Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smala staketväxter  (läst 2270 gånger)

Sommartorparn

Smala staketväxter
« skrivet: 19 maj-08 kl 20:47 »
Nu letar jag efter trevliga växter för mitt nätstaket, som är drygt 1 m högt. Helst ska man inte se alltför mycket av det. Antingen klätterväxter (funderar på björnbär utan taggar) eller smala växter att plantera framför. På husets sida är det bara drygt 1 m bred trädgård och jag vill gärna kunna komma förbi växterna. Har googlat en del och hittat förslag på murgröna (nejtack), vildvin (kanske), kaprifol (kanske), vanligt vin (men det är kanske för tungt?) och björnbär. Björnbär är väl inte för tungt för ett sånt enkelt staket, vad tror ni. Jag har funderat på att bara ha ätbara växter i trädgården, så det har en viss prioritet.

Dussa

SV: Smala staketväxter
« Svar #1 skrivet: 26 maj-08 kl 21:11 »
Jag skulle prova med att spaljera äppelträd. I beskärningsboken av Klaus Vollbrecht finns det beskrivet hur man gör en äppelhäck. Ditt staket är visserligen lågt, men det måste ju gå ändå.

Susanne

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 26 maj-08 kl 21:33 »
Varför inte lin? De ger blåvioletta små söta blommor och blir smala klättervarianter på knappt en meter.
Eller slingerärt, luktar det gott samtidigt, de blir ungefär 150cm och man kan drapera dem soom man vill.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 27 maj-08 kl 09:06 »
Det låter som om du vill ha någon perenn växt och helst någon som ger utdelning i form av skörd? Persikor kanske, spaljerade tar de inte mycket plats, eller andra fruktträd, du bestämmer hur mycket plats utåt de tar. Det hänger förstås mycket på vad det är för läge, blåst, skugga, väderstreck o.s.v.

Rosor förstås, gärna med nypon som går att skörda och väldoftande blommor att göra rosengele av.

Annars är ditt eget förslag av björnbär ett bra förslag, eller dess varianter som Taybär m.fl. Problemet är väl att hitta något som ger en viss täckning även vintertid.

De första åren kan du komplettera med ettåriga klätterväxter i krukor, som bönor, ärtor (både lukt och matärtor), slingerkrasse (ätbara blommor och blad plus att fröna kan läggas in som falsk kapris).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 28 maj-08 kl 08:01 »
Tack för tipsen. Det börjar klarna nu, tror jag. (Fast att det fanns klätterlin visste jag inte.) Nypon är planerade på ett mindre trångt ställe (kan gott tränga sig ut genom staketet på det stället). Det blir en del andra bärbuskar på andra ställen med plats. Där det är trångt, ska jag nog ha björnbär och kanske en flyttbar kruka med amerikanska blåbär. Och så har jag två mini-äppleträd som ska växa uppåt, inte åt sidorna. De kan nog också stå lite trångt och få stöd av staketet. Nu sitter jag här och väntar på att staketgubbarna ska komma och göra färdigt sitt jobb, så jag kan plantera. Och jag väntar även på leveransen av aronian, minirönnen, åkerbären, kvittenbusken och cidon (en sorts minikvitten med citronsmak). Till hösten blir det mer. Men vissa saker går visst inte att beställa mellan maj och november.

amason

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 05 jun-08 kl 15:16 »
Vi har humle runt uteplatsen. Den vissnar ner över vintern men växer som ogräs o ger ett bra insynsskydd på sommaren
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

Sommartorparn

« Svar #6 skrivet: 05 jun-08 kl 16:18 »
Humle ska man visst akta sig för närmast huset p g a läskigt rotsystem. Annars gillar jag nog humle.

Dela detta:

* Inloggade just nu

133 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser