost i natt och sätter ut grillen i växthuset i kväll. Värt ett försök för att hålla plantorna lite ljumna åtminstone...
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 18 maj-08 kl 20:36 »
Jag har squash och broccolibebisar i en drivbänksliknande anordning. Om jag täcker lådan med fiberduk i flera lager klarar de sig då tro, eller ska jag kånka in alltihop?

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #5 skrivet: 18 maj-08 kl 20:52 »
Jag har squash och broccolibebisar i en drivbänksliknande anordning. Om jag täcker lådan med fiberduk i flera lager klarar de sig då tro, eller ska jag kånka in alltihop?
Gurkväxter är ju väldigt känsliga för för frost. Dom hade jag nog tagit in och litat på att kålen klarar sej med dubbel fiberduk.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

Byracka

• -
« Svar #6 skrivet: 18 maj-08 kl 21:08 »
Gurkväxter är ju väldigt känsliga för för frost. Dom hade jag nog tagit in och litat på att kålen klarar sej med dubbel fiberduk.

Gurkväxter kan få rotskador redan runt 5 plusgrader så är det inte för mycket problem är det bättre att ta in dom.
Skall du täcka ute går det även bra med vanliga trasmattor eller filtar.
För ett par år sedan när det kom en junifrost täckte jag potatislandet med varenda mattstump och filt jag hade och det klarade sig även om det var under -5.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #7 skrivet: 18 maj-08 kl 21:12 »
Gurkväxter kan få rotskador redan runt 5 plusgrader så är det inte för mycket problem är det bättre att ta in dom.
Skall du täcka ute går det även bra med vanliga trasmattor eller filtar.
För ett par år sedan när det kom en junifrost täckte jag potatislandet med varenda mattstump och filt jag hade och det klarade sig även om det var under -5.

Oj! Då kanske jag ska ta in mina från växthuset och inte lite på att grillens eftervärme håller minst 5 grader i natt...

Soshila

• Småland
« Svar #8 skrivet: 19 maj-08 kl 12:16 »
Allt klarat sig? -2 hade vi.

Jag bar in såväl squash som broccoli när jag ändå var i farten och eftersom det ska bli frost inatt också har jag inte ens brytt mig om att bära ut dem igen.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #9 skrivet: 19 maj-08 kl 13:23 »
Rutskrapning i morse  :( Men allt har klarat sig i trädgården utöver att lite potatisblast blev tilltufsad. Hopp om midsommarpotatis kvarstår dock  :)

Jag hade glömt att ta in squashplantor som står på avhärdning på trappen, men de ser pigga och fina ut trots det. Man ska ha tur också...  ;)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #10 skrivet: 19 maj-08 kl 20:51 »
Allt klarade sej här oxå. Grillen i växthuset var het även i morse och alla plantor såg pigga ut. Gurkorna fick bo i hallen. Det blir kallt även i natt och därmed grillade kaninlår :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #11 skrivet: 19 maj-08 kl 21:09 »
Det blir kallt inatt igen. Nu ligger det fiberduk på potatisen!

Soshila

• Småland
« Svar #12 skrivet: 19 maj-08 kl 21:26 »
Ja, dom säger det. Mina potatisar har inte ens kommit upp än, så dem behöver jag inte bekymra mig för va?

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #13 skrivet: 19 maj-08 kl 22:10 »
Ja, dom säger det. Mina potatisar har inte ens kommit upp än, så dem behöver jag inte bekymra mig för va?

Nej, det är ingen fara nere i jorden. Där har dom det tryggt och gott dom små knölarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

119 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser