Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kirskål  (läst 5339 gånger)

leifhh

• Gäst
kirskål
« skrivet: 19 maj-08 kl 14:54 »
En bekant som tänker skaffa får frågade mig just om det är några problem att låta får beta kirskål. Hittade inget i Sjödin om detta så jag slänger ut frågan här.

Själv har jag ingen kirskål (annat än vid ungarnas gunga) så jag har ingen aning.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: kirskål
« Svar #1 skrivet: 19 maj-08 kl 15:31 »
Mina får älskar kirskål. Hade inte ens tänkt på att det kanske kunde vara farligt men, vi människor kan ju äta det så det borde inte vara några problem. Jag har kirskål på två ställen i trädgården så jag stängslade upp en liten tillfällig hage bara för att de skulle beta ner det. Tog ett dygn så var det jämnat med marken. Tyvärr så växer det upp igen.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 maj-08 kl 19:37 »
Har också erfarenhet av att de älskar kirskål. Har aldrig sett eller hört att det skulle vara farligt.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

leifhh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 maj-08 kl 20:45 »
Ungefär vad jag trodde med andra ord. Men eftersom det finns forumpoliser som huggit hårt när andra växter med kål i namnet diskuterats i samband med får så tänkte jag att det var bäst att slänga ut frågan.

Jag för uppgiften vidare till mina vänner.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 20 maj-08 kl 09:49 »
Ungefär vad jag trodde med andra ord. Men eftersom det finns forumpoliser som huggit hårt när andra växter med kål i namnet diskuterats i samband med får så tänkte jag att det var bäst att slänga ut frågan.

Jag för uppgiften vidare till mina vänner.

Otroligt vilken trevlig ton det blivit här på Alternativ ser jag.

Kallas de som hjälper till att varna för skadliga växter Forumspoliser och kallas det att hugga när man gör inlägg här ??

Jag har inte läst här på ett tag men detta var ett konstigt otrevligt inlägg !!

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #5 skrivet: 20 maj-08 kl 09:52 »
Jag är osäker om Kirskål verkligen är en kålväxt. På Wikipedia står det att namnet kommer av att man "kan tillreda den som kål". Dessutom är den ju väldigt nyttig för människor, vitamin- och mineralrik. Man borde kunna hoppas på att den är lika nyttig för får. Jag har mycket Kirskål i trädgården, där man inte vill ha den, men inte i fårhagen. Den är väldigt svår att bli av med.
Åsenfår, hundar och katter

Birgit

« Svar #6 skrivet: 20 maj-08 kl 11:26 »
Mona, ät den själv! Använder den som spenat!
Fåren älskar den och min erfarenhet av får är att de har ganska bra koll på vad de tål. Det är först när vi begränsar dem som de äter onyttigheter, då det andra är slut. De har bra koll på vad som är nyttigt för dem.
Människan har ju inte alltid styrt fåren, utan de har fått söka föda själv ;)
Upplever inte leifhh:s inlägg som otrevligt ???

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 maj-08 kl 11:47 »
Kirskål är inte kål. Kallar man den för kärs riskerar man inte att tro det. ;)

Grälsjuka troll skall man strunta i, men det är inte lätt.

leifhh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 maj-08 kl 12:11 »
Kallas de som hjälper till att varna för skadliga växter Forumspoliser och kallas det att hugga när man gör inlägg här ??

Jag skulle nog säga at det helt och hållet beror på hur det görs. Man kan säga saker på många sätt, vissa uppfattas som bossiga och mästrande, andra som lärorika och insiktsfulla. Jag har all respekt för den sistnämna typen av inlägg. Speciellt om vederbörande accepterar och tar åt sig goda och väl underbygda argument.

Nu skall jag försöka lyssna lite på Birgit och Ulric med flera istället.
« Senast ändrad: 20 maj-08 kl 14:08 av leifhh »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: kirskål..
« Svar #9 skrivet: 20 maj-08 kl 15:49 »
Men eftersom det finns forumpoliser som huggit hårt när andra växter med kål i namnet diskuterats i samband med får så tänkte jag att det var bäst att slänga ut frågan.

Alla kan inte gilla alla, men... att kalla andra för "forumspoliser" och att kalla att lägga in fakta för "hugga hårt" det tycker jag är skitdåligt gjort Leifhh!
Det är personangrepp och såna åsikter om andra kan PMas för det kan väl inte vara av allmänt intresse att läsa vad andra tycker om varandra (trodde jag i alla fall).

Jag antar att det du kallar "huggit hårt" avser detta inlägg i Javills tråd:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=26031.msg203438#msg203438

Där kan man också se att det gällde växter av Brassica familjen INTE alls som du skriver "alla växter med kål i namnet"
det som står är taget ur en av mina läroböcker så det är väl i så fall författaren till den som "hugger hårt"  :D

Om du vill berätta mer hur illa du tycker om mig kan du PMa det.
Jag trodde att dennna tråd skulle handla om Kirskål...

//Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 20 maj-08 kl 16:15 »
PMa inte heller helst, det är bara barnsligt och löjligt. Håll skiten för dig själv, ingen får guldstjärnor av att trampa på någon annan. Nu får det vara slut på tjasf! O hör sen! >:(

Hälsningar En till forumpolis!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 20 maj-08 kl 18:58 »
Jag har bråttom iväg på jobbet och hinner inte lusläsa alla gamla trådar just nu. Men håll er till sakfrågan om Kirskål så får vi behålla en trevlig stämning här!
                  Mvh
        Moderator Charlotte
« Senast ändrad: 20 maj-08 kl 19:01 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #12 skrivet: 20 maj-08 kl 19:40 »
Tycker också att Rosa m.fl. ska hålla sig till sakfrågor och hur halkade Frances in då ??? Antar att vissa kopplar in djungeltelegrafen för att meddela sig med resten av "forumpoliserna"?

En del påstår att jag hugger för fort, men detta var löjligt från vissa andras 8) sida.

Kirskål är bra för får, alltså behövs inga mer inlägg :-X

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 20 maj-08 kl 19:47 »
Vet inte mycket om får men har haft getter och har kaniner och båda har varit förtjusta i kirskål utan att må dåligt av det och som många andra äter jag det även själv så jag har svårt att se varför inte får skulle tåla den.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 20 maj-08 kl 19:49 »
Ingen nämn och ingen glömd... Håll er till Kirskål, annars låser jag tråden.
                                     Mvh
                                 Charlotte
« Senast ändrad: 20 maj-08 kl 19:51 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 20 maj-08 kl 20:36 »
Jag tyckte att det här med kirskål är intressant eftersom jag har både kirskål och får..  ::) Och förväntade mig bara att läsa inlägg om det och inget annat..så ursäkta mig då >:(
Ska inte lägga mig i nästa gång..  ;) Förlåt!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

leifhh

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 20 maj-08 kl 20:48 »
trådstartaren ber ev ömma tår om ursäkt och undrar samtidigt av ren nyfikenhet om man mha får kan bli kvitt kirskålen?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 20 maj-08 kl 22:05 »
undrar samtidigt av ren nyfikenhet om man mha får kan bli kvitt kirskålen?

Vet faktiskt inte men, det är nog inte omöjligt. Jag menar så rensat som det var bland kirskålen när jag haft får i trädgården borde ta hårt på den. Om man har får där hela tiden alltså. Det var knappt ens några stjälkstumpar kvar av dem och jag kan tänka mig att fåren glatt skulle mumsa i sig varenda litet blad som tittade upp. Så genom ren utmattning så hade nog fåren vunnit över kirskålen till slut.  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 21 maj-08 kl 07:48 »
Förekommer Kirskål överallt i  Sverige?
(utom hos mig).
                          Mvh
                     Charlotte

Birgit

« Svar #19 skrivet: 21 maj-08 kl 08:08 »
Den är nog ganska härdig och tål att betas till en viss gräns naturligtvis. Men se den inte som fiende, utan som resurs ;) Djuren älskar den, du kan äta den själv, så varför utrota den?

Själv plockar jag mängder (vi har mängder i- och utanför trädgården) och ger till fåren på våren. Även de som är ute och betar kommer springande efter "godis" när jag har korgen med mig.
Baggarna (som av praktiska skäl hålls inne under vintersäsong) får kirskål som vitamin/mineralinjektion på våren. Gissa om de blir glada ;D
Äter själv färska blad var dag nu på våren + använder i matlagning ;)

Den växer säkert rätt långt norrut för den verkar inte speciellt frostkänslig, men tror inte att den gillar kalk? För mina växer mest på såna ställen, vid rodhodendron t.ex.

Dela detta:

* Inloggade just nu

61 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser