Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MINI ägg pytte små ägg! (med bilder)  (läst 37169 gånger)

Liro

• Gäst
SV: Miniägg *Bild*
« Svar #40 skrivet: 05 mar-11 kl 22:32 »
En bild till...

fauve

• Gäst
SV: MINI ägg pytte små ägg! (med bilder)
« Svar #41 skrivet: 15 maj-11 kl 00:58 »
Nu har även den sist kläckta unghönan från i fjol kommit igång att värpa och till skillnad från sina systrar (vars första ägg varit i dv.kochinstorlek) så klämde hon ur sig ett riktigt pytteägg  ;D

Till vänster ett normalstort hönsägg, i mitten ett vaktelägg (ett tomägg som jag sparade) och till höger "halta Lottas" ägg  ;D..

Kallar henne för det eftersom hon när hon skulle säljas i senvintras var halt = blev kvar här och i stället såldes en något äldre unghöna  8) Nu är hon dock ohalt och sprätter glatt omkring med resten av flocken.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #42 skrivet: 15 maj-11 kl 13:25 »
Hej alla glada!

Häromdagen hittade jag detta MINIägg i hönshuset. Det var inte i något rede utan låg i spånet.

Trodde inte mina ögon när jag hittade det! Det kommer från en Hedemora som normalt värper ägg på 50 gram. Det stora ägget på bilden väger 50 gram, det lilla endast 4 gram och är stort ( litet ) som en tumnagel.....

Helt otroligt enligt min mening, finns det fler därute som hittat något liknande och hur vanligt/ovanligt är det att sånt här händer?

3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #43 skrivet: 15 maj-11 kl 14:47 »
15 gram vägde det minsta jag har hittat nån gång.  :)
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

flax

• Halland
« Svar #44 skrivet: 15 maj-11 kl 16:07 »
Ja, en av mina dv.welsumer hade lagt ett 6 grams ägg för någon vecka sedan! Det var nog hennes första! ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #45 skrivet: 15 maj-11 kl 18:52 »
Min ena kochin lägger sånna, och har gjort hela vintern, det är som om de inte blir större ???
Får se om de alla börjar värpa snart om det ändrar sig.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #46 skrivet: 05 jan-12 kl 16:14 »
Här kommer ett kort på det hittills minsta och största ägg jag fått.

Det minsta kommer från sussex som inte värpt så länge och det största fick jag idag från någon av mina brahmafröknar som nu börjat lägga ägg igen.

Minsta ägget väger 5 gram och det största 89 gram.

Hur stora eller små ägg har ni andra fått?
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Xoot

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 05 jan-12 kl 16:17 »
Ungefär samma som dig. :)

Har åsbohöns som lägger runt 30gram men ibland får man 10grammare så det är ju rena vakteläggen.
Dessa stora som ibland utmärker sig brukar innehålla mer än en styck gula så det är ganska kul.  :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #48 skrivet: 05 jan-12 kl 16:21 »
Minsta ägget jag har fått har varit som en grön ärta ungefär. ;D Funderade på vafasen för liten kula som låg i redet, haha. ;D Största har väll vägt nästan 140 gram, brun lohmanndam med några år på nacken som la det. Hon la i VANLIGA fall ägg på ca 120 gram. Inga dubbla gulor. Äggkartongerna gick inte och stänga ...
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #49 skrivet: 05 jan-12 kl 17:07 »
Ägg från samma höna inom några dagar: 105, 62 resp. 16 gramm.

Minsta ägget någonsin var ett sebrightdvärgägg på 8g, häromdagen fick jag ett dvärgwyandotteägg på 9g.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #50 skrivet: 06 jan-12 kl 01:47 »
fick två "vaktelägg" från mina unghönor innan de la av för vintern
Västgötamor

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #51 skrivet: 05 feb-12 kl 09:22 »
Undrar om det beror på kylan (-30) som jag fick ett så litet ägg igår. 6 gram.  ;)
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Rödskägg

• Småland
« Svar #52 skrivet: 05 feb-12 kl 10:11 »
När jag jobbade på hönseri på 80-talet kom det en del små ägg ibland. Mycket kan man säga om hur de hönsen hade det men det var aldrig kallt.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #53 skrivet: 05 feb-12 kl 11:20 »
Undrar om det beror på kylan (-30) som jag fick ett så litet ägg igår. 6 gram.
Kylan är inte orsaken.

Small eggs can result from one of two things:

1. They could be 'pullet' eggs which are eggs that young chickens lay when they first start laying eggs, especially if they are underweight when they are light stimulated to lay eggs.
2. In a mature hen, can occur if a bit of reproductive tissue breaks away, stimulating the egg producing glands to treat it like a yolk and wrap it in albumen, membranes and a shell as it travels through the egg tube.It will turn out to be a very small yolk less egg.

[raderat död länk]
« Senast ändrad: 20 jun-13 kl 01:12 av Sirpa »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #54 skrivet: 04 mar-12 kl 17:34 »
Hej!

Fick ett pytte-pytte-litet ägg idag - litet som en liten körsbärstomat, och supergulligt. Men jag undrar - hör det här till vanligheten?

Har Brahma och Dvärgkochin :)

MarieA

• Västergötland
« Svar #55 skrivet: 04 mar-12 kl 17:38 »
Det har jag med fått.. har dv kochin bland annat.. men jag trodde att det beror på att det är någon unghönas första ägg.. men det kanske inte alls stämmer??!!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #56 skrivet: 04 mar-12 kl 17:40 »
Unghönornas ägg brukar vara lite mindre när de börjar värpa. Men detta miniägg beror troligen på något annat, nämligen att ägget bildats runt något skräp, t ex ett gruskorn, istället för runt en gula. Det händer ibland, och är ofarligt. Jag brukar blåsa ur mina speciella ägg och spara, det är kul att behålla de äggen som är udda på ett eller annat sätt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #57 skrivet: 12 apr-12 kl 15:55 »
Att det kan komma små ägg ibland har jag ju varit med om. Men dagens minsta ägg vägde 6 gram. Det var väl i minsta laget. Vaför blir det så? Det var också lite prickigt som blodprickar på. Prickarna försvann när jag sköljde av det.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #58 skrivet: 22 apr-13 kl 21:27 »
Igår fick jag detta lilla ägg. Det "stora" är en 50-grammare och det lilla vägde 8 gram! Hur tokigt kan det bli :o 
50-grammaren som är mitt rekordägg här uppfattar jag som litet även det. Båda kommer från Hedemoror och alla har värpt minst två månader. Ville bara visa hur gulligt det var!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #59 skrivet: 23 apr-13 kl 11:11 »
Det händer ibland att man får sådana miniägg. De har oftast ingen gula i sig. Det är inget farligt, utan en ganska vanlig miss i äggmaskineriet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

107 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser