Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ohyra Ivomec / Ivermectin ?  (läst 6551 gånger)

sallyomolly

• Gäst
Ohyra Ivomec / Ivermectin ?
« skrivet: 22 maj-08 kl 06:58 »
Läst att ivomec tar skabb, pour on lösning och injektioner tar skabb men varför inte pasta? Funderar nu på benkvalster...

Pastan innehåller ju samma saker? Jag vet en som avmaskade sina höns med en klick ivcomec i varje mun.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Ohyra Ivomec / Ivermectin ?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-08 kl 09:06 »
Problemet med Ivomec för tex häst är ju doseringen. Hur mycket man ska ta till varje höna för att inte över/underdosera. De är ju till för flera hundra kilo häst...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 maj-08 kl 09:14 »
Jag har fått klart för mig att pastan för just häst är direkt livsfarligt för alla andra djur att använda. Har ej ens tänkt tanken att expremintera med det.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

sallyomolly

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 maj-08 kl 09:17 »
Doseringen är klart ett problem, funderar bara på om  det tar kalkben ifall de andra ivomecprodukterna gör det....

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 23 maj-08 kl 09:29 »
Ivomec är farlig för vissa hundar, kaniner och höns är inte känsliga för medlet. Men för den delen bör man ju inte exprimentera med att ge dem det invärtes eftersom doseringen är svår att få till.

Jag skulle tro att man kan använda Ivomec för häst till behandling av kalkben om man inte tar för mycket medel.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #5 skrivet: 29 jul-08 kl 16:16 »
Äntligen verkar jag lyckas med svårartad kalkben.

Har nu, efter otaliga försök med att bi av med tuppen Tors kalkben, gått till fågelveterinär.
Hon tyckte att vaselin, tjära och tenutex i all ära, men "här kör vi med lite starkare medel - Ivomec".
Behandla, och låt hönsuset vara tom i 10 dagar (rengör noggrannt!) så kommer det att bli bra. Behandling kan upprepas ett par gånger till vid behov. Det har snart gått en vecka sedan första behandlingen som sätts i skinnet, ungefär som Frontline. Tor och hönorna fick då också pedikyr med vaselinsmörjning eftersom jag ändå fick fånga in och väga dem.

Nu ser Tors ben bättre ut än någonsin. Äntligen finns det hopp.
För jag vill inte ta till yxan i onödan. Jag respekterar de som väljer att avsluta lidandet, men det är en fråga om var gränsen går och jag vill ge det levande en chans så länge djuret verkar fungera väl för sig och i gruppen.

Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 04 aug-08 kl 17:53 »
Hej allihopa!

MIna hönor, i alla fall en del av de, har drabbts av ljusbruna avlanga parasiter, bara 3 mm langa. brrr. Dumt för hönonra som ruvar.

Renfana verkar inte ha hjäölpt och frontline vill inte jag använder eftersom det är bekant som giftig även för bin (som star bredvid hönshuset)  och ingen vet riktig hur det är med karenstid för ägg.

Har hört att man kan/ska använder ett medel som heter Ivermectin (som finns t.ex. i ett preparat som heter IVOMEC) som blandas med propylenglycolum som bärmedel och ges pa hönsens nacke precis som man gör med frontline.

Finns det nagon som har testat?  Ska behandlingen upprepas efter 10 dagar som man skulle göra om man inte gjorde det topisk, men subkutan? Karenstid?

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

sallyomolly

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 aug-08 kl 10:38 »
Det finns pour on lösning av ivermectin, karenstiden är hög på slakt så äggen skulle inte jag äta innan all karens gått ut:
Karenstider

Slakt: Nöt 15 dygn. Lakterande mjölkkor får ej behandlas. Sinkor och kvigor får ej behandlas senare än 60 dygn före kalvning.

Giftigt är detta också, säkert lika giftigt.
Övrigt
Fritt ivermektin är toxiskt för fisk och andra vattenlevande organismer. Ej använt veterinärmedicinskt läkemedel och avfall ska destrueras enligt gällande anvisningar.

Köp flusa istället på granngården, droppa två droppar i nacken och en på ryggen, inte på gumpen då körtlar ligger där. Där var karensen 7 dagar på slakt, 0 på mjölk. Så det lä't bättre tyckte jag för frontline finns ingen karens på och det finns en del läkemedel som har karens över en månad så nån sorts  karens är ju bra att få.

Visst flusa är giftigt också men det är alla dessa produkter. Etotalpulver ska tydligen innehålla asbest så det vill jag inte damma med men det är ju upp till var och en.

Dela detta:

* Inloggade just nu

154 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser