Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vårat lilla hönehus från rivningsklar lekstuga till ???  (läst 7081 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Vi fick till skänks en totalt rivningsklar lekstuga. Fördelarna är att den är ganska rymlig, drygt 4 kvadrat, och 190 i takhöjd så man utan problem kan gå där inne. Tänkte uppdatera efter hand när det händer nya saker. Den är tänkt att användas dels nu i början innan vårt stora hönshus på 28 kvadrat är färdigt, och sedan när jag behöver dela upp hönsen för att få rasrena ägg och kycklingar. (Och, i ärlighetens namn, så småningom kommer den säkert inhysa höns på heltid, vill ha några stööre, brahma kanske eller gotlandshöns, som kan gå lösa i trädgården utan att jag behöver oroa mig för att katterna tar dem till middag.)

Här har vi den från början. Utsidan:

Insidan:

De senaste dagarna har vi gjort i ordning taket, bytt det som vara det minsta dåligt, fuktspärrar, isolering, tegel... Det ska nog bli fint så småningom!  ;D

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

dalslandsmamman

• Gäst
SV: Vårat lilla hönehus från rivningsklar lekstuga till ???
« Svar #1 skrivet: 18 maj-08 kl 21:29 »
Det ska bli skoj att följa erat projekt!
Uppdatera snart!! *Nyfiken!!! ;)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #2 skrivet: 18 maj-08 kl 21:44 »
 ;D  Tyvärr är det bara ett av många projekt på gården, så det kan kanske dröja innan det blir som planerat, men så småningom så!  :D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 18 maj-08 kl 22:29 »
Åhh det kommer att bli jättefint. :D :P

Lycka till med bygget :D

Maria.
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Boström

• Småland
« Svar #4 skrivet: 19 maj-08 kl 17:58 »
Det kommer bli ett mysigt hönshus.
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

Stavern

• Norge
« Svar #5 skrivet: 20 maj-08 kl 14:00 »
Spännande o följa utvecklingen  :D
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #6 skrivet: 25 maj-08 kl 21:50 »
Nej så spännande! :) Det ska bli kul att se hur det blir när det är klart.
ofrivilligt hönslös

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 08 jun-08 kl 19:00 »
Nu ska ni få se vad som hänt sedan sist!  ;D Vindskivor har tillkommit (men jag förstår för guds skull inte hur maken tänkte när han gjorde vindskivorna jämnlånga med undertaket och inte med tegelpannorna.  :-\ ;D Ja ja, vill jag ha det ändrat får jag göra det själv, och helt plötsligt kändes det inte så viktigt *flinar*)

sedan har vi satt in fönster (på ena sidan än så länge), Fina, spröjsade, handblåsta gamla fönster som vi lagt ner och satt ihop två-och-två för att lättare hålla kylan ute på vintern. Det skimrar så fint i de gamla glasen!

Dessutom har jag tvättat av det gröna på fasaden och bättrat på färgen. Ta da!:

Boström

• Småland
« Svar #8 skrivet: 08 jun-08 kl 22:01 »
Vad duktiga ni är!
hönorna kommer trivas i ert fina hönshus
kul med bilder
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 jun-08 kl 22:33 »
Detta blir jättebra! Inspererande!

Stavern

• Norge
« Svar #10 skrivet: 11 jun-08 kl 13:25 »
Så fint det har blivit....väntar i spänning på flera bilder!!
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #11 skrivet: 11 jun-08 kl 22:49 »
Vilka framsteg! Det kommer bli hur fint som helst när ni är klara. Lite småmissar med taket gör väl de flesta skulle jag tro... Och det är sällan man orkar göra om och göra rätt
ofrivilligt hönslös

Stavern

• Norge
« Svar #12 skrivet: 20 jun-08 kl 10:55 »
putt, putt

har det hänt något nytt med bygget? :D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #13 skrivet: 21 jun-08 kl 12:29 »
Nej dessvärre har inget mer hänt, jag har inte ens kunnat m¨åla vindskivor & fönster, det har ju regnat en skvätt var och varannan dag!

Kycklingarna är inhysta i en box i ladugården så länge, så ni kan få se dem iaf! Det är holländska vithättor i svart & gökfärgat, och sabelpoot i isabell porslin. Äldsta kycklingen Adam är 20v och gol för första gången idag  ;D och minsta är 4 veckor, men det fungerar VÄLDIGT bra ihop allesamman! inget tjaffs, men de har ju lite yta att röra sig på också...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #14 skrivet: 26 jun-08 kl 21:23 »
Nu mina vänner ska ni få se på grejer! En sen kväll igår och en barnllös dag och kväll idag, så har jag fått tid att fixa, snickra och måla innuti hönshuset också! Så här ser det ut just nu:

Tanken nu är att min brahma och hennes kommande brahmafamilj (2-3hönor, 1tupp) ska bo här, så allt är dimensionerat efter dem, därav mindre träd till sittpinnar och stora reden (l*b*h= 50*40*45) Jag är jättenöjd!  ;D

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #15 skrivet: 27 jun-08 kl 15:44 »
Du  det ser hur mysigt ut som hälst. ;)
Hur har du tänkt dig att ha en bajsbräda eller liknade?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 27 jun-08 kl 15:58 »
hmm.. borde kanske flytta annars på rederna..dom kommer att bli helt nerbajsade på en dag.. :-[ och så klafsar dom genom skiten och har bajsiga fötter på äggen  :P
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #17 skrivet: 27 jun-08 kl 19:52 »
Jodå, redena ska stå längs ena långsidan, men där var nymålat när jag fotade! Är osäker på om jag ska ha bajsbräda här inne, det känns som att det för mörkar ner så stor del . hönshuset är ju så liiitet och iom att det är stora hönor  så är det långt mellan pinnarna och bajsbärdan måste vara bred. Blir att mocka oftare i stället! (Alternativt köpa ngn genomskinlig plasthistoria som bajsbräda, vet inte vart dock. Det ska ju helst vara BILLIGT också!  ::)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #18 skrivet: 27 jun-08 kl 22:39 »
Idag har jag fogat alla större springor, fått fixat sista fönstret och förberett för inflyttning! Nu ska bara lukten av färg och fog få vädras ut ett par dagar, sedan flyttar Ingrid med sällskap in! (Måste nog köpa större vattenautomater än jag har nu också, 1 liter räcker uppenbarligen inte långt för några brahmor!)

yezzika

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 27 jun-08 kl 23:29 »
Vad fint det har blivit  :D

Är det sand du har på golvet ?
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Dela detta:

* Inloggade just nu

120 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser