Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  juver  (läst 1600 gånger)

purelyplatonic

juver
« skrivet: 18 maj-08 kl 17:48 »
Min tacka Lill-Kajsas ena spene är jätte stor och den sidan av juvret är stort och hängande.
Jag kände på henne igår och mjölkade ur henne och mjölken är vit och slät. Hon har en förårdnad på inre sidan av spenen men juvret känndes inte hårt. Hon har ett sår på inre sidan av spenen under förhårdnaden.  Hon hade inte alls ont när jag mjölkade så det borde väl inte vara mastit?!
Hon har 2 lamm och efter vi hade mjölkat henne så tillät hon lammen dia men det lamm som var på den konstiga sidan ville inte dia den (men hon puttade inte bort honom).

Detta är tackan med lammen som fick muneksem som jag harskrivit om i en annan tråd. Lammen verkar inte ha några symtom av muneksem nu och det är ju ca 1 månad sen så det borde väl ha försvunnit. Min tanke var att såret kanske hade uppkommit efter en blåsa men när vi upptäckte muneksemen så hade inte tackan några blåsor etc på spenarna.

Är det någon som har en idé om vad detta kan vara? Vad ska jag göra? Tackan verkar pigg och äter som hon ska så hon visar inga tecken på att må dåligt.

texelmatte

SV: juver
« Svar #1 skrivet: 18 maj-08 kl 20:54 »
Jag tror inte på mastit, då borde hon må dåligt och ha ont. Kan det vara så att lammen av någon anledning inte diat den spenen (kanske pga såret som nu håller på att läka) och att den därför blivit så"överfull" att den nu är för stor för att de skall få tag om den?  Har råkat ut för liknande problem vid några tillfällen och då har det löst sig genom att jag mjölkat ut tackan vid ett par tillfällen sedan har lammet/lammen tagit över igen.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #2 skrivet: 19 maj-08 kl 08:26 »
Jag håller med texelmatte.. har haft samma problem med en tacka iår..
Mjölka.. går det att mjölka ur så hon blir tom på den sidan och mjölken ser bra ut så är det inte mastit..
Lite knöliga kan dom bli om dom är stinna..
Du kanske får hjälpa lammen att äta på den sidan sen för de har lärt sig redan att bara äta på den andra sidan..
Lycka till / Ewa
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 19 maj-08 kl 14:43 »
Kalvar ratar ofta en sårig spene, framförallt om mjölken i de andra räcker till. Det borde vara samma med lamm?
Jag säger som de andra; mjölka ur den juverdelen, och kanske smörja såret lite så att det läker kvickare och spenen håller sig mjuk.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 19 maj-08 kl 15:29 »
Jag hittade ett sår på min ena tackas spene. Hon har tre lamm så det kanske sliter lite extra? Jag smörjde med Helosan, tänkte att det kunde vara ok. Kom på sen att lammen får i sig det. Vad ska man annars smörja med? Undrar om jag inte har lite bröstvårtssalva kvar sen barnen var nyfödda. Det kanske fungerar?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

purelyplatonic

« Svar #5 skrivet: 19 maj-08 kl 15:33 »
Tack för svaren.

Funkar det att ta jodopax eller är det farligt för lammen att få i sig när de diar?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 19 maj-08 kl 15:36 »
Tack för svaren.

Funkar det att ta jodopax eller är det farligt för lammen att få i sig när de diar?

Jodopax gör väl att det inte läker så bra? Det håller rent men, bromsar också läkningen har jag hört.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 19 maj-08 kl 16:28 »
Inte Jodopax.
Jag hade valt en bivax-salva med ringblomma, den jag gör själv.  :P Annars finns det en som heter just Superbra hästsalva, ett fånigt namn men faktiskt är den just det! http://www.halsingehonung.se/djur.htm

purelyplatonic

« Svar #8 skrivet: 19 maj-08 kl 20:37 »
Nu har jag mjölkat....gud så mycket det fanns, trodde aldrig det skulle ta slut. Nu hoppas jag verkligen att det hjälper, att spenen blir mindre och att lammen börjar att dia på den sidan.

Om de nu inte gör det....måste jag fortsätta att mjölka henne på den sidan varje dag? Eller kommer hon att sina där som vi människor?

Dela detta:

* Inloggade just nu

95 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser