Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter och får - Sjukdomar och status  (läst 3058 gånger)

Tuve

• Skåne
Getter och får - Sjukdomar och status
« skrivet: 26 maj-08 kl 12:37 »
Jag har getter, och kommer kanske att placera två stycken i en hage med får över sommaren. Nu behöver jag veta lite mer om fårsjukdomar, för jag har förstått att det finns något system med tester, och "status". Jag vill inte riskera att ställa till det för fårägaren vad gäller de tre fåren i svärmors hage och resten av hans besättning när han tar hem de tre. Mina getter är inte testade. Vill förstås inte dra hem nån sjukdom till mina getter heller.
Jag vet helt enkelt för lite, så jag efterlyser en genomgång av vad man bör tänka på när man sammanför får och getter.

texelmatte

SV: Getter och får - Sjukdomar och status
« Svar #1 skrivet: 26 maj-08 kl 13:50 »
Får kan vara med i Maedi Visna-programmet. (Handlar om att få bort en smittsam sjukdom bland får) Om fåren i hagen är med där, får de överhuvudtaget inte komma i kontakt med getter, så kolla med fårägaren först.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #2 skrivet: 27 maj-08 kl 21:52 »
Får MV-fria djur altså INTE komma i kontakt med getter??
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 29 maj-08 kl 09:39 »
MV-fria djur får komma i kontakt med getter om dessa är anslutna till CAE-programmet och har lägst C2-status om jag förstått det rätt.
http://www.svdhv.org/dhvhome.html
Åsenfår, hundar och katter

texelmatte

« Svar #4 skrivet: 01 jun-08 kl 18:22 »
Ja, Mona W, du har helt rätt. Man lär sig nya saker varje dag här i världen och nu har jag läst på om MV och CAE. Trodde att får inte fick träffa getter, eftersom man i MV-programmet får svara på frågan om de träffat getter inför varje provtagning. Eftersom Tuves getter inte är testade, kvarstår dock mitt råd att prata med fårägaren först, så att det inte blir några bekymmer med ev MV-status hos fåren.

Tuve

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 02 jun-08 kl 07:54 »
Ja, tack så mycket! Lite har klarnat i alla fall. Vet inte om vi kommer att sätta några killingar där, jag kanske säljer dem istället, men det är i alla fall bra att veta. Ska definitivt fråga fårägaren innan i alla fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

108 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser