Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MINI ägg pytte små ägg! (med bilder)  (läst 37163 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: MINI ägg pytte små ägg! (med bilder)
« Svar #20 skrivet: 30 mar-09 kl 19:10 »
Oj, oj, oj nu fick jag ett till från en av Åsbohönsen. Det är dock lite större och väger 6 gram altså ett gram mer än det första. Om hon fortsätter så här då värper hon ju normalstora ägg till nästa år :D
« Senast ändrad: 30 mar-09 kl 19:20 av Snarrbon »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #21 skrivet: 25 sep-09 kl 22:28 »
hej,

jag fick ett mini ägg av min araucana igår... den var lika stor som en mini påskägg och saknade gulan.. Varför blev det så??? Idag fick jag en normal stor med gulan o allt!!

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

OliveOyl

« Svar #22 skrivet: 15 okt-09 kl 21:35 »
Vår ena lohmann gav oss idag ett ägg som är ungefär hälften så stort som vanligt, mindre än ett dvärghönsägg. Har det hänt någon av er? Den är jättefin och en rolig överraskning, men jag blir ju lite orolig. Vi har inte kläckt den än, kanske saknas gula?

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #23 skrivet: 15 okt-09 kl 21:39 »
Kan det vara som så att det var hönans första ägg?
De brukar vara mindre än genomsittet. Ibland pyttigt små faktiskt.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #24 skrivet: 15 okt-09 kl 21:41 »
Får ca 5 sådana om året av 60 höns. Vissa lägger pluttar i början men det kan även komma från en flera år gammal höna. Alla dessa ägg har saknat gula.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

chickadee

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 19 maj-10 kl 21:05 »
Ja, detta är väl inga rekord i hönsvärlden, men för mig har det varit i alla fall ovanligt...
Först var det en liten höna som startade sin äggläggarkarriär med att värpa tre ägg som var de minsta hönsägg jag någonsin sett. Det första vägde 9 gram och innehöll faktiskt en gula, de båda följande vägde 7 gram.

Sedan var det min lilla prakthöna som värpte två ägg på samma dag. Det andra var inte något skinnägg utan hade riktigt skal, om än tunt.
« Senast ändrad: 19 maj-10 kl 21:12 av chickadee »

jerker_s

• Södermanland
Strejk? Miniägg!
« Svar #26 skrivet: 14 jun-10 kl 21:00 »
Hej! Vi har 3 hönor av sabelpoot/mille fleur, 2 st korsning sabelpoot och sussex som har kycklingar nu. Sen har vi 2 hönor av Maran och Wyandotte som är ca 10-12 veckor.

Nu till frågan; vi hittade ett miniägg idag som vägde 11 gram och var ljusbeige. Vart sjutton kan det komma ifrån...?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Strejk? Miniägg!
« Svar #27 skrivet: 14 jun-10 kl 22:02 »
En dvärghöna som lagt sitt första ägg :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #28 skrivet: 14 jun-10 kl 22:07 »
Det kan hända att vuxna hönor ibland lägger ett sådant där miniägg, jag har sparat alla jag hittat, fyra stycken på några år, de är mellan en och två centimeter och jättesöta.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

jerker_s

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 15 jun-10 kl 18:59 »
ok.. Så de är de vuxna som lagt det.. jag var lite fundersam om maranen eller wyadotten hade käkat tillväxthormoner och redan började bli könsmogna och la sitt första ägg..;):D hehe.. Jag har aldrig hört talas om miniägg förut...

Tack för svaren!

Wildvittra

• -
« Svar #30 skrivet: 04 feb-11 kl 09:20 »
Vi har dvärgkochin, brahma och faverollblandisar varav dv.kochin och brahma som värper. Igår hittade vi dock ett pyttelitet ägg bredvid de andra vanliga, jämför på bilden där miniägget ligger bredvid ett dv.kochinägg. Vad kan det vara? Varför så litet?

Ursäkta dålig bild...
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #31 skrivet: 04 feb-11 kl 09:28 »
Förmodligen en unghöna som börjar värpa. Då kan det ibland komma miniägg innan dom får riktigt ordning på systemet  ;) Ibland är det till och med så att gulan saknas i miniäggen om man knäcker det och kollar!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

SaraD

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 04 feb-11 kl 09:40 »
Jag hittade också ett litet miniägg igår :P Fast mina sex hönor har ju värpt sedan i oktober-november. Kanske en höna som hade en dålig äggdag ???
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #33 skrivet: 04 feb-11 kl 11:04 »
Min ena welsumerhöna la ett ägg som var mindre än ett vaktelägg när hon började värpa!!  :o
Det var så gulligt, så jag blev tvungen att spara det  :-[ Ser ut som en liten tegelkula, hihi!

Edit: hittade en bild på ägget ;)

« Senast ändrad: 04 feb-11 kl 11:13 av LillaY »
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Jakobsson

« Svar #34 skrivet: 04 feb-11 kl 14:43 »
Sna där miniägg har jag fått av både svarhöns, Dvärg Kochin, Austral orps & Holländsk vithätta
när dom börjat värpa. Ngn gång ändå faktiskt... Dom e så söta, de dära små äggen  :D

//
Jakobssons fru

Staaf

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 04 feb-11 kl 19:00 »
Jag har fått ett sånt miniägg en gång jag också, så otroligt sött. Jag blåste ur det och sparade det. Det gjorde jag med mitt första ägg också, det kändes så speciellt med mitt första ägg från mina alldeles egna höns :-[

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #36 skrivet: 08 feb-11 kl 14:53 »
Bumpar upp denna tråd med ett miniägg jag fick idag från en av mina dvärghönor. ;D 4-5 gram visade vågen. Såg innan helgen att snaaart börjar hon nog äntligen värpa igen efter en lååång ruggning. Och nu kom första ägget för 2011... ::) Bara att det var sådär 3 gånger mindre än väntat. ;D Ser inte ut eller känns som det är någon gula i det.

Det är ett japanskt vaktelägg (11 gram) som ligger bredvid hennes ägg på bilden. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #37 skrivet: 08 feb-11 kl 14:59 »
kollade igenom tråden lite snabbt och såg ingen som berättat vad detta fenomen heter?
Enligt de jag läst (på näten och i böcker) kallas dem Jungfruägg  :) Så ni vet ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #38 skrivet: 08 feb-11 kl 15:03 »
Slänger väl in en bild jag också då ;)
Ett "Jungfruägg" ;D från min ena welsumerhöna bredvid ett ägg från en japansk vaktelhöna.
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Liro

• Gäst
Miniägg *Bild*
« Svar #39 skrivet: 05 mar-11 kl 22:30 »
Min höna verkar tro att hon är en vaktel  ;D ;)  Eller så är det hennes sätt att visa hur missnöjd hon är över att inte få gå ut pga newcastle. Mini är bara förnamnet :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

117 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser