Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagglamm svullen under magen  (läst 1591 gånger)

Falin

• -
Bagglamm svullen under magen
« skrivet: 27 maj-08 kl 17:01 »
Ett av mina bagglamm som är knappt 3 månader gammalt har fått en rejäl svullnad mellan snopp och pung. Även snoppen är svullen. De senaste två dagarna har jag märkt att det varit något med honom, men inte så jag kunde sätta fingret på det riktigt. Han har ätit och så. Nu när jag kom hem idag är han alltså svullen, men ändå rätt pigg så vitt jag kan se. Pigg nog att jag inte kan fånga honom själv i hagen i alla fall...

Får även så unga baggar urinsten? Borde inte allmäntillståndet vara sämre då?
Eftersom jag inte kunnat titta närmare på honom ännu eller kolla temp så vet jag ju inte om han kanske helt enkelt fått en sårskada därunder, men det vore fint om ni ville spåna lite ändå.  :-[ Jag ska gå ut och göra ett nytt infångningsförsök nu.

småbrukartanten

• Gäst
SV: Bagglamm svullen under magen
« Svar #1 skrivet: 27 maj-08 kl 18:04 »
Får dina lamm kraftfoder? Det kan hos vissa individer ge upphov till urinsten så vore jag som du så skulle jag nog göra ett allvarligt försök att fånga honom och kolla ordentligt.
I värsta fall kan stenarna leda till sprängd blåsa och slutet. Men får man tag i dem i tid så man kan få loss stenen så går det att rädda dem. En orsak till som kan leda till vattenpåsar under magen men då brukar det finnas påsar även under käken, är angrepp av leverflundra, men då skulle du ju se det på flera av djuren isåfall. Om det är stenar så kontakta en veterinär så du får proffitionell hjälp.

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 27 maj-08 kl 18:22 »
Så här är läget nu:
Lammet har 40 graders feber, men är relativt piggt. Jag satte mig ner för att titta hur han betedde sig, och ser då att det droppar urin/vätska från snoppen, men även från pungen.  ??? Vid närmare titt på pungen så är den också svullen, framför allt baktill och upptill, där det har svullnat ut och skinnet är utspänt och blårött-färgat. Även insidan på det bakbenet är svullet. Verkar dock inte ömma.

Veterinären trodde på urinsten eller bistick, och i det första fallet är det ju slakt. Fast han skulle ju varit 10 kilo tyngre... Det här med pungen känns konstigt, om det inte är så att urinröret brustit och det är det som droppar? Pungbråck?

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #3 skrivet: 27 maj-08 kl 21:26 »
Vid urinsten brukar urinavgången vara just droppande istället för ett normalt "flöde". Det bästa brukar vara att ställa baggen på torrt underlag för att kolla att det blir ordentliga pölar. Eftersom jag själv var lite hypokondrisk å min bagges vägar häromdagen så ställde jag honom i en liten fålla på betet och lade ut ett gammalt lakan under honom. Några timmar senare kunde jag konstatera en stor urinpöl på lakanet och baggen blev friskförklarad.

Gick på kurs i fårhantering i somras, där man bla fick lära sig att massera fram penis och urinrör för att kunna konstatera ev stenar. Tyvärr var kön av massagevilliga kvinnor så lång att jag inte hann prova själv, men försökte nu när jag hade baggen i fållan - hur svårt kan det vara liksom? ::) Skitsvårt! Jag fick minsann inte fram någon penis, fick med upp till några centimeter från öppningen så *fjong* så drog den tillbaka igen. Någon som kan beskriva sitt handlag i skrift?

Jag fick bara träningsvärk i armen....... 8)
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 28 maj-08 kl 06:21 »
Vi avlivade lammet i går kväll, ville inte chansa. Han var pigg och åt glatt ensilage in i det sista, men utgjutningen under magen och uppåt pungen och bakbenet blev betydligt större på bara några timmar. Uppenbarligen har han inte läst boken om symtom på urinsten.
Det som jag tycker var lite konstigt var att när vi tog ur honom så var urinblåsan intakt och såg helt normal ut, men jag antar att urinröret kan brista innan själva blåsan? Det var mycket vätska i utgjutningen, och även uppåt det svullna benet. Den var ofärgad och det luktade inte illa. Slaktkroppen ser helt okej ut, såvitt vi kan bedöma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

103 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser