Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orf eller allergi???  (läst 7595 gånger)

Camillur

Orf eller allergi???
« skrivet: 20 maj-08 kl 08:55 »
Hej

Ett av mina lamm har sedan i torsdags vårtor runt munnen (inga sår). Jag blev genast orolig för att det kan vara Orf och har hållit noggrann uppsikt på resten av flocken efter symptom. Men det har inte spridit sig till de andra.

Min fråga är om det då kan vara Orf? Jag har uppfattat det som att Orf sprids fort i en bestättning.
Eller kan det vara en allergisk reaktion av något slag? Kan han ha ätit något konstigt? Lammen smakar ju på allt.

Lammet är 3 veckor gammalt, piggt, verkar inte ha ont och diar glupskt utan att tackan visar besvär.
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Orf eller allergi???
« Svar #1 skrivet: 20 maj-08 kl 10:48 »
Orf ser ut som köttiga munsår med skorpor på som lätt lossnar och det börjar blöda. Om det är mer som torra vårtor så gissar jag på att det är något annat men, vet inte vad det skulle kunna vara. Kan får/lamm få papillomvirus?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Camillur

« Svar #2 skrivet: 20 maj-08 kl 13:58 »
Nej, mitt lamm har inga köttiga sår och toppen på vårtorna sitter kvar när man kommer när dem. Vad skönt att det inte låter som orf!
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Orf..
« Svar #3 skrivet: 20 maj-08 kl 16:07 »
« Senast ändrad: 20 maj-08 kl 16:12 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

purelyplatonic

« Svar #4 skrivet: 20 maj-08 kl 19:46 »
Jag hade inte heller några köttiga munsår på mina lamm när jag skrev in angående detta för ca 1 månad sedan. Då borde inte det heller vara orf, eller..  ??? ???

Vi separerade de som hade symptom vilket var 2 tackors lamm (de hade faktiskt stått tillsammans i en hästbox efter de hade lammat innan betessläpp) och sedan så klarade vi resten av flocken. Vilket var rätt så otroligt med tanke på att alla skrev att det var sååååå smittsamt. Det smittade via foderhäckar etc sas det. Så de kanske inte smittades pga att det inte var orf.

Är det någon som har en idé om vad Camilur lamm har fått? Jag är väldigt nyfiken för det känns väldigt likt mina lamm, de var också ca 3 veckor när det hände.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 20 maj-08 kl 20:25 »
Köttiga var kanske att ta i i överkant men, det jag ville ha sagt med det är att det är sårigt med skorpor. Inte torra vårtor så att säga. Jag provar med att lägga in en bild. Där ser man ett får med orf på nosen.

"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Camillur

« Svar #6 skrivet: 21 maj-08 kl 07:33 »
Mitt bagglamm har som sagt haft vårtor sen snart en vecka utan att det har smittat till moderns juver eller påverkat hans allmäntillstånd.
Här kommer två bilder på samma lamm från igår kväll. Vad tror ni? Är det orf i alla fall?

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #7 skrivet: 21 maj-08 kl 08:23 »
Förra sommaren hade ett par av mina tackor (de hade inga lamm då) flera vårtor på nosen, torra. Jag trodde då att det var orf men nu är jag inte säker. Vårtorna fanns där några veckor, tackorna verkade inte ha ont och det blev aldrig sår eller så, plötsligt var de bara borta. Vad kan det ha varit?
Åsenfår, hundar och katter

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 21 maj-08 kl 15:20 »
Orfvirus läker inom  6 - 8 veckor.

Är man nyfiken på om ens djur med "vårtliknande sårskorpor " har Orf
så kan man ta ett blodprov och få det kollat då.

Mvh Rosa

Ännu en  bild på ett får med ORF:

Vilket var rätt så otroligt med tanke på att alla skrev att det var sååååå smittsamt. Det smittade via foderhäckar etc sas det. Så de kanske inte smittades pga att det inte var orf.

Vuxna djur har en viss imunitet mot orf.  Obs! att jag skriver "viss"..
dom blir alltså inte immuna mot orf, men de tål mer o mer orf-virus utan att de får symptom på orf.
Lamm har inte kommit i kontakt med viruset, och visar därför jättetydliga symptom.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Camillur

« Svar #9 skrivet: 26 maj-08 kl 11:02 »
En lägesrapport:
Kollade lammet noggrannt igår kväll och fann att vårtorna nu är på tillbakagång. Närmast läpparna är vårtorna helt borta och de som sitter närmare närborrarna har minskat i storlek. 

Vad det nu var som drabbade "Trean" så vekar det varken vara smittsamt eller smärtsamt för honom. Var det någon typ av allergisk reaktion så hoppas jag att han slipper det i fortsättningen. Förhoppningsvis så lärde han sig att inte äta den växten igen.

Förresten, när jag läste om sjukdomar i "Får" så såg jag att smörblommor är giftiga för får, men det nämndes inget om symptom på förgiftningen. I mina fårs hage finns det hel del smörblommor - eller snarare fanns, för de äter glupskt upp dem...  Någon som vet mer om på vilket sätt smörblommor är giftigt för får? (Jag har idag ingen mark utan dessa blommor.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

102 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser