Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dött,ätet tacklamm  (läst 2160 gånger)

maunen

• Skåne
Dött,ätet tacklamm
« skrivet: 23 maj-08 kl 00:23 »
Hittade imorse ett 1-års tacklamm dött. Något (tror räven) har ätit upp aschlet, lite på insidan av låret och en del inälvor. Hon hade skum i nosen (näsan), men såg för övrigt inga yttre tecken på våld. Undrar vad hon kan ha dött av, vet sa att skummet kunde komma från att hon har blivit jagad, men rävar tar väl inte så stora djur. Djuret hade dragit henne minst en meter, för jag såg mer skum 1 meter därifrån, ganska mycket (ca 1,5 dl). De andra fåren verkade inte hispiga. Och i hagen bredvid går årets lamm som är mycket mindre. Har inte sett några tecken på sjukdom, kan det vara gasbrand, tänkte lite på förgiftning, men tror inte det. Vet. tyckte vi skulle avvakta tills om det blev fler innan vi skickade på obduktion. Avmaskades med kopian på Ivomec för ca 1 månad sedan (kommer inte ihåg vad den heter). Alla fåren fick diarre när gräset började växa och de flesta har det fortfarande, de vill inte ha höet jag ger dem heller :-( .

Någon som har en idé? Lodjur var på tal, men ett litet lamm är väl mycket lättare att fånga då? Bor i skåne, men det ryktas om lodjur ända här nere.
« Senast ändrad: 23 maj-08 kl 01:11 av maunen »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Dött,ätet tacklamm
« Svar #1 skrivet: 23 maj-08 kl 07:15 »
Kan det vara en tamhund som jagat och dödat henne kanske?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

« Svar #2 skrivet: 23 maj-08 kl 07:22 »
Nej, räven har inte dödat henne. Rävar tar inte så stora byten. Men har säkert varit och ätit. Korp är ocks duktig på att käka får.
Dödsorsaken är inte helt enkel, men gasbrand kan vara möjlig, även förgiftning (men mindre trolig). Sedan har du beteskramp och trumsjuka.
Vilken typ av bete är det? Åker eller naturbeten? Åkerbeten är ju ofta för näringsrika för får på våren. Kan tänka mig att gräset växt snabbt hos dig med?
Vi släpper fåren på bete väldigt tidigt. När gräset bara är tre - fyra cm. Då är det lättare att komplettera med grovfoder och de betar ner, så det inte hinner växa för mycket. Dessutom är vi noga med att aldrig släppa djur på åkerbeten på våren. Endast efterbete, på sensommar/höst.
Håll ögonen öppna på de andra fåren bara, så inte fler drabbas.

I.A

« Svar #3 skrivet: 23 maj-08 kl 10:33 »
Otrevligt att hitta sina djur så  :(
Skummet tyder på stress! Hon har blivit jagad men vem som sedan har käkat på henne är väl oklart.

Mvh Ingela

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #4 skrivet: 23 maj-08 kl 11:09 »
Jag skulle också gissa på gasbrand, de lamm jag hittade döda när jag drabbades i slutet på nittiotalet (har vaccinerat sedan dess) hade skum runt nosen när jag fann dem.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

maunen

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 maj-08 kl 01:40 »
Betet är åkerbete, men äldre vall, vet inte hur gammal, men det finns nog en del kraftiga bitar kvar. Men där de går nu är redan nerbetat, hade tänkt flytta på dem denna helgen, men det blir nog inget med det..... Mina får går ute året runt så de betar även på vintern, när det är barmark, det märktes direkt när gräset började växa på deras avföring. När de fick byta hage var väl gräset ca 6-8 cm, men det var en månad sedan minst, nu är det nerbetat, så jag undrar hur lång tid det tar om de får gasbrand, största risken skulle väl varit för 2-3 veckor sedan??? Vad får de beteskramp och  trumsjuka av? Kommer inte ihåg om det var samma dag eller dagen innan som jag såg just den individen (ni förstår vad jag menar?)och då verkade hon inte vara sjuk.
Gubben säger han såg ner i hagen på kvällen (från traktorn, när han gjorde annat), men det vågar jag nog inte lita på, hade han gjort det måste han ha sett henne om det hände under dagen. Har studerat de andra idag, de verkar ok, idisslar allihopa.
Men alla djuren är instängda nu under natten, större rovdjur skulle kunna hoppa in, men i flock är de mer skyddade inbillar jag mig. Samtidigt kanske de kan få för sig att äta lite hö, när de inte kan beta på grässvålen  ;D .
Nä, jag får inte ihop det någonstans.......tror egentligen inte på rovdjur heller, gasbrand när det har varit nerbetat ??? Varför blev inte de små lammen sjuka då, deras bete är ännu kraftigare, men de tycker om hö också och äter med god aptit.
Gräset har slutat att växa, tycker jag, vi har fruktansvärd torka här, det bara dammar om allt, några få droppar som lite fukta har vi fått denna månaden.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #6 skrivet: 24 maj-08 kl 10:06 »
Gasbrand hänger väl inte direkt ihop med betessläpp, och mina lamm dog flera veckor efter betessläpp. Det är ofta de stora fina lammen som dör, men även ettåringar antar jag. Just gasbrand hinner man ofta inte se att de är sjuka, förloppet är så snabbt att man bara hittar dem döda.
Beteskramp orsakas av magnesiumbrist.

Birgit

« Svar #7 skrivet: 24 maj-08 kl 12:10 »
Precis, gasbrand går fort. De stora fina lammen, glupska på "för" näringsrikt bete.
Trumsjuka uppstår ju oftast på hösten, oftast på frodiga klöverbeten.
Beteskramp uppstår ju främst vid snabb övergång mellan vinterutfodring och gödslade betesvallar.

Att det varit rovdjur är osannolikt. Det hade stressat de andra djuren också. Däremot är det gott om djur som bara väntar på att djur ska dö, så att de hittar smidigt foder!

maunen

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 25 maj-08 kl 00:23 »
Ja, jag tyckte inte resten av flocken var hispiga, därför tveksam på att det var rovdjur. Då säger vi att det var gasbrand då. Men 1-åringarna går ihop med de vuxna fåren, som ju då glufsar i sig det mesta och det bästa, men det var så gott om det, så det räckte till alla. Åkern/vallen är inte gödslad med något annat än vad de själva har bajsat på den.

Den äldsta i lammflocken ligger nog i farozonen då, han är riktigt fet (1 mån äldre än de andra) men har flera gånger sett de flesta lammens magar stå ut som spärrballonger, framförallt på kvällen efter dagens betande. Men de ser ut att må bra.

Har inte haft får så länge, men har inte tidigare haft sådana problem som detta året (med sjukdomar), tror (tänker) att det kan bero på den dåliga sommaren samt en mycket regnig sommar-vinter, vi har inte haft någon vinter bara några dagar under påsk. Annars så regnade det bara, sen kom det någon köldknäpp, sen  regn igen. I mycket fukt trivs parasiter och annat skit.  :P

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #9 skrivet: 25 maj-08 kl 13:10 »
Om det var gasbrand så är det bäst att vaccinera fortsättningsvis. Gasbrandsbakterien finns ju naturligt överallt, men får ett galopperande förlopp under vissa omständigheter. Har man drabbats så är risken stor att man drabbas igen på samma marker nästa år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

102 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser